مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: تعداد آثار این استان در فهرست میراث ملی به هزار و ۱۰ اثر رسیده و ۳۵۶ اثر هم در نوبت ثبت ملی است.

 هادی شاهوردی  در نشست خبری به مناسبت هفته میراث فرهنگی افزود: از این تعداد ۹۳ اثر تپه و محوطه (آثار غیر منقول)، ۷۰۳ اثر مرتبط با بناها، ۸۰ اثر طبیعی، ۱۱۱ اثر ناملموس و ۲۳ اثر منقول هستند.

وی تعداد آثار شناسایی شده و فاقد ثبت ملی استان را ۲ هزار و ۲۰۰ اثر ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۵۴۴ اثر تپه و محوطه تاریخی است و ۳۵۶ اثر بنام هم در نوبت ثبت ملی هستند که با اولویت انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: در ۹۳ اثر ملی مربوط به تپه و محوطه تاکنون ۱۰ کاوش و ۳۳ گمانه‌زنی برای تعیین حریم انجام شده و از ۷۰۳ اثر مربوط به بناهای تاریخی نیز ۱۵۰ بنا مرمت شده، ۶۰ بنا با مشارکت بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده و ۲۶۴ بنا هم تعیین حریم شده است.

وی با اشاره به تامین اعتبارات میراث فرهنگی از محل استانی و ملی گفت: در سال جاری از محل اعتبارات استانی ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای حوزه معاونت میراث فرهنگی مصوبه شده که تاکنون ۹ میلیارد و ۴۱ میلیون تومان تخصیص یافته است و در بناهای تاریخی هزینه خواهد شد.

شاهوردی با بیان اینکه از اعتبارات ملی تاکنون ۱۵ میلیارد و ۸۴۱ میلیون تومان در حوزه میراث فرهنگی دریافت شده است افزود: در مجموع ۲۴ میلیارد و ۸۸۲ میلیون تومان از اعتبارات ملی و استانی در حوزه میراث فرهنگی جذب شده که با اولویت هزینه می‌شود.

وی اظهار داشت: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی (شهریور ۱۴۰۰) ۶۰ میلیارد تومان مربوط به میراث فرهنگی بوده که در مرحله اول ۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ تخصیص یافت و تاکنون ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل سفر دوم مصوبه اخذ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: سهم میراث فرهنگی در اعتبارات سال جاری ۱۰ میلیارد تومان بود که با پیگیری چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر هم جذب شده است.

وی از آغاز ساخت موزه بزرگ استان در چند ماه آینده خبر داد و افزود: برای ساخت این موزه چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی جذب شده که هزینه خواهد شد.

شاهوردی گفت: زمین این موزه به متراژ سه هزار متر مربع حد فاصل بلوار صیاد شیرازی و شهید ناصری قرار دارد و پیش‌بینی مجموع اعتبار مورد نیاز برای ساخت و تکمیل این موزه ۱۰۰ میلیارد تومان است که در سه طبقه بالای همکف و ۲ طبقه زیر زمین ساخته خواهد شد و اولویت برای طراحی موزه بزرگ استان استفاده از مشاوران و متخصصان بومی است.

وی با بیان اینکه امسال تخصیص اعتبارات در حوزه پژوهش و اکتشاف صد درصد لحاظ شده است گفت: در این حوزه ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای شهرستان‌های، خوسف، سرایان، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان در نظر گرفته شده که بخشی از آن مربوط به تعمیر و تجهیز موزه‌ها و بخشی دیگر مرمت و حفظ بناهای تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از برنامه راه‌اندازی سه سایت موزه طی امسال و سال آینده خبر داد و افزود: سایت موزه تخچرآباد، سایت موزه مسجد قاین و کله کوه آیسک از جمله آنهاست.

وی با اشاره به اینکه مجموعه ارگ کلاه فرنگی بیرجند با تحویل قطعی برای راه‌اندازی موزه سیاسی در نظر گرفته شده است گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای استان که مورد تایید ارزیابان قرار گرفته اکنون در یونسکو است و در انتظار برگزاری جلسه هستیم.

شاهوردی اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی نیز آماده ارسال برای ارزیابی است و مشترک بین استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان بوده اما بیشترین تعداد مربوط به این استان است و تلاش می‌شود پایگاه‌های آسبادهای کشور در خراسان جنوبی باشد که موافقت اولیه هم در این زمینه اخذ شده است.

وی گفت: پروژه مرمت و بهسازی محل گبرآباد پشت قلعه بیرجند با اولویت جداره‌سازی معابر و سقف‌ها با اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، بهسازی بافت شهر بشرویه با ۲ میلیارد تومان و بهسازی شهر خوسف با یک میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های میراث فرهنگی است که طی مراحل مناقصه انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه کرد: ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد هفته میراث فرهنگی با پیام ملی «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» نامگذاری شده است و ۷۷ برنامه به مناسبت این هفته در استان برگزار می‌شود.

وی برگزاری دومین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار خراسان جنوبی با حضور بیش ۵۵ عکاس ملی، رژه خودروهای قدیمی و کلاسیک، نصب پلاک ماندگار سر در منازل اساتید و پدران علم استان، مسابقه مجازی آشنایی با مواریث فرهنگی، نمایشگاه هنرهای تجسمی، آیین باران خواهی، ساخت و اجرای عروسک باران توسط موزه عروسک و کارگاه آشنایی با تاریخ محلی استان با همکاری آموزش و پرورش را از جمله این برنامه‌ها ذکر کرد.

شاهوردی گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی، جشنواره غذاهای سنتی، کارگاه مجازی آشنایی با ارزش‌های بیابان لوت، نمایشگاه صنایع دستی و اکران تابلوهای مرمتی و بنرهای مرمتی با هشتگ «جان دوباره» از دیگر برنامه‌ها است.

وی با اشاره به ظرفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان جنوبی افزود: ۸۹ مجموعه بوم‌گردی در استان فعال بوده و راه‌اندازی ۱۵ مجموعه دیگر در دست اجراست.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور