رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: یکی از موضوعات مهم در پیشگیری از وقوع تصادفات، اجرایی نشدن بخشی از مصوبات شورای ترافیک است که از طریق سازمان بازرسی پیگیری می‌شود.

 حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد  در اولین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان جنوبی در سال جاری افزود: علیرغم اینکه در شورای ترافیک مصوبات عدیده‌ای داریم ولی بخشی از این مصوبات در استان اجرا نمی‌شود و سازمان بازرسی مکلف به پیگیری است.

وی تصریح کرد: اگر مصوبات شورای ترافیک به درستی اجرا شود قطعا شاهد کاهش تصادفات و کاهش متوفیان خواهیم بود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی درباره موضوع راه‌اندازی مرکز درمان اعتیاد ماده ۱۶ در استان گفت: بیشترین پرونده‌های مواد مخدر در خراسان جنوبی وجود دارد که رسیدگی می‌شود و تعداد زیادی خودروی توقیف شده در طول سال چندین نوبت به صورت مزایده فروخته شده و درآمد قابل توجهی در مرکز واریز می‌شود اما استان که در پیشانی مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، از داشتن مرکز ماده ۱۶ محروم است.

وی عنوان کرد: پیگیری می‌کنیم تا زمینی از راه و شهرسازی برای این منظور اختصاص یابد و در نقطه مناسبی از شهر عملیات ساخت و ساز ساختمان مرکز ماده ۱۶ شروع شود که نیاز است اعتبارات لازم ار محل فروش اموال توقیفی برای آن اختصاص یابد.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد با اشاره به اینکه کاهش تخلفات ساختمانی از دیگر موضوعات در دست پیگیری شورای پیشگیری از وقوع جرم است گفت: انبوه‌سازان درخصوص تخلفات ساختمانی خواسته‌هایی دارند و از طرفی بخش زیادی از درآمد شهرداری‌ها از این محل است لذا باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که جرایم ماده ۱۰۰ مشوقی برای خلاف نباشد و حقوق شهر و شهرداری هم ضایع نشود.

وی افزود: بر همین اساس برای پرونده‌هایی که شاکی خصوصی ندارند حکم تخریب صادر نشود بلکه به صدور جریمه اکتفا کنند تا درآمدی برای شهرداری از این محل حفظ شود از طرفی افراد ترغیب به ساخت و ساز در شهر خواهند شد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برای توسعه شهر چاره‌ای جز عمودی سازی نیست گفت: این موضوع با وضعیت جمعیتی فعلی در کاهش هزینه‌های خدمات‌رسانی برای دولت اثراتی دارد لذا با رعایت اصول و مقررات باید زمینه رونق ساخت و ساز در شهر را فراهم کرد و از این طریق هزینه‌های خانوار هم کاهش خواهد یافت.

وی درخصوص پیشگیری از سرقت و لزوم نصب سامانه‌های پایش تصویری در بازار مرکزی بیرجند بیان کرد: شهرداری و اصناف باید مقدمات کار را فراهم کنند که مقرر شد تا سه ماه آینده دوربین‌های پایش تصویری در بازار با مشارکت صنوف نصب شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی هم با تاکید بر لزوم اجرایی شدن مصوبات شورای ترافیک گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد مصوبات این شورا اجرایی نشده و نیاز به ورود بازرسی استان است.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان افزود: در مورد تصادفات نسبت به جان و مال مردم مسئول هستیم لذا اقدام جدی در این خصوص مورد انتظار است.

وی اظهار داشت: یکی از نقاط پر حادثه در شهر بیرجند بلوار پیامبر اعظم (ص) است و خودروهایی که با سرعت بالا در این مسیر تردد کنند، توقیف می‌شوند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور