مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اولین بار در نظام بودجه ریزی، ۴۰ درصد تخصیص اعتبارات ۱۴۰۳ را ابتدای اردیبهشت ماه دریافت کردیم و در سه سال گذشته ۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه های استان به بهره برداری رسید.

میرمحمد مودی روز یکشنبه در همایش استانی شوراهای اسلامی خراسان جنوبی که همزمان با نهم اردیبهشت روز ملی شوراها در تالار شهید رجایی استانداری برگزار شد، افزود: اعتبارات راه‌های استان نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر شده و تخصیص در سال قبل ۱۲۰ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه اولین بار در همه شهرستان‌های استان یک پروژه باند دوم ملی داریم گفت: تاکنون مطالعات ۴۶۶ کیلومتر از باند دوم راه‌های استان انجام شده‌ و در خراسان جنوبی به ساخت هزار و ۶۱۹ کیلومتر راه یکطرفه نیاز داریم که در ۵۹۸ کیلومتر اقدامی انجام نشده‌ است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت پیمانکاران مختلف در پروژه ریلی استان ادامه داد: ۷۰ کیلومتر راه آهن آماده روسازی و ریل گذاری است.

وی گفت: پنج هزار هکتار زمین در طرح نهضت ملی مسکن به شهرهای استان اضافه شده و ۴۰ هزار قطعه زمین آماده تحویل که چهار برابر برنامه دولت در طرح نهضت ملی مسکن است.

مودی با بیان اینکه عملکرد استان خراسان جنوبی در طرح نهضت ملی مسکن الگو است افزود: نوسازی بافت‌های فرسوده هم با طرح کلید به کلید دنبال می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: هر کیلومتر راه روستایی ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد اما در ۲ سال گذشته به طور متوسط ۹۵ کیلومتر راه روستایی در استان احداث شده است.

اسدالله جلال زاده با بیان اینکه ضعف‌هایی در روکش راه ها وجود دارد افژود: سال ۱۴۰۰ متوسط ۵۰۰ کیلومتر راه روکش انجام می شد که سال ۱۴۰۱ این عدد به ۶۵۰ کیلومتر رسید و سال گذشته ۹۵۰ کیلومتر روکش آسفالت شده است.

وی گفت: در سیل اخیر ۱۳ هزار میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت بوده ولی امیدواریم با تلاش مضاعف پروژه‌های نیمه تمام را به وضعیت مطلوب برسانیم.

تخصیص ۴۰ درصدی اعتبارات حوزه راه خراسان جنوبی در ابتدای سال

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی نیز گفت: ۱۰ درصد جمعیت استان عشایر هستند و بهترین سامانه آبرسانی را در سطح کشور داریم.

محمد ابراهیم ابراهیمی افزود: دغدغه ایل راه ها که از سوی اعضای شوراهای اسلامی مطرح شده، به جا است و در چند سال اخیر تلاش شده که مشکلات این حوزه به حداقل برسد.

وی بیان کرد: تا سال ۱۳۹۰ استان خراسان جنوبی یک گریدر برای حوزه عشایری داشت اما همان سال یک دستگاه اضافه شد و سال گذشته ۲ گریدور اختصاص یافت که با تخصیص ۲ دستگاه دیگر تا نیمه سال جاری توازن خدمات رسانی بین عشایر برقرار می شود.

ابلاغ ۵۶۰ میلیارد ریال قیر رایگان به استان

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: عملیات آسفالت روستاها در ۲ سال گذشته معادل هشت سال ما قبل بوده و نهضت آسفالت تداوم دارد.

حمید حاجی زاده افزود: تا قبل از سال جدید ۵۶۰ میلیارد ریال اعتبار قیر رایگان ابلاغ شد و اکنون ۲۰۰ میلیارد ریال به این رقم اضافه شده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در اجرای طرح هادی روستاها ۱۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است عنوان کرد: شاخص مقاوم سازی منازل روستایی نیز در خراسان جنوبی ۶۰.۷ درصد بوده که از میانگین کشوری بیشتر است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: در سیل اخیر زیرکوه تخریب واحد مسکونی نداشتیم چون اغلب منازل نوسازی شده است.

وی با بیان اینکه هزار و ۵۲۱ هکتار زمین مصوب شده که به طرح هادی روستا الحاق شود افزود: این اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرار گرفتن بیرجند و قاین در فهرست مناطق محروم، استفاده از اعتبارات ملی برای مدیریت پسماند، توجه به نیاز مرکز استان برای ساخت تقاطع غیر همسطح و تهیه شناسنامه کشت برای هر منطقه، بهبود راه های روستایی، حمایت از روستاییان در نصب پنل های خورشیدی، توسعه فضای فیزیکی و امکانات بهداشت و درمانی، ارایه برنامه عملیاتی برای جلوگیری از هدررفت آب در سطح استان از مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست چهار ساعته با حضور استاندار بود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور