شهید «نعمت الله گزمه» که مزارش به عنوان شهید گمنام در شهر سه قلعه شهرستان سرایان بود، ۳۲ سال پس از شهادت نام‌دار و سنگ مزار شهید در روز بزرگداشت شهدا تعویض شد.

مراسم تعویض سنگ مزار این شهید والامقام روز جمعه همزمان با ۲۲ اسفند “روز بزرگداشت شهدا” با حضور خانواده معظم شهید و جمعی از مسوولان در گلزار شهدای گمنام شهر سه قلعه برگزار شد.

شهید نعمت الله گزمه سال ۱۳۴۴ در روستای آق قمیش شهرستان کلاله استان گلستان متولد شد که سال ۱۳۶۵ به استخدام ژاندارمری سابق درآمد و در اول تیرماه ۱۳۶۷ در منطقه زبیدات به شهادت رسید.

پیکر وی پس از تفحص سال ۱۳۸۶ به عنوان شهید گمنام در شهر سه قلعه شهرستان سرایان به خاک سپرده شد.

۳۲ سال پس از شهادت این مدافع وطن با انجام آزمایشات “دی ان ای” هویت شهید نعمت الله گزمه مورد شناسایی قرار گرفت و رییس مرکز ایثارگران ناجا اوایل اسفند امسال خبر شناسایی شهید را به خانواده وی در شهرستان کلاله اطلاع داد.

پدر و مادرش دوری فرزند را تاب نیاوردند و اکنون که شهید شناسایی شده است، در قید حیات نیستند اما برادر و خواهرانش به استقبال شهید آمدند و شهید گزمه با میزبانی گرم مردم کویرنشین سرایان به آغوش خانواده بازگشت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: طی جلسه‌ای که با خانواده شهید “نعمت الله گزمه” داشتیم، مقرر شد همزمان با روز بزرگداشت شهدا، خانواده شهید در شهر سه قلعه حضور یابند و سنگ مزار شهید تعویض شود.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی افزود: طبق توافق اولیه با خانواده این شهید بزرگوار، مزار شهید جابه‌جا نخواهد شد و یادمان شهید مرمت و بهسازی خواهد شد.

وی اظهار داشت: نمونه‌ای از این موارد داشتیم مثل شهید حکمت‌پور در شهر آرین شهر که طبق نظر مادر شهید، مزار در همین شهر باقی ماند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: این استان در دوران دفاع مقدس ۲ هزار شهید تقدیم نظام و کشور کرده که از این تعداد پیکر ۱۴۶ شهید هنوز به استان باز نگشته است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۴۵ شهید گمنام در سراسر استان تدفین شده‌اند.

فلاحی گفت: از سال ۱۳۸۰ از شهدای تفحص شده نمونه DNA گرفته شد اما به دلیل نبود آزمایشگاه ژنتیک نور در آن زمان امکان شناسایی خانواده‌های این شهیدان فراهم نبود.

وی بیان کرد: اگر پدر و مادر شهید در قید حیات باشند، امکان شناسایی هویت شهدا زودتر مشخص می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی افزود: امکان شناسایی هویت از طریق خواهر و برادر بسیار مشکل و زمان‌بر بوده و طی چند مرحله شناسایی و تطبیق ژنتیک، هویت مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها یک آزمایشگاه مجهز به ژنتیک نور در کشور کار شناسایی خانواده‌های شهدای گمنام را انجام می‌دهد گفت: از تمامی خانواده‌های شهدا نمونه DNA گرفته‌ایم و از طریق تطبیق با نمونه‌های شهدا پیگیر شناسایی هویت این عزیزان هستیم.

فلاحی افزود: چهار سال پیش نیز در خراسان جنوبی شهید اهل بشرویه که پیکرش در شهرستان تایباد آرام گرفته بود، شناسایی و سنگ مزار وی با نام شهید تعویض شد.

مرکز شهرستان سرایان در ۱۶۵ کیلومتری بیرجند است.