رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: برخی مشکلات واحدهای تولیدی به قوانین و مقرراتی مربوط می‌شود که در کشور وجود دارد و نیازمند اصلاح است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی بیرجند در جمع خبرنگاران افزود: شهرک صنعتی بیرجند از ظرفیت‌های خوب استان خراسان جنوبی است و هدف ما از بازدیدها این است که با فعالیت‌ها و مسائل فعالان اقتصادی از نزدیک آشنا شویم.

وی گفت: علیرغم اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام رونق تولید نامگذاری شده و تلاش‌هایی هم در کشور انجام شده اما در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم که هدف از این رونق تولید که رهبری پیگیری می‌کردند، محقق نشده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: حتی قوانین و مقرراتی که در سال‌های گذشته داشتیم و در کشور جاری و ساری شده، مشکل‌ساز است برای مثال یکی از تولیدکنندگان امروز گلایه داشت که میزان مالیات پرداختی نسبت به تولیدی که انجام می‌دهند، زیاد است و وقتی درصد آن را حساب کردیم، درست بود.

وی افزود: تولیدکننده ما امروز در حدی نیست که مشکلات خود را حل کند، هزینه جاری خود را تامین کند و درصد مالیاتی که وضع شده را هم پرداخت کند که این نیازمند اصلاح در ساختار قانونی کشور است و باید قوانین و مقررات در حوزه مالیات در جهت حمایت از تولید اصلاح شود.

وی گفت: البته ما هم براساس صحبت‌هایی که با تولیدکنندگان داشتیم این مسائل و مشکلات را منعکس می‌کنیم تا در سطح ملی پیگیری شود و به نتیجه برسد.

حمیدی افزود: قوه قضاییه به بحث تولید و اشتغال ورود کرده و هدف اصلی این است که این هماهنگی‌ها را بوجود بیاورد همچنین ظرفیت‌هایی که در داخل قوه قضاییه است و می‌تواند به تولید و اشغال کمک کند را پای کار آورد.

وی تصریح کرد: بخصوص در این مناطق کمتر توسعه یافته و جوار مرز وقتی تولیدکننده یک واحد تولیدی را راه‌اندازی می‌کند باید بتواند از ابزارهای تشویقی بهره‌مند شود و در حوزه صادرات یا توزیع در داخل کشور از ظرفیت‌های موجود کشور و استان استفاده کند.

رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی ادامه داد: برخی واحدهای تولیدی که امروز بازدید کردیم مشکلات حقوقی و قضایی ندارند و حتی مشکلات تولید هم ندارند که با ظرفیت خود فعال هستند.

وی گفت: برخی واحدها مشکلاتی دارند که برخی از این مشکلات، حقوقی و قضایی است و برخی نیز ناشی از عملکرد سازمان‌ها و نهادها مثل بانک‌ها است که در فرایند تولید با مشکلاتی مواجه هستند.

حجت الاسلام حمیدی افزود: هدف ما این است که این مشکلات را شناسایی و با تولیدکنندگان صحبت کنیم و آنچه در توان ما است در جهت حمایت از تولید و اشتغال کمک کنیم.

وی اظهار داشت: برنامه ما این است که ظرفیت قوه قضاییه را را پای کار بیاوریم تا مشکلات این واحدهای تولیدی کم شود و آنها که با ظرفیت محدود کار می‌کنند با ظرفیت کامل فعال باشند و واحدهایی که تعطیل شدند مجددا به فعالیت خود بازگردند.

وی گفت: برخی از این مشکلات هم مدیریتی درون سازمانی است یعنی واحد تولیدی از نظر مدیریت مشکل دارد که تدبیر خاص خود را می‌طلبد تا مشکل مدیریتی آن واحد برطرف شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: برخی از این واحدهای تولیدی مشکلاتی را با بانک‌ها، سازمان‌های بیمه‌گر، تامین اجتماعی و سایر سازمان‌هایی که در ارتباط هستند، دارند که باید این موارد را هم شناسایی کنیم و در جلسات هماهنگی که خواهیم داشت، مرتفع شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی امروز (دوشنبه) به همراه دادستان بیرجند، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند و جمعی از مسوولان از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی بیرجند از جمله شرکت هبلکس، کارخانه پادسازه قهستان، کارخانه مهراس کویر، کارخانه صدر صنعت، کارخانه خودرو الکتریک سازان، کارخانه تولید چراغ‌های ال ای دی شب افروزان و کارخانه کاشی و سرامیک فرزاد بازدید کرد.