#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: هزار کیلومتر نقشه‌برداری و مطالعات تعیین حریم و بستر رودخانه‌های استان در ۲ سال گذشته انجام شده و نقشه‌برداری و مطالعات تعیین حریم و بستر هزار و ۲۱۴ کیلومتر هم در حال انجام است.

محمدعلی شهابی  افزود: هزار کیلومتر نقشه‌برداری و مطالعات تعیین حریم و بستر رودخانه‌های استان با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال انجام شد و ۷۲ میلیارد ریال هم به نقشه‌برداری و مطالعات تعیین حریم و بستر هزار و ۲۱۴ کیلومتر اختصاص یافته است.

وی گفت: مطالعات تعیین حریم و بستر ۵۰۰ کیلومتر دیگر از رودخانه‌های استان با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال به مرکز پیشنهاد شده که در صورت تخصیص اعتبار در سال جاری انجام خواهد شد.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: نقشه‌های این حدود بستر و حریم برای جانمایی در سامانه کاداستر در اختیار اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و به منظور جانمایی در طرح‌های هادی و تفصیلی در اختیار اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی قرار می‌گیرد.

وی افزود: حد و بستر رودخانه‌ها با هدف جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی هنگام عبور سیلاب‌ها، رفع تصرفات غیرقانونی مجاوران رودخانه‌ها و شناسایی محدوده‌های حاکمیتی دولت تعیین می‌شود.

شهابی از آغاز لایه‌روبی و رفع تصرفات در رودخانه چاه دراز نهبندان به طول چهار کیلومتر از محل اعتبارات ملی نیز خبر داد و گفت: همچنین لایه‌روبی رودخانه شاهرود در بیرجند حد فاصل روستای امیرآباد تا حاجی‌آباد به طول سه کیلومتر در حال انجام است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶ هزار و ۸۳۰ مترمربع رفع تصرف حریم و بستر رودخانه‌های استان انجام شده و ۱۳ میلیارد ریال اعتبار برای رفع تصرف و لایه‌روبی رودخانه‌ها اختصاص یافته که قرارداد لازم با پیمانکار هم منعقد شده است.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه هرگونه بهره‌برداری اعم از ساخت‌ و ساز و توسعه کشاورزی در حریم و بستر رودخانه‌ها ممنوع است افزود: ایجاد هر نوع اعیانی، حفاری، دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها، انهار طبیعـی، کانال‌های عمومی و مسیل‌ها ممنوع است مگر با اجازه وزارت نیرو، در غیر این صورت با متخلفان برابر مقررات برخورد خواهد شد.

وی از مردم خواست قبل از هر گونه ساخت و ساز یا خرید و فروش ملک در حاشیه رودخانه‌ها نسبت به اخذ استعلام‌های لازم از شرکت آب منطقه‌ای اقدام کنند.