معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بیش از هزار و ۶۰۰ نفر از عوامل اجرایی انتخابات که عمدتا نماینده فرمانداران هستند به عنوان ناظران بهداشتی بر روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی در شعب اخذ رای نظارت می‌کنند.

کامبیز مهدی‌زاده شامگاه پنجشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: براساس مصوبات ستاد استانی کرونا این تعداد از عوامل اجرایی انتخابات که عمدتا نماینده فرمانداران هستند به عنوان ناظران بهداشتی ابلاغ گرفتند و طی هفته گذشته این افراد آموزش‌های لازم را دیدند.

وی افزود: ناظران بهداشتی در روز برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد با استفاده از چک لیست‌های نظارتی که تقریبا تمامی پروتکل‌ها را شامل می‌شود، بر روند اجرای پروتکل‌ها در شعب اخذ رای نظارت دارند.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: پروتکلی برای روز انتخابات طراحی شده از جمله فاصله‌گذاری، تهویه مناسب، داشتن ماسک، گندزدایی قبل، حین و بعد از انتخابات، استفاده از نوشت‌افزار شخصی و موارد متعددی در نظر گرفته شده و پروتکل‌هایی که برای شمارش آرا و سلامت افرادی است که در شعب حضور پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: ناظران بهداشتی در همه شعب اخذ رای استان حضور دارند و براساس چک لیست‌های ابلاغی بر روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کنند.

مهدی‌زاده درباره نحوه رای‌گیری از بیماران کرونایی گفت: افرادی که در بیمارستان‌ها بستری هستند، شعب سیار با پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از لوازم حفاظت شخصی از آنان اخذ رای خواهند کرد.

وی افزود: افراد در قرنطینه هم به ۲ روش می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و یک روش این است که با بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها تماس بگیرند و یکی از شعب سیار به درب منازل آنان مراجعه کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در برخی شهرستان‌ها مانند بیرجند محلی در پارک خانواده واقع در ابتدای سجادشهر در نظر گرفته شده که از ساعت ۱۰ تا ۱۲ روز جمعه تیم‌های سیار که با لوازم حفاظتی شخصی آموزش دیدند در این مکان مستقر هستند و افراد می‌توانند با مراجعه به این محل رای خود را به صندوق بیندازند.

وی درخصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: تا روز گذشته ۲۱ هزار و ۶۶۰ مورد مثبت ابتلا به کرونا در استان داشتیم و در ۲۴ ساعت گذشته هم ۱۴۲ آزمایش کرونا انجام شد که ۳۴ بیمار مثبت جدید شناسایی شدند و شامل پنج مورد بستری و ۲۹ مورد سرپایی بوده‌اند.

مهدی‌زاده گفت: از این تعداد ۱۳ مورد مربوط به شهرستان بیرجند بوده است و یک مورد فوت در شبانه‌روز گذشته گزارش شد و مجموع موارد فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی به ۹۱۲ نفر رسید.

وی با اشاره به رنگ‌بندی جدید شهرستان‌ها که امروز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، گفت: براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان نهبندان به رنگ نارنجی درآمد و بشرویه از وضعیت نارنجی خارج شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، قاینات و نهبندان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند و رنگ‌بندی جدید از ۲۹ خرداد اعمال می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه تمامی امکانات و تدابیر لازم برای حفظ سلامت مردم و عوامل اجرایی انتخابات پیش‌بینی شده از مردم درخواست می‌شود با خیال راحت و بدون دغدغه پای صندوق‌های رای بروند و با مشارکت گسترده خود بار دیگر اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را اثبات کنند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

فرایند رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور از ساعت ۷ صبح فردا در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی آغاز می‌شود.

۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر رای اولی به شمار می‌روند.

بنابر اعلام ستاد انتخابات استان، هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در خراسان جنوبی دایر می‌شود که با توجه به لزوم حفظ سلامتی مردم تعداد شعب اخذ رای در این استان ۱۵ درصد نسبت به دوره قبل افزایش پیدا کرده است.