رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: در یک سال گذشته موکب‌های ستاد اربعین استان ۴۷ میلیارد و ۳۶۱ میلیون تومان در موضوعات مختلف به نیازمندان کمک کردند.

موسی جوینده روز یکشنبه در نخستین نشست ستاد اربعین استان خراسان جنوبی در سال جاری که به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار برگزار شد، افزود: سال گذشته هرچند به دلیل شیوع ویروس کرونا از حضور در اربعین حسینی محروم بودیم اما موکب‌ها فعالیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله کمک به سیلزدگان، زلزله‌زدگان، محرومان و نیازمندان همین طور مقابله با شیوع کرونا انجام دادند.

وی با اشاره به خدمات مواکب اربعین استان اظهار داشت: مواکب اربعین در این مدت ۱۲ هزار سبد معیشتی، ۲۴۰ هزار پرس غذای گرم، ۲۴۰ هزار قرص نان، بیش از ۲ تن گوشت قرمز، ۵۰ سری جهیزیه، ۱۴ هزار و ۶۰۰ بسته بهداشتی و ۱۳۰ میلیون تومان کمک نقدی بلاعوض بین نیازمندان و محرومان استان توزیع کردند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: همچنین در بازه زمانی یک سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ عدد ماسک توسط مواکب اربعین استان تهیه و توزیع شد و روند تهیه و توزیع ماسک همچنان ادامه دارد و بین توزیع بین نیازمندان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه از محل ستاد بازسازی عتبات عالیات ۷۵۰ میلیون تومان برای اشتغال‌زایی در اختیار نیازمندان قرار گرفته است عنوان کرد: در صورتی که اربعین امسال برگزار نشود، این خدمات همچنان ادامه خواهد داشت.

جوینده با اشاره به احداث سایت ارائه خدمات به زائران عتبات عالیات در شهر مقدس کاظمین گفت: این سایت ظرفیت اسکان شبانه ۳۰ هزار زائر را دارد و آب و برق این سایت از حرم تامین می‌شود.

وی افزود: با توجه به شدت گرما پیش‌بینی شده است که دستگاه‌های یخ‌ساز، سردخانه‌های مختلف و امکانات سرمایشی برای زائران در این سایت فراهم شود لذا تاکنون ۲ دستگاه یخ‌ساز سیار به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان و یک دستگاه سردخانه زیر صفر با کمک خیرین تهیه شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: در سایت شهر کاظمین ۱۰۰ دستگاه کولر در سال‌های گذشته منتقل شده بود اما این کولرها جوابگوی نیاز زائران نیست بنابراین امسال پنکه‌های آبپاش تهیه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های فاضلاب سایت شهر کاظمین با مشکلاتی مواجه است تصریح کرد: تقاضا داریم هرچه سریع‌تر با کمک دستگاه‌های اجرایی مربوطه این مشکلات برطرف شود تا بتوانیم به زائران خدمات بهتری ارائه دهیم.

جوینده افزود: در مجموع ۵۰۰ موکب به صورت تلفیقی از سراسر کشور به عراق انتقال خواهند یافت که در مراسم اربعین حسینی به زائران خدمات مختلف ارائه خواهند داد.

وی خواستار واکسیناسیون کادر موکب‌های اربعین در خراسان جنوبی شد و گفت: با توجه به اینکه برخی فعالان موکب‌های اربعین مشمول واکسیناسیون نمی‌شوند از دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص تقاضای کمک داریم.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی با اشاره به تردد زائران پاکستانی از خراسان جنوبی گفت: در اربعین حسینی حدود ۵۰ هزار زائر پاکستانی وارد استان می‌شوند و  ۴۸ موکب در کشور برای پذیرایی تعبیه می‌شود که از این تعداد هشت موکب در استان قرار دارد.

وی افزود: در حالی تمامی مشکلات از جمله تصادفات زائران پاکستانی در خراسان جنوبی اتفاق می‌افتد و برای جمعیت هلال احمر و حمل و نقل استان هیچ ماموریتی تعریف نشده است لذا درخواست داریم خراسان جنوبی به عنوان استان هدف دوم ورودی زائران پاکستانی در نظر گرفته شود.

جوینده گفت: پارسال از ۷۰ هزار زائر پاکستانی عتبات عالیات ۵۰ هزار زائر از خراسان جنوبی عبور کردند که درخواست داریم با کشور پاکستان مکاتبه شود تا شرکت‌های خدماتی آنان، خرابی دستگاه‌های حمل و نقل این زائران را برعهده بگیرند.

وی مهران را مرز قطعی تشرف مردم خراسان جنوبی به عراق اعلام کرد و افزود: ۱۳۰ دستگاه تریلی و کامیون برای حمل و نقل مواکب در اختیار خراسان جنوبی قرار دارد که رانندگان به صورت خودجوش در این کار خیر مشارکت دارند لذا از مسوولان درخواست داریم برای تسهیل سوخت و خروج این دستگاه‌ها از مرز اقدامات لازم را انجام دهند.