معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نمایشگاه صنایع دستی خراسان جنوبی از حیث ساختاری، نظم و نوع برقراری، نمره قبولی گرفت.
مریم جلالی در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع دستی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: نمایشگاه صنایع دستی خراسان جنوبی وجوه مختلفی را دنبال می‌کند و دارای اهداف مختلفی است.
وی ادامه داد: ابتدا اینکه نمایشگاه یک همگرایی فرهنگی و ابتهاج اجتماعی است و یک تبادل نسلی و دانشی می‌آورد و می‌تواند تجربه‌های تجاری و داد و ستد برندهای مختلف را محقق کند.
وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی که الان مردم دارند اینکه انتظار فروش بالا را داشته باشیم زیاد است، مخصوصا اینکه صنایع دستی هنوز‌ نتوانسته کاربردی شده، به نیاز مردم گره بخورد و بیشتر تزیینی بوده و در اولویت‌ نیازهای خانواده قرار نمی‌گیرد.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: دیدن و رصد کردن نمایشگاه صنایع دستی سلیقه مردم را تغییر و برای فروشندگان این زمینه را فراهم کند تا سلیقه مردم را بدانند.
وی عنوان کرد: نمایشگاه صنایع دستی خراسان جنوبی هم از حیث نظم برگزاری و هم اینکه تم محور بود و هنر دست و سنگ را به نمایش گذاشته بود و بر اساس مزیت رقابتی استان یعنی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی برپا شده بود در حوزه آموزش، فرآوری و فروش می‌تواند هم افزایی بیاورد.
جلالی عنوان کرد: در محل نمایشگاه هنرمندان با یکدیگر گفتگو می‌کنند و روش‌های جدید بازاریابی را پیدا می‌کنند و این برای ارتقای زیست بوم آن کسب و کار مهم است.
وی یادآور شد: امیدواریم نمایشگاه فقط نمایشگاه و فروشگاه نباشد بلکه بتواند پایگاهی برای حفظ میراث قدیمی و باز زنده‌سازی هنرهایی که از بین رفته و رونق اقتصادی برای کسانی که بتوانند چرخه بازار را تامین کنند.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: امسال قرار بود در ۹ منطقه نمایشگاه برگزار کنی که با همگرایی شهری مسئولان استان، این عزم سبب شد یک نمایشگاه به ۹ منطقه افزوده و نمایشگاه بیرجند را نیز برگزار کنیم.
وی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم زیست بوم صنایع دستی را کامل کنیم و به آن رونق اقتصادی بدهیم چون نمایشگاه می‌تواند ظرفیتی فوق‌العاده برای گردشگری و صنایع دستی باشد.
جلالی اظهار داشت: بازار باید جایی باشد که مشتری هست، اینکه بازارچه ایجاد کنیم اما نتوانیم‌ محصول کاربردی و مورد نیاز مشتری را فراهم کنیم فقط هدررفت سرمایه است.
وی تصریح کرد: در آمایش سرزمینی و‌ پیدا کردن جایگاه درست برای بازارچه‌های دائمی باید فکر کنیم.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی عنوان کرد: امسال قرار بود در ۹ منطقه نمایشگاه برگزار کنی که با همگرایی شهری مسئولان استان، این عزم سبب شد یک نمایشگاه به ۹ منطقه افزوده و نمایشگاه بیرجند را نیز برگزار کنیم.
وی افزود: معاونت صنایع دستی ایده‌ای به نام «ایران کوچک» را دنبال می‌کند یعنی در مراکز استان‌ها باید ایران کوچک داشته و بجای نمایشگاه‌های دوره‌ای پایگاهی برای صنایع دستی کل کشور داشته باشیم.
جلالی عنوان کرد: دوره برنامه‌ریزی تک ساحتی گذشته و باید به آموزش، نمایش، ارایه و تبادل نسلی فکر کنیم.
وی ادامه داد: در‌واقع هر جا صنایع دستی هست ابتهاج خانوادگی، شادی و نشاط اجتماعی و رونق اقتصادی هست و حتی در زمینه دیپلماسی عمومی و فرهنگی هم می‌توانیم حرف بزنیم.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور