رییس قوه قضاییه گفت: انقلاب اسلامی یکی از جلوه‌های عاشورای حسینی است و بسیاری از بیداری‌هایی که امروز در منطقه اتفاق افتاده، از برکت عاشورا است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی شامگاه چهارشنبه در مراسم اربعین حسینی در حسینیه جماران بیرجند افزود: امروز به خاطر بیماری کرونا نمی‌توان با رونق هر سال اربعین را برگزار کرد اما جریان اربعین روز به روز و سال به سال رونق بیشتری می‌گیرد و دل‌ها را بیشتر متوجه عاشوراییان می‌کند.

وی بیان کرد: اربعین ملت‌های زیادی را جذب خود می‌کند و از طریق اربعین خیلی‌ها جذب عاشورا و جذب دین خواهند شد.

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: پیام اربعین پیام انسان‌سازی، جامعه‌سازی قرآنی، جامعه‌سازی و مدنیتی به نام دین و ارزش‌های الهی است.

وی گفت: عاشورا یک امتداد راهبردی دارد و امتداد آن مکاتب زیادی را در طول تاریخ ایجاد کرده و امروز مکتب شهید سلیمانی و ابومهدی به عنوان امتداد جریان عاشورا معرفی می‌شود که این مکتب چون در امتداد عاشورا است همچنان که عاشورا باقیست این مکتب هم باقی می‌ماند.

رییسی خطاب به خانواده شهدا گفت: خون مطهر شهدا کارها می‌کند و هرگز ضایع نخواهد شد، خون شهدای اربعین جلوه‌های مختلفی داشت و خدای حسین خون قلب خود را داد تا از عالم جهل‌زدایی کند.

وی با تاکید بر اینکه عالم هم گرفتار جهل علمی و هم جهالت عملی است تصریح کرد: خون مطهر ابی عبدالله هم جهل علمی را می‌زداید و هم جهالت عملی را، لذا از جوامع بشری این جهالت زدوده می‌شود و به جای آن تعقل و تدبر شکل می‌گیرد.

رییس قوه قضاییه گفت: مجلس ما مجلس تجلیل است اما اگر همراه با تحلیل واقعی باشد تجلیل ما هم معنای دقیق، انسان‌سازی، ارتقا و رشد و تعالی دارد.

وی با بیان اینکه خون مطهر شهدا از عالم جهل‌زدایی کرد گفت: امروز گرفتار جاهلیت مدرن هستیم که مجهز به قدرت علم و فناوری است و جاهلیت مدرن قدرت و امپراطوری رسانه‌ای بسیار قوی در اختیار دارد که قدرت‌های سطه‌گر به دنبال آن هستند.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی اظهار داشت: زشت‌ترین اخلاق به نام مدنیت و تمدن در جامعه امروز معرفی می‌شود، بدترین و زشت‌ترین ظلم‌خواهی به نام عدالت معرفی می‌شود و ۷۰ سال ظلم بر مردم فلسطین به نام حمایت از فلسطین معرفی می‌شود.

وی عنوان کرد: داعش یکی از دست پرورده‌های جاهلیت مدرن است و رهبر بصیر ما وقتی فریاد زدند، جنس داعشی‌ها جنس صهیونیستی است خیلی‌ها در دنیا و داخل متوجه نشدند.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: گذشت زمان نظریه ایشان را اثبات کرد تا اینکه آمریکایی‌ها اعتراف کردند و گفتند داعش را ما تشکیل دادیم، جنایت‌های هولناکی به دست داعش انجام شد اما پول‌ها و سلاح را چه کسانی دادند.

وی گفت: جریان جاهلیت مدرن دست به دست هم داده است مولود آن شده القاعده، داعش و گروه‌های تکفیری که به جان مسلمانان افتاده‌اند و این یکی از روش‌هایی است که برای ایجاد تفرقه، قتل و کشتار در کشورهای اسلامی دارند.

وی افزود: آنچه امروز در امارات و بحرین اتفاق افتاد، وابستگی و پیوستگی با صهونیست‌ها با کودک‌کشان و کسانی که خانه‌ها ویران کرده‌اند و بسیاری از تجاوزهایی که به حقوق انسان در این منطقه اتفاق افتاد، معنای برقرار کردن این رابطه چیست.

رییسی بیان کرد: برخی دولت‌ها یا صهیونیست یا وابسته به آنها هستند و امروز به آرمان‌های فلسطین خیانت می‌کنند اما ملت‌ها منتظر اینها نمی‌شوند و امروز آمریکا و رییس جمهوری بی‌خرد آن نزد عالم منفور است، از مردم آمریکا تا اروپا و بسیاری کشورهای جهان از او نفرت دارند.

وی اظهار داشت: این جهل‌زدایی را خون شهدا انجام داده، چطور امروز این بصیرت پیدا شد مگر مردم یمن همان مردم ۱۰ سال قبل نیستند اما امروز با شکم گرسنه در مقابل امتداد راهبردی امویان و عباسیان یعنی جریان سعودی ایستادگی می‌کنند.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: علیرغم همه امپراطوری خبری و رسانه‌ای دشمن که نمی‌گذارد مردم بفهمند و از دانش واقعی مردم جلوگیری می‌کند و هرگونه بصیرت‌آفرینی را برای خود مضر می‌داند و در جهل خود غوطه‌ور است اما خون شهدا جهل‌زدایی می‌کند.

وی گفت: بدانید امروز قرار است در دنیا روشنگری شود، ظلم و ظالم و مظلوم علیرغم همه پوشش‌های خبری و رسانه‌ای و غبارآلودگی که دشمن ایجاد می‌کند قرار است برملا شود.

وی عنوان کرد: شرایط نوید می‌دهد امروز روزنه‌های امیدی برای جامعه وجود دارد که به برکت عاشورا ایجاد شده، عاشورا جلوه امید است، اربعین پیام امیدبخش به انسان‌های تحت ستم در عالم می‌دهد که بدانند ظلم پایداری ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی گفت: جریان اربعین یک جریان بسیار مهم در تاریخ و فرهنگ دینی ما است برای اینکه این علم برافراشته بماند تا زمین زمین و زمان زمان است تا ظلم در عالم پا نگیرد، تا مصلح کل جهان بشریت در عالم اصلاح‌گری کند.

وی گفت: هیچ زمانی نباید در این کره زمین بگذرد که کسی ظلم را رواج دهد و بر ظلم خود پافشاری کند و حق را بپوشاند همانطور که امام راحل سال ۴۲ پرچم را به نام عمل به حق و زدودن باطل برافراشتند.

رییس قوه قضاییه افزود: روز به روز جریان حزب الله در لبنان در حال قوی شدن است و نگران جبهه مقاومت در لبنان بودند الان چندین جبهه تشکیل شده و سردار رشید اسلام ظرفیت عظیم نیروها را در منطقه شناسایی کرد.

وی گفت: امروز در یمن دنبال ایرانی می‌گردند، یمن به دست یمنی اداره می‌شود، در عراق حشدالشعبی یک نیروی پای کار اربعینی و حسینی است که می‌خواهد از کشور خود در مقابل متجاوزین دفاع کند به همین دلیل رهبر فرزانه فرمودند در منطقه دشمن خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم، این امتداد جریان عاشورا است.

وی افزود: امتداد راهبردی جریان یزیدی این می‌شود کسی که امروز نه از مردم، نه از خدا و نه از آحاد بشر خجالت نمی‌کشد به عنوان قاتل شهید سردار سلیمانی اعلام می‌کند که به این جنایت هولناک تروریست‌ها خدمت کرد.

رییسی تصریح کرد: سردار سلیمانی در دنیا به چهره ضد تروریست‌ها شناخته شده است، منطقه را نجات داد و امروز افغانستان، پاکستان و سایر کشورها این شهید را به عنوان یک سردار قهرمان منطقه می‌شناسد که تنها متعلق به ایران نیست.

وی اظهار داشت: یک جریان و امتداد راهبردی داریم و امتداد دشمن نیز در دست پلید سعودی‌هاست اما همچنان که عاشورا نشان داد امتداد جریان عاشورا امتداد ماندگار است اما امتداد جریان دشمن ماندگار نیست.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: ممکن است زمانی طول بکشد و حوصله برخی سر برود اما این سنت الهی و قانون خداست که نظام هستی بر حق قرار داده شده و هرگز هاضمه نظام هستی باطل را نمی‌پذیرد بلکه خلقت این عالم، جریان این عالم و منظومه هستی هرگز ذلت نمی‌پذیرد.

وی اربعین را جلوه عاشورای حسینی توصیف کرد و گفت: این جایگاه قبله‌گاه اهل دل خواهد شد و هرگز این حرارت به سردی نمی‌گراید بلکه روز به روز جلوه عاشورا بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی اظهار داشت: بسیجیان، سپاهیان، سرداران سرافراز، نیروهای مردمی، زنان و مردان بدانید آدرس عاشورا آدرسی است که می‌توان با آن زندگی کرد، اگر کسی بخواهد دین وی تضمین شود راه آن ارتباط با حسین بن علی (ع) است.

وی با اشاره به جایگاه اربعین در فرهنگ دینی گفت: غیر از آنچه در آیات و روایات به عدد اربعین اشاره شده، اثر این عدد برای سلوک الی الله و سالکان است.

وی افزود: اربعین پرچم، علم و نشانی است که عاشورا گم نشود و اربعین نشانی است که پیروزی مقاومت را بر تسلیم نشان دهد، اربعین نماد و نمودی است که پیام‌های امام حسین (ع) توسط سلاطین، ستمگران و جاهلان از بین نرود.

رییس قوه قضاییه بیان کرد: مساله سال ۶۱ فقط نیست بلکه این سال آغازی است که پایانش تا زمین زمین است و زمان زمان است، قرار است در عاشورا عاشوراییان تولد بیابند لذا عاشورا آغاز و تولید عاشوراییان است.

وی گفت: بسیاری از بزرگان تاکید زیادی بر خواندن زیارت عاشورا و اربعین کرده‌اند و زندگی انسان با این ارتباط رقم می‌خورد لذا منظور اصل ارتباط با ابی عبدالله حتی در نمازها است.

وی عنوان کرد: بسیاری در طول تاریخ تلاش کردند نام و یادی از عاشورا نباشد اما تلاش بر این بود تا عاشورا بماند، همه امامان و پیشوایان بر بقای عاشورا تاکید کرده‌اند چراکه باید این عَلم همچنان در اهتزاز بماند چون مکتب عاشورا مکتب انسان‌ساز، مقاوم ساز و موحدساز است.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عاشورا انسان‌های مولد، در میدان و انقلابی می‌سازد اظهار داشت: خون ابی عبدالله در رگ‌های جوامع بشری انسان‌های ظلم ستیز را بار می‌آورد.

وی گفت: اگر بعثت و غدیر بود اما عاشورا نبود از دین جز پوسته‌ای باقی نمی‌ماند و ظالمان محتوای دین را خالی می‌کردند اما عاشورا آمد تا دین بماند و در ساخته شدن جوامع بشری عاشورا و پیام آن حکمرانی کند.

وی افزود: وجود مقدس امام عصر (عج) و جوامع بشری در مشق ظهور کردن، در شکل کردن مدنیتی به نام دین، با نسخه امام حسین (ع) رقم می‌خورد و نکته مهم اینکه آنچه امروز از آن به عنوان راهپیمایی یاد می‌کنیم قبلا چند کشور و گویش بود اما امروز جبهه مقاومت بین‌المللی با جریان اربعین نماد پیدا می‌کند و این همان مشق برای ظهور و مقدمه تمدن و مدنیتی برای دین است.

رییس قوه قضاییه و نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری عصر امروز (چهارشنبه) برای حضور در شورای اداری و قضایی این استان و دیدار با مردم وارد بیرجند شد.