?استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: دستگاه های اجرایی در طرح ها و برنامه ریزی های خود به ویژه در حوزه نرم افزاری به اصول و مبانی پدافند غیرعامل توجه داشته باشند.
دکتر قناعت با تأکید بر این مطلب در شورای پدافند غیرعامل استان که به مناسبت نکوداشت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در حادثه شاهچراغ شیراز، پدافند غیرعمل را اقدامی غیر مسلحانه خواند که بازدارندگی ها را افزایش داده و آسیب پذیری ها را کاهش می دهد.
?وی با بیان این که پدافند غیرعامل کم هزینه ترین روش های دفاعی است، تصریح کرد: این که در حادثه حمله تروریستی در شیراز، درها را بستند، نوعی اقدام پدافندی بود که در کاهش آمار مجروحین و جان باختگان بسیار تأثیر داشت.
?به گفته وی؛ پدافند غیرعامل، واکنش ما را در بروز حوادث و در برابر تهدیدات دشمنان سرعت می بخشد.
?استاندار با ذکر این نکته که در پدافند عامل، کلیه مسئولیت ها با نیروهای مسلح است، اظهار داشت: در پدافند غیرعمل کلیه نهادها، دستگاه ها، صنایع و .. و در مجموع عموم مردم هر کدام بسته به نوع وظیفه ای که دارند باید نقش آفرینی کنند.
?قناعت با تأکید بر این که به جهت نقش پدافند غیرعامل در بحران ها، آن را همتراز با پدافند عامل می دانند، ادامه داد: کشور ما به جهت شرایط ژئوپلتیکی خاص و ظرفیت های فراوانی که دارد، همواره در معرض تهدید دشمنان است لذا این وظیفه همه ماست که اصول پدافند غیرعامل را مورد توجه قرار دهیم.

?وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی خراسان جنوبی و پتانسیل های این استان، گفت: با عنایت به احتمال بروز تهدیدات مختلف، این تکلیف دستگاه هاست که در همه طرح ها و برنامه های خود، اصول و مبانی پدافند غیرعامل را مورد توجه قرار دهند.
?به گفته وی؛ ما باید با ترویج و نهادینه کردن فرهنگ پدافند غیرعامل ، جامعه را به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری به بالاترین سطح آمادگی در برابر تهدیدات دشمن ارتقاء دهیم.
?استاندار با ذکر این نکته که تهدید، هیچ در نمی زند و برای ورود اجازه نمی گیرد، متذکر شد: ما باید با درس گرفتن از اتفاقات پیرامونی ، درخصوص بروز حوادث پیش بینی های لازم را داشته باشیم و برای مقابله با تهدیدات احتمالی برنامه ریزی نماییم.
?قناعت تأکید کرد: اقدامات مرتبط با پدافند غیرعامل، همیشه مستلزم هزینه کرد و تأمین اعتبار نیست بلکه اغلب با هم افزایی وهمراهی چند حوزه با هم، قابل اجرا و حل و فصل است.
?وی با اشاره به این که در عصر کنونی، مدل تهدیدات تغییر کرده و از شکل سخت افزاری به حالت نرم افزاری سوق یافته است، گفت: با توفیقات نیروهای مسلح ما در بحث تجهیزات نظامی، دشمن جرأت حمله نظامی به کشور را ندارد اما ما باید همیشه برای بروز هر اتفاقی آمادگی لازم را داشته باشیم.
?به گفته وی؛ برخی اتفاقات همچون حمله تروریستی شیراز، حرکت کوری بود که هیچ ارزش سیاسی، امنیتی و نظامی ندارد.
?استاندار متذکر شد: با توجه به تلاش دشمن در تحقق اهداف خود در جنگ ترکیبی و ادراکی، کارگروه اطلاع رسانی و فرهنگی شورای پدافند غیرعامل استان باید به گونه ای برنامه ریزی کند که اعتماد عمومی را پررنگ تر نماید.
?قناعت ادامه داد: در یک تقابل نابرابر از بیش از ۳۰۰ ماهواره فعال در جهان ۱۱۷ ماهواره فارسی زبان هستند و علیه تمامیت ارضی، آرمان های نظام و دین مبین اسلام اقدام می کنند و تمام تلاش شان بر این است که به ایران متمدن یکپارچه و اصیل ما خدشه وارد کنند.
?وی تأکید کرد: این تکلیف همه ماست که ابتدا یک اصول پدافند غیرعامل برای خود ایجاد کنیم تا ضمن واکسینه کردن خانواده و فرزندان مان، کمک کند که تحت تأثیر این فرافکنی ها و فتنه انگیزی ها قرار نگیریم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور