معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: معرفی مفاخر فرهنگی و علمی خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفته و برگزاری هفته فرهنگی از جمله این اقدامات است.

 سید محمدرضا طالبی  در جشنواره منطقه‌ای علمی، فرهنگی، هنری و ادبی ابن حسام که همزمان با اختتامیه هفته فرهنگی خوسف در این شهرستان برگزار شد، افزود: هفته فرهنگی خوسف با برنامه‌های متنوع، با کیفیت و پربار برگزار شد که نشان از فرهنگ غنی این شهرستان و نیز همسو بودن، همدل بودن و همگرایی دستگاه‌های متولی دارد.

وی گفت: مردم خوسف مردمی دیندار، ولایت مدار، با اصالت و انقلابی هستند که باید فرهنگ آنها بسط داده شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی خوسف (۲۳ تا ۲۸ آبان)، هفته کتاب و کتابخوانی و جشنواره منطقه‌ای علمی، فرهنگی، هنری و ادبی ابن حسام، افزود: در خراسان جنوبی در مقایسه با سایر استان‌ها، کارهای تیمی به خوبی انجام می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه رفیع ابن حسام خوسفی به عنوان شاعر و عارف برجسته گفت: ابن حسام فردی ولایت مدار بود که در باب رشادت‌های امام علی (ع) و اهل بیت شعرسرایی کرده و نشان دهنده ارادت ویژه شاعر به اهل بیت است.

طالبی بیان کرد: بیش از ۱۰ هزار شعر از اشعار ابن حسام در موزه بریتانیا و آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که بیشتر آنها در مدح پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) سروده شده است.

وی افزود: در قرن هشتم و نهم بسیاری از شاعران درباری شدند ولی ابن حسام در خوسف ماند و به کشاورزی، دامداری و کسب روزی حلال مشغول شد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور هم در این مراسم گفت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری توجه و تاکید بر اقدامات فرهنگی دستگاه‌ها و برون داد جمعی نهادها برای اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی است.

علیرضا کلانتر مهرجردی با بیان اینکه جشنواره ابن حسام تقاطعی فرخنده و مبارک است افزود: یکی از سیاست‌های جهاد دانشگاهی معرفی مفاخر و مشاهیر است و ابن حسام حافظ عمیق، وفادار به آیین و ذخیره فرهنگی ایران زمین بوده که نیاز است همه دستگاه‌های متولی به دور از نگاه بخشی به این سرمایه عظیم جامعه شیعه و اسلامی بپردازند.

وی با اشاره به فاصله ۵۰۰ ساله این نسل با ابن حسام تاکید کرد: با جهان بینی از لایه‌های اشعار می‌توانیم بهره‌مند شویم و اندیشه اسلامی را با جریان نو رسته او بسط داد لذا برای راه‌اندازی بنیاد علمی ابن حسام باید همه دستگاه‌های فرهنگی تلاش کنند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور گفت: کشور اگر رو به سوی پیشرفت دارد باید از کاربست هنر و رسانه کمک بگیرد و به یقین در این راه افرادی مثل ابن حسام می‌توانند حلقه‌های مهمی در سامان جمعی جامعه امروزی باشند.

همچنین بنابر اعلام رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ۳۲۲ اثر در زمینه‌های مختلف به جشنواره ابن‌ حسام ارسال شد که از نفرات برتر هر بخش، امروز در مراسم اختتامیه تجلیل می‌شود.

سید محمدحسین سیدکاشی افزود: جهاد دانشگاهی استان چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی، ادبی و هنری ابن‌ حسام خوسفی را با مشارکت دانشگاه‌ها، میراث فرهنگی و نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار کرد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی استعدادهای ادبی، هنری و فرهنگی، ایجاد فضای مناسب برای تعامل و ارتقای اشعار شاعران، ایجاد حس دوستی و الفت بین شاعران و معرفی شخصیت ابن حسام بیان کرد.

رئیس جهاد انشگاهی خراسان‌ جنوبی گفت: جشنواره ابن حسام قابلیت تبدیل شدن به یک ظرفیت ملی را دارد و می‌توان با تلاش‌های بیشتر این شاعر بزرگ را به عنوان یک برند فرهنگی ملی معرفی کرد.

وی افزود: در این جشنواره از هشت نفر برگزیده و هفت نفر شایسته تقدیر، تجلیل می‌شود و سال آینده شاهد برگزاری جشنواره «از توس تا خوسف» خواهیم بود.

امام جمعه خوسف هم با اشاره به اینکه در شورای فرهنگ عمومی شهرستان مقرر شد یک روز فرهنگی برای خوسف مشخص شود گفت: انتخاب هر کدام از مفاخر به عنوان محور برنامه سخت بود و در نهایت مقرر شد روز وفات ابن حسام شاعر برجسته آیینی، محور برنامه‌های هفته فرهنگی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام علی اسماعیلی افزود: اگر لایه‌های فرهنگی خوسف بررسی شود در طبقات اصلی و محور آن، همه مفاخر ما دیده می‌شود و لایه‌هایی که ابن حسام و باورهای راستین او را شامل می‌شود، طبقه بعدی ارزش‌های مبنایی است و اینکه مردم چگونه در کنار آرامگاه حضور می‌یابند همه مبنا دارد.

وی با بیان اینکه همه جشن‌ها و عزاداری‌های خوسف مبنا دارند گفت: برای معرفی مفاخر این شهرستان باید کتاب‌های چند جلدی تهیه شود و در هفته فرهنگی تصمیم به معرفی داشته‌های فرهنگی خوسف گرفتیم.

امام جمعه خوسف افزود: در انجام کارهای فرهنگی به حد مطلوب نرسیدیم اما قدم‌هایی برداشته شده تا نواقص رفع شود بنابراین از پیشنهادها برای معرفی فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و معرفی مفاخر خوسف استقبال می‌شود.

وی بیان کرد: رشد امثال دکتر شکوهی‌ در بستر معرفت‌ها بوده است و این افراد باید معرفی شوند، خوسف شهرستان زبان و ادبیات فارسی است و باید به این عنصر و استعدادها توجه شود.

حجت‌الاسلام اسماعیلی گفت: هویت ایرانی و زبان فارسی از مولفه‌های فارسی و ایران است که در خوسف موج می‌زند و شایسته است در کنار معرفی بزرگان و مفاخری همچون راشد محصل، خاندان عبادی، ابن حسام، ناقوس و بزرگان روستای هردنگ، فرزندان ابن حسام و بزرگان ماژان نیز معرفی شوند.

فرماندار خوسف نیز اظهار کرد: ابن حسام شاعری بزرگ و عابد از دیار خوسف است که مناعت طبع، اخلاق و سرودن اشعار آیینی در منقبت اهل بیت او را نسبت به دیگر شاعران کشور برجسته‌ کرده است.

سید علی حسینی افزود: خوسف سرزمین دلدادگی به صاحبان شفاعت و کرامت است که شعور و شکوهش را در محرم و عاشورا با بیل‌های آویخته و آمیخته می‌بینیم و هفته فرهنگی خوسف فرصتی است تا هویت‌ها و باورهای مردم جان دوباره بگیرند.

وی از خوسف به عنوان سرزمین وابستگی به ائمه اطهار (ع) و ظهور فرهیختگانی همچون خاندان عبادی، راشد محصل، ابن حسام و ناقوس نام برد و گفت: خوسف سرزمین خاک‌های زرخیر، پنبه مله، و گل نرگس است که باید ظرفیت‌های آن هرچه بیشتر معرفی شود.

فرماندار خوسف افزود: آنچه باعث حرکت و توسعه می‌شود، هویت و باورها و میراث فرهنگی یک ملت است و در هفته فرهنگی، میراث فرهنگی اصل و محور تمرکز برای حرکت رو به جلو است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی این شهرستان گفت: خوسف سرزمین سرزندگی، حرکت و برکت است، دیار سنگ‌هایی که با هنر، گوهر شده و گل نرگسی که هر سال با امید به روزهای بهتر کاشته می‌شود.