معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در مؤلفه های امنیتی بالاترین ضریب را در خراسان جنوبی داریم و امن‌ترین استان کشور هستیم.
سید محمدرضا طالبی با بیان این مطلب در شورای اداری استان، ضمن گرامیداشت ۲۸ خرداد سالروز انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور اظهار داشت: با عنایت به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در ۱۴ خرداد امسال در مرقد امام راحل، مسئولان نظام، ۲۸ خرداد را روز ایمان و امید نامگذاری کرده اند.
?وی با اشاره به اقدامات دستگاه های اجرایی استان طی دو سال گذشته افزود: در حوزه اجتماعی مهمترین اقدام، ارتقاء شاخصه‌های توسعه فرهنگی و اجتماعی، کنترل و کاهش آسیب‌ های اجتماعی، اجرای مرحله سوم تحکیم و تعالی بنیان خانواده و توسعه سرمایه اجتماعی در دستور کار بوده که در این زمینه دبیرخانه‌ ها و بانک‌های اطلاعاتی تشکیل شده و برای هر کدام سند راهبردی تهیه و تدوین شده است.
?معاون استاندار از تشکیل هیئت اندیشه‌ ورز در استان با هدف شناخت مهندسی مسائل و آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: بکارگیری و مشارکت نخبگان و اندیشمندان در مسائل اجتماعی، یافتن راهکارهای علمی و کمک به تدوین برنامه‌های توسعه اجتماعی و فرهنگی و … از دیگر اهداف است.
?طالبی با اشاره به تدوین و اجرای طرح‌ های مطالعاتی پدافند غیرعامل در حوزه‌های مختلف، افزود: اهدای ۶۸۰ تبلت دانش‌ آموزی به اتباع خارجی (افغانستانی)، بهسازی سه مدرسه در شهر بیرجند و حاجی‌آباد، برقراری پوشش بیمه سلامت رایگان برای ۸۹۶ نفر از اقشار آسیب‌پذیر اتباع، توزیع هزار بسته غذایی بین اتباع خارجی، صدور ۲ هزار و ۵۷ کارت اقامت موقت، احیای ۲۰۸ کارت اعتباری به بانوان باردار در حوزه اتباع خارجی از دیگر اقدامات صورت گرفته در دو سال گذشته است.
?وی با بیان اینکه گرمخانه شبانه برای معتادین بی‌سرپناه با همت شهرداری در بیرجند راه‌اندازی شده، ادامه داد: در راستای راه‌اندازی این کمپ اگر فرد فقط معتاد باشد به کمپ ماده ۱۶ سوق می‌دهیم، چنانچه بیماری خاص داشته باشد به بیمارستان ارجاع می‌شود و اگر سالمند باشد به خانه سالمندان سوق داده می‌شود.
?طالبی بیان کرد: مرکز ماده ۱۵ در این مدت جهت معرفی معتادین خود معرف راه‌اندازی شده که به انحای مختلف در راستای سالم‌سازی و مداوای آنها کار انجام می‌شود.
?معاون استاندار، راه‌اندازی مرکزی برای کودکان کار و متکدی با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد را از دیگر اقدامات ذکر کرد و گفت: کودکان جمع آوری شده یا به سرپرست خانواده تحویل داده می‌شوند و اگر سرپرست نداشته باشند به مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست تحویل داده می‌شوند.
?طالبی به ساماندهی متکدیان به طور مرتب اشاره کرد و افزود: برخی از این افراد وضعیت مالی مناسبی دارند اما با توجه به درآمد بالایی که از این محل به دست می‌آورند تکدی‌گری را به عنوان حرفه خود انتخاب کرده اند.
?وی ادامه داد: متأسفانه شاهد پدیده زشت زباله‌گردی در مرکز استان هستیم که با همت شهرداری کار جمع آوری زباله از مبدأ در دستور کار قرار گرفته، طرح آن در شورای شهر مصوب شده، در فرمانداری بیرجند تأیید شده و در حال حاضر در چند محله شهر به صورت پایلوت در حال انجام است.
?معاون استاندار متذکر شد: اعتیاد معضلی دیگر در حوزه اجتماعی و سرمنشأ بسیاری از آسیب‌هاست که اگر این موضوع به نوعی از جامعه جمع شود بسیاری از آسیب‌ ها حل می گردد، لذا راهکارهایی از قبیل اقدامات پیشگیرانه، اقدامات مقابله‌ای و کار درمان اعتیاد را داریم.
?طالبی در ادامه تصریح کرد: طرح یاریگران زندگی در روستاها نیز در حال انجام است که در دو بخش یکی در روستا های کاملاً سالم و دیگری در روستاهایی که معتاد دارند، کار می‌شود.
?وی با بیان اینکه طرح کنترل آسیب های اجتماعی تحکیم تعالی بنیان خانواده نیز در دستور کار است که در این زمینه بانک اطلاعاتی و سند راهبردی آن ایجاد شده، گفت: اقداماتی در حوزه اجتماعی از قبیل ستاد ساماندهی ورزش جوانان، برگزاری مسابقات جام های مختلف و صدور مجوز‌ سازمان‌ های مردم نهاد را در دستور کار داریم.
?معاون استاندار با اشاره به وجود ۴۶۱ سازمان مردم نهاد در سطح استان، عنوان کرد: در دو سال اخیر ۶۰ مجوز سازمان‌ مردم نهاد صادر شده و اعتقاد داریم در حوزه معضلات و آسیب‌ های اجتماعی اگر توسط خود مردم ورود کرده و ساماندهی کنیم اثرات بهتری خواهد داشت.

طالبی در ادامه تأمین جهیزیه به تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ سری برای زوج‌های جوان، توزیع ۲ هزار بسته معیشتی، توزیع ۵ هزار بسته لوازم التحریر، توزیع ملزومات بهداشتی، طرح‌های اشتغالزایی و برگزاری جشن‌های گلریزان را از دیگر برنامه های اجرا شده در دو سال گذشته توسط سازمان‌های مردم نهاد استان اعلام کرد .
?وی با اشاره به قانون عفاف و حجاب و اجرایی کردن آن در سطح استان، گفت: تمام دستگاه‌های متولی اقدامات خود را به موقع انجام دادند و نسبت به خیلی از استان‌های دیگر در این زمینه وضعیت مطلوبی داریم.
?به گفته وی؛ در بحث تقسیمات کشوری تهیه و تکمیل شناسنامه تقسیمات استان و شهرستان‌ها را در برنامه داریم و امسال سه شهرستان بیرجند، قاینات و سرایان را کار کردیم.
?وی به تهیه و ارسال طرح‌های تقسیمات کشوری به وزارت کشور اشاره کرد و گفت: مسائل حوزه‌های کارگری را داشتیم و با برگزاری جلسات متعدد، معوقات حقوق کارگران استان را به حداقل رساندیم.
?معاون استاندار با اشاره به اینکه کمیسیون دانشجویی در دفتر سیاسی به طور مرتب برگزار می‌شود، افزود: در التهابات اخیر کشور با مدیریت رؤسای دانشگاه‌ها و با تصمیمات به موقع حداقل التهابات را در موضوع ضدامنیتی در استان را داشتیم.
?طالبی با تأکید بر اینکه بحث انتخابات پایان سال ۱۴۰۲ در دستور کار است، تصریح کرد: شناسایی نقاط فاقد پوشش آنتن‌ دهی و صعب العبور انجام شده و برای رفع آن تدابیر لازم اندیشیده شده است.
?وی از تشکیل ستاد انتخابات و ابلاغ اعضای کمیته‌های این ستاد خبر داد و بیان کرد: نشست‌های آسیب‌شناسی در چندین مرحله با فرمانداران و مسئولان مربوطه برگزار و شناسنامه انتخابات استان را تنظیم و ابلاغ کرده ایم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور