استاندار خراسان جنوبی گفت: هدررفت آب در بخش کشاورزی و شرب استان بالاست و هدرفت ۴۲ درصدی را در بخش آب روستایی داریم که باید این موضوع مدیریت شود.

 “حمید ملانوری” عصر یکشنبه در پنجمین نشست قرارگاه آب استان خراسان جنوبی افزود: ۴۲ درصد آب روستاها در خراسان جنوبی به دلیل فرسودگی لوله‌ها هدر می‌رود و باید همه توان مدیریت استان برای تعویض شبکه‌های فرسوده آب روستایی گذاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات حوزه آب باید در قرارگاه آب موضوع‌بندی و در بخش‌های مختلف مشخص شود گفت: در زمینه فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف آب باید در این قرارگاه کار شود تا همه افراد جامعه برای مدیریت مصرف پای کار بیایند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در بخش شرب بیشترین هدررفت آب در زمینه فرسودگی شبکه‌هاست که از این مقدار پنج درصد مربوط به انشعابات غیرمجاز و فرسوده است.

وی آب را ضروری‌ترین و اولی‌ترین موضوع استان عنوان کرد و گفت: هرچه پیش برویم و مدیریت لازم را در زمینه آب نداشته باشیم، یک خسارت جدی به استان وارد می‌شود، به عنوان مثال راه‌ها و راه‌آهن به عنوان شریان‌های حیاتی برای ما خیلی مهم است اما مدیریت آب از همه موضوعات برای ما مهمتر است.

ملانوری تصریح کرد: منابع آبی ما مشخص و محدود است و باید در زمینه جلوگیری از هدررفت آب برنامه‌ریزی جدی شود.

وی افزود: موضوع تامین آب شرب روستاییان در فصل گرما ضروری است و اگر در منطقه‌ای مشکل خاصی وجود دارد، حتما در قرارگاه آب مطرح شود تا منطقه را پشتیبانی کنیم و مشکل کم‌آبی مردم رفع شود.

بررسی کارشناسی موضوعات آب در چهار بخش 

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در جلسات بعدی قرارگاه باید موضوعات آب در چهار بخش مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد گفت: مناطق دارای آب پایدار، مناطق دارای وضعیت شکننده، منطق دارای چالش و مشکل و در نهایت مناطق بحرانی استان احصا شود و درخصوص رفع مشکلات احتمالی برنامه‌ریزی و اقدام لازم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: توجه به مفاد سند سازگای با کم‌آبی و توجه به مدیریت منابع آبی استان باید مورد توجه همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

ملانوری گفت: آب، موضوع مهمی است که باید به آن توجه جدی شود چرا که خیلی راحت می‌تواند تبدیل به پدیده امنیتی شود و از طرفی باعث موج‌سواری معاندین و دشمنان شود.

وی عنوان کرد: ۱۸ روستای خراسان جنوبی هم که قرار بود در تیر ماه به شبکه آب پایدار متصل شوند، سریعتر کارها انجام تا مشکل مردم رفع شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: سازمان برنامه و بودجه و معاونت عمرانی استانداری موضوع آب را در تخصیص اعتبارات در اولویت قرار دهند.

وی گفت: فرمانداران هم در کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستانی دقت لازم را داشته باشند و موضوع آب را در اولویت تامین اعتبارات داشته باشند.

همه دستگاه‌ها متولی مدیریت مصرف آب هستند

ملانوری با تاکید بر اینکه در حوزه آب فرد یا دستگاهی نداریم که غیرمسوول باشد اضافه کرد: همه دستگاه‌های متولی مدیریت مصرف آب در استان هستند.

وی گفت: موضوع آب مانند موضوع فرهنگ عمومی جامعه است و همان طور که متولی فرهنگ عمومی، آحاد جامعه هستند در زمینه آب هم تک تک افراد جامعه متولی مدیریت مصرف آب هستند و باید تمامی افراد وظیفه خود را به خوبی انجام دهند تا بتوانیم این موضوع را به خوبی مدیریت کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به هدف اصلی راه‌اندازی قرارگاه استانی آب در ابتدای سال جاری افزود: با رصد وضعیت بارندگی‌های سال آبی جاری متوجه شدیم که امسال سال سختی در زمینه خشکسالی و تنش آبی داریم که باید این موضوع را مدیریت می‌کردیم.

وی اظهار داشت: هدف از راه‌اندازی قرارگاه آب استان به همین خاطر بود که همه ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و توجه عموم مردم را به سمت کم‌آبی و مدیریت آن داشته باشیم.

ملانوری گفت: درخواست ما این است موضوعات و محورهای مختلفی که می‌توانیم منابع آبی موجود را مدیریت کنیم در این قرارگاه در دستور کار قرار گیرد و اکنون مشکلی اصلی ما تامین آب شرب انسان و دام است.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و مدیریت مردم در مصرف درست آب بسیار کمک‌کننده است افزود: به عنوان مثال در بخش کشاورزی به دلیل نبود تخصص و مدیریت مناسب بخش زیادی از آب هدر می‌رود.

استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها برای مدیریت آب 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: برنامه‌ریزی ما در استان به گونه‌ای بوده که از همه ظرفیت‌ دستگاه‌های اجرایی، نظامی و امنیتی استفاده کنیم تا بتوانیم مدیریت آب را به خوبی انجام دهیم.

محمد فرهادی با تاکید بر اینکه موضوع تامین آب شرب و بهداشتی روستاها و مناطق عشایری در اولویت برنامه‌های قرارگاه آب است افزود: فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب با همکاری صدا و سیما و رسانه‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: یکی از معضلاتی که در روستاها داریم، استفاده بی‌رویه از آب شرب برای آبیاری فضای سبز است و برخورد با مصرف‌کنندگان نامتعارف را از طریق دادستانی دنبال می‌کنیم که در این خصوص در گام اول اطلاع‌رسانی را خواهیم داشت و در نهایت برخورد قانونی به صورت قطع آب یا جرایم سنگین را دنبال خواهیم کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: برای جلوگیری از قطع برق در مجتمع‌های آبرسانی هم مقرر شد که شرکت آب و فاضلاب نسبت به تامین دیزل ژنراتور برای مجتمع‌ها پیش‌بینی کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: تاکنون در چهار نشست قرارگاه آب استان ۴۱ مصوبه داشته‌ایم که ۲۴ مصوبه اجرایی شده و ۱۴ مصوبه در دست اجراست.

عباس سروری افزود: شناسایی مشترکان پرمصرف روستایی، شناسایی انشعابات غیرمجاز و استفاده از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها در زمینه آبرسانی سیار به روستاییان و عشایر از مهمترین مصوبات این قرارگاه بوده که اجرایی شده است.

خسارت ۸۸۰ میلیارد تومانی خشکسالی به عشایر خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی هم گفت: از بهمن سال گذشته تاکنون خشکسالی ۸۸۰ میلیارد تومان به جامعه عشایری استان خسارت وارد کرده و این خسارت در زمینه‌های مختلف از جمله کاهش تولیدات، ضعیف شدن دام و سقط جنین، کاهش علوفه مراتع و خشک شدن چاه‌های مالداری بوده است.

مهدی عصمتی‌پور با بیان اینکه در سال جاری ۲۰ درصد تلفات دام عشایر را بر اثر خشکسالی داشته‌ایم اضافه کرد: عشایر خراسان جنوبی یک میلیون و ۶۰ هزار راس دام را پرورش می‌دهند که در سال جاری سنگین‌ترین ضربات را از سوی خشکسالی متحمل شدند.

وی گفت: امسال کاهش ۵۰ درصدی کرک، مو و پشم دام عشایر را داشتیم و به دلیل خشکسالی اکثر دام عشایر فقط در فصل بهار پشم‌چینی شدند.

وی با بیان اینکه در زمینه تامین آب عشایر ۲ موضوع آبرسانی سیار و پایدار را در دستور کار داریم افزود: در زمینه آبرسانی پایدار به عشایر هدف تامین آب پایدار و دائم، با کیفیت و بهداشتی و ایجاد اشتغال دائم است که در همین راستا طرح آبرسانی به ۴۰ محله عشایری منطقه بمرود زیرکوه را سال گذشته به اتمام رساندیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر طرح آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه و چاه زرد نهبندان و طرح آبرسانی به محلات عشایری بخش دستگردان طبس را در دست اجرا داریم، البته طرح‌های مطالعاتی زیادی در شهرستان‌های مختلف در زمینه تامین آب پایدار عشایر انجام شده یا در دستور کار است.

آبرسانی سیار امسال افزایش یافت

وی درخصوص آبرسانی سیار به جامعه عشایری خراسان جنوبی گفت: سال گذشته آبرسانی سیار به چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری انجام می‌شد که به دلیل خشک شدن قنوات، چاه‌های مالداری و چشمه‌های عشایر این تعداد در سال جاری به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار افزایش یافته است.

عصمتی‌پور با اشاره به اینکه آبرسانی به عشایر با ۲۳ دستگاه تانکر دولتی و خصوصی انجام می‌شود اضافه کرد: از این تعداد ۱۸ تانکر دولتی و پنج دستگاه تانکر مربوط به بخش خصوصی است و در این زمینه ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به تشکل‌های عشایری و بخش خصوصی به عنوان پیمانکاران آبرسانی سیار این اداره‌ کل دیون داریم.

وی گفت: در سال آبی جاری (اول مهر ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) ۲۴۰ چاه مالداری عشایر بر اثر خشکسالی خشک شده است که این موضوع باعث شده مشکلات کم‌آبی عشایر به شدت افزایش یابد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: درخصوص مدیریت و تامین آب به موقع آب عشایر و دام آنان سامانه‌ای راه‌اندازی شده که عشایر استان از طریق این سامانه نسبت به درخواست آب از ادارات عشایری در شهرستان‌ها اقدام می‌کنند و از طریق این سامانه آب شرب عشایر و دام آنان را به موقع تامین و مدیریت می‌کنیم.

پنجمین نشست قرارگاه آب استان در سال جاری به ریاست استاندار خراسان جنوبی با موضوع ارائه گزارش درخصوص آبرسانی به شهرها و روستاهای استان، آبرسانی به مناطق عشایری و بررسی چالش‌ها و موانع آبرسانی به برخی واحدهای تولیدی برگزار شد.