نخستین جشنواره شعر با گویش طبسی دوشنبه شب با حضور اهالی فرهنگ و هنر در سالن همایش های جمعیت هلال احمر این شهرستان برگزار شد.
خواندن اشعار برگزیدگان، اجرای پرده های نمایشی و سرود بخش هایی از این جشنواره بود.
همچنین استاد محمود جلیلی، نویسنده کتاب «بررسی گویش طبس گلشن» در آیین اختتامیه نخستین جشنواره یاد شده مورد تجلیل قرار گرفت.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان طبس در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: ایران کشوری پهناور با اقلیم های متفاوت و دارای تنوع وو پراکندگی زبان ها و گویش های مختلف محلی است.
علیرضا عصاری افزود: گویش های محلی سرمایه های گرانقدری هستند که در دل خود فرهنگ های مختلفی دارند که در واقع هر واژه در یک گویش گوشه ای از تاریخخ اجتماعی و فرهنگی ملت ماست.
وی ادامه داد: هدف از برگزاری اولین جشنواره شعر گویشی طبس تحت عنوان «چراغون»، زنده نگه داشتن این گویش به ویژه در نسل های جدید است.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی طبس تصریح کرد: با برگزاری این جشنواره افرادی که در زمینه شعر گویشی طبس فعالیت دارند شناسایی شدند.
وی اظهار کرد: در این جشنواره ۶۰ اثر از ۳۱ شرکت کننده به دبیرخانه ارسال شد که پس از انجام داوری هشت اثر برگزیده و سه اثر شایسته تجلیل شناخته شدند.
عصاری ادامه داد: آثار احمد اکبرزاده، اصغر امینی، فرهاد شهبازیان، عباسعلی قادری، علی قربانی، عباس محمدزاده و محمدرضا مهدی زاده و مریم سادات زهتاب بهه عنوان برگزیدگان معرفی و از رضا ایرانمنش، محمود غیبویی و محمود کاظم زاده به عنوان خالق آثار برتر تجلیل شدند.
وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب در خصوص زبان فارسی بیان کرد: زبان فارسی یک زبان زنده، شیرین، گسترده و برخوردار از خصوصیات برجسته زبان شناسی استت که هیچ محدودیتی ندارد و تمامی مفاهیم مهم، ظریف، دقیق و جدید را می توان با آن بیان کرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله