معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: حدود ۸۰ میلیارد تومان از مطالبات مرغداران و دامداران استان با پیگیری مجموعه جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام پرداخت و با آنها تسویه حساب شده است.

 جواد اشرفی در نشست کارگروه تنظیم بازار استان افزود: در حال حاضر به مرغداران و دامدارانی که گوشت سفید و قرمز را تحویل شرکت پشتیبانی امور دام داده‌اند، بدهی نداریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت کار خرید مرغ آرین به عنوان یک نژاد ملی را انجام می‌دهد گفت: شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلوگرم مرغ را ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۲۴ تن مرغ منجمد مازاد، از شرکت پشتیبانی امور دام استان خواست در صورت نیاز این حجم از مرغ را در اختیار مراکز آموزشی، مدارس، پادگان‌ها، مراکز نظامی، زندان‌ها و دانشگاه‌ها قرار دهد.

وی ادامه داد: پنج هزار تن جو مدت‌دار برای عشایر استان تامین شد و برای مابقی دامداران هم نهاده تلفیقی تامین شده است که به‌زودی توزیع می‌شود.

انتقاد از وضعیت توزیع دارو در داروخانه‌ها

اشرفی در بخش دیگر سخنانش از وضعیت توزیع دارو در داروخانه‌های خراسان جنوبی انتقاد کرد و گفت: نظارت‌ها در این خصوص افزایش یابد.

وی تاکید کرد: پیگیری‌ها و نظارت‌ها باید به‌صورت مستمر انجام شود تا مشکلی در زمینه توزیع کالا از جمله روغن موتور نداشته باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی به اداره‌ کل صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف استان ماموریت داد به‌صورت ویژه در زمینه نظارت بر خبازی‌ها ورود پیدا کرده و با تخلفات مربوطه برخورد کنند همچنین جهاد کشاورزی همکاری لازم را داشته باشد.

وی افزود: برای نانوایی‌ها که مشتری بیشتری دارند این امکان وجود دارد که سهمیه تشویقی آرد در نظر بگیریم.

تسویه حساب مرغداران و دامداران استان

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی هم در این نشست از تسویه حساب مرغداران و دامداران خبر داد و گفت: بدهی کامل مطالبات کشتارگاه‌ها از بابت گوشت مرغ منجمد تحویلی به شرکت پشتیبانی امور دام به مبلغ ۵۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسویه شده است.

مهدی روشن افزود: همچنین مطالبات دامداران از بابت گوشت قرمز تحویلی به مبلغ ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به‌طور کامل پرداخت شده است.

وی گفت: نهاده مرغداران که در سامانه بازارگاه عرضه شده نیز به‌طور کامل تحویل شده است و در این خصوص مشکلی نداریم.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی از توزیع ۴۰ تن مرغ منجمد در ۲ هفته گذشته خبر داد و افزود: بیش از ۲۰ تن مرغ منجمد موجود است که باید در خصوص توزیع آن تدبیر لازم صورت بگیرد.

بیش از ۱۸ هزار تن گوشت مرغ تولید شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای امسال ۱۸ هزار و ۲۲۲ تن گوشت مرغ در خراسان جنوبی تولید شده که از این مقدار هفت هزار و ۵۱۲ تن در استان به مصرف رسیده است.

مهدی جعفری با بیان اینکه ماهانه ۲ میلیون  و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های خراسان جنوبی انجام می‌شود افزود: روزانه ۱۸۰ تن مرغ تولید می‌شود که از این مقدار ۲۵ تن در استان مصرف و بقیه به استان‌های همجوار از جمله کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی ارسال می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر قیمت مرغ در استان ۶۲ هزار تومان به فروش می‌رسد که کمتر از قیمت مصوب بوده و روند تقاضا برای گوشت مرغ کاهشی است.

سه هزار و ۳۹۰ مورد بازرسی در خراسان جنوبی

همچنین مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در ۲ ماه گذشته سه هزار و ۳۹۰ مورد بازرسی از بازار استان انجام شد گفت: در این زمینه ۲۶۴ پرونده تخلف به ارزش ۸۶۱ میلیون تومان تشکیل شده است.

عباس جرجانی افزود: تعداد پرونده‌های تخلف در حال افزایش است و ارایه نکردن فاکتور و درج نشدن قیمت، گرانفروشی و عرضه خارج از شبکه از مهمترین علل تخلفات در استان بوده است.

وی از رشد هشت درصدی قیمت برنج، ۲۲ درصدی قیمت چای، ۱۱ درصدی قیمت گوشت گوسفندی و گوساله و افزایش هشت درصدی قیمت گوشت شتر در ۲ ماه اخیر خبر داد و گفت: در این مدت قیمت سیب زمینی و گوجه فرنگی ۱۵ درصد کاهش داشته و قیمت حبوبات بدون تغییر بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در برخی شهرستان‌ها با کمبود نیروی نظارتی مواجه هستیم و گاهی برای رصد بازار شهرستان‌ها از مرکز استان نیرو اعزام می‌شود.

وی از نظارت مستمر بر انبارهای روغن‌ موتور استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال ۲۸ پرونده تخلف به ارزش ۸۴۰ میلیون تومان در نتیجه این نظارت‌ها تشکیل شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور