، هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در دیدار با حجت الاسلام مجید نصیرایی رییس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ، در رابطه با موضوع تعارض منافع هم‌اندیشی کردند.

سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان بزرگترین نهاد غیردولتی در کشور،‌ پس از گذشت ۲۶سال از تصویب قانون نظام مهندسی،‌گامهای موثری در خصوص ارتقا کیفی صنعت ساختمان با پیاده سازی و نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان برداشته است.

در ابتدای این دیدار ‌عامری،رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با طرح موضوع تعارض منافع گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان بزرگترین نهاد غیردولتی در کشور،‌ پس از گذشت ۲۶سال از تصویب قانون نظام مهندسی،‌گامهای موثری در خصوص ارتقا کیفی صنعت ساختمان با پیاده سازی و نظارت بر اجرای
مقررات ملی ساختمان برداشته و با پویایی و به روز رسانی دانش های نوین و بهره گیری از تجربیات گذشته در ایران و کشورهای دنیا به دنبال اهداف متعالی تر می باشد،
عامری ضمن اشاره به نواقص و اشکالات و گاها برخی انحرافات افزود؛ معتقدیم دستاوردهای حاصل در این ۲۶ سال آنچنان برجسته و مشهود است که لازم است در امتداد همین مسیر،ریشه ایجاد مشکلات را شناسایی و اقدام به رفع آن ها نماییم.
پرداختن به موضوع تعارض منافع به شکلی که در ماههای اخیر اتفاق افتاد نه تنها موجب تضییع حقوق برخی از همکاران ما گردید بلکه گره های کوری را در فعالیتهای روزمره و

خدمات رسانی سازمان نظام مهندسی ساختمان به جامعه و صنعت ساختمان ایجاد کرده است.
ممنوعیت استفاده از پروانه اشتغال به کار برای مهندسان با سابقه و باتجربه به بهانه حضور در ارکان سازمان از جمله بازرسین،شورای انتظامی و هیات رییسه گروههای تخصصی و کارمندان که بازوان توانمند سازمانها را تشکیل می دهند، عملا مانع از حرکت رو به جلو سازمان گردیده است.

نصیرایی تا زمانی که تمام ابعاد تعارض منافع شفاف سازی نگردد،‌پایه روال کار سازمانهای نظام مهندسی ساختمان به شکل قبل ادامه داشته باشد تا خللی در ارائه خدمات به مردم بویژه در آستانه شروع طرح جهش تولید مسکن ایجاد نشود.

پس از گفتگوهای مفصل در خصوص تعارض منافع،‌ نصیرایی با برقراری تماس تلفنی با عبدی قهرودی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی،خواستار توضیحاتی در این خصوص گردید.
عبدی گفت؛در چند روز آینده دستورالعمل هایی در خصوص تعیین مصادیق تعارض منافع و حذف ارکانی مانند شورای انتظامی از بخشنامه تعارض منافع ابلاغ خواهد گردید.
در پایان حجت الاسلام نصیرایی تاکید کرد تا زمانی که تمام ابعاد تعارض منافع شفاف سازی نگردد،‌پایه روال کار سازمانهای نظام مهندسی به شکل قبل ادامه داشته باشد تا خللی در ارائه خدمات به مردم بویژه در آستانه شروع طرح جهش تولید مسکن ایجاد نشود.

در ادامه این نشست عامری با طرح موضوع تخلفات ساختمانی گفت:‌ مادامی که توجیه اقتصادی سازنده و بزرگترین منبع درآمدی شهرداریها از محل تخلف ساختمانی و جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ باشد،تخلف ساختمانی وجود داشته و تاوان آن را مهندسین سازمان بویژه ناظران پرداخت می کنند.
این موضوع آنچنان حیثیت و آبروی مهندسان و علم و تخصص مهندسی را تحت الشعاع قرار داده که رایزنی و چاره اندیشی و پیگیری حل آن به عنوان مهمترین هدف هیات مدیره جدید سازمان تعریف شده است.
رییس سازمان درخواست کرد اکنون که اصلاح ماهیت عملکردی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداریها در کمیسیون عمران مجلس به تصویب رسیده و منتظر طرح در صحن علنی محلس می باشد لازم است نمایندگان محترم با توجه تمام به موضوع و نتایج مثبت حاصل از آن، این دغدغه مهندسان را برای همیشه مرتفع نمایند.در اینخصوص نیز نصیرایی با تماس تلفنی با همکاران خود در کمیسیون عمران مجلس اهمیت درخواست جامعه مهندسی را گوشزد و تاکید نمود.
طرح ایجاد یک رسته شغلی با عنوان کارآموز در لیست بیمه تامین اجتماعی سومین موضوع طرح شده در جلسه از سوی عامری بود.
وی بیان داشت؛تعداد زیادی از مهندسان فارغ التحصیل شده تمایل دارند بدون دریافت دستمزد و صرفا برای کارآموزی و تجربه، اجازه حضور در کارگاههای ساختمانی داشته باشند که مدیران کارگاهها بدلیل دغدغه بیمه و همچنین مشکلات احتمالی اداره کار، حاضر به پذیرش کارآموز نمی باشـند.
عامری درخواست داشت؛‌به راحتی و با تعامل بین اداره کار و تامین اجتماعی این موضوع قابل حل است و مهندسان جوان می توانند پس از دوره دانشگاه در فضای کاری به کسب تجربه بپردازند.
نصیرایی ضمن استقبال از این پیشنهاد گفت؛مکاتبه ای مبسوط در اینخصوص با دفتر ایشان صورت گرفته تا پیگیری لازم تا حصول نتیجه صورت پذیرد.