نقدی منصفانه: (مقدمه نوشته یکی از اعضای ستاد دکتر روحانی در خراسان جنوبی  قسمت دوم کامران شیرخان‌فر کارشناس ارشد مسایل سیاسی)
متاسفانه عدم تغییر سطوح مدیریتی این استان طی دوازده سال گذشته٬موجب اتحاد هر چه بیشتر اصولگرایان وبه تعبیر برخی صاحب نظران لانه گزینی انها در استان شده است.اینکه بنده بر اتحاد و در کنار هم بودن هم فکران و هم رأیان دکتر روحانی در استان در تاکید دارم ٬به همین علت است وباز جای بسی تاسف است که برخی دوستان اما و اگرهایی بر نیروهای کار آمد اصلاح طلب و اعتدالیون به منظور قرار گرفتن در پست های مدیریتی بیان می کنند و عملا به لانه گزینی رقبا واصولگرایان کمک می کنند.باید قبول کرد این یک تفکر است که بدون اتحاد میسر نمی شود.?
برای فعال ماندن اعضای ستاد باید بقیه ببینند که به آنها بها داده شده همانطور که در دولتهای قبل اینکار شد و ماها فقط نگاه کردیم و حتی تنبیه هم شدیم ، وقتی اعضا ستادها بالا بیایند بنا بر مقتضیات هر اداره و شرایط کاری بصورت اتوماتیک تغییرات انجام خواهد شد.

? روحانی باید چه کند؟
در دوران انتخابات تنها بودن روحانی به وضوح مشاهده شد به‌طوری که حتی بسیاری از وزرا و مدیران ارشد دولتش محافظه‌کارانه رفتار کرده و گوشه چشمی به رقیب داشتند.

اگر دقت کنیم محمود احمدی‌نژاد با وجود حواشی و زاویه‌هایی که با رهبری جمهوری اسلامی پیدا کرد و تا کنون نیز ادامه داشته است، با این وجود حامیان خاص خود را نه تنها در میان اجتماع و مردم دارا است بلکه حتی در بدنه دولت فعلی توده عظیمی از حامیان وی حضور دارند این افراد با وجود اینکه از زاویه و اختلاف نظر میان رهبری و احمدی‌نژاد آگاهند باز از وی طرفداری می‌کنند.

نکته‌ای که در خور توجه می‌باشد این امر است که عمده حامیان احمدی‌نژاد در بدنه دولت را جوانان تشکیل می‌دهند جوانانی که در طی دولت‌های نهم و دهم وارد بدنه دولت گشته و به دفاع تمام قد از وی پرداخته و می‌پردازند.

یکی از نقاط ضعف دولت روحانی را می‌توان در عدم جوان‌گرایی در کابینه وی جست‌وجو کرد به‌طوری که اکثر مدیرانی که در دولت وی حضور دارند افراد محافظه‌کاری را تشکیل می‌دهند که به پس از روحانی فکر می‌کنند و بیش از آن‌که دل در گرو روحانی و دولتش داشته باشند ترس از دست دادن صندلی خویش را دارند و با وجود تمایل درونی به وی منافع دولت و منافع ملی را فدای منافع شخصی خویش می‌کنند و در مواقع حساس زیر پای روحانی را خالی می‌کنند.

حال، روحانی باید در دولت جدیدش از جوانان متخصص و متعهد به دولتش استفاده کند و آنان را در رده‌های میانی و بالای دولتش جای دهد؛ جوانانی که لذت تصدی منصبی را نچشیده و دل در گرو از دست دادن آن ندارند و از طرف دیگر خود را متعهد به دولت روحانی بدانند و به‌خاطر روحیه جوانی از بی‌باکی برخوردار باشند. دولت روحانی باید در انتخاب این افراد چند نکته را مد نظر قرار دهد:
?اول اینکه در انتخاب خود معیار شایسته‌سالاری را در صدر قرار دهد زیرا چنانچه افراد غیر متخصص را صرفا به‌خاطر وابستگی حزبی انتخاب نماید دولتی ناکارامد را اداره خواهد کرد نظیر آنچه در دوره قبل اتفاق افتاد.
?دوم اینکه از میان دانشگاه‌ها و به‌خصوص دانشگاه‌های حامی دولت نخبه‌گزینی نماید چنانچه در دولت قبل فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هایی نظیر امام صادق(ع) غالبا در دولت و نهادهای دولتی جذب می‌شدند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله