امام جمعه موقت بیرجند گفت: با گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۷ انتخابات باشکوه در کشور برگزار شد و هر بار مردم با اختیار در تعیین سرنوشت خود مشارکت کردند.

حجت الاسلام محسن مشرفی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مصلای المهدی (عج) گفت: با این آمادگی می‌توانیم با حضور پرشور در انتخابات ۱۴۰۰ مشت محکمی بر دهان استکبار بزنیم.

وی با اشاره به این که سوم اسفند کودتای انگلیسی رضاخان رقم خورد ادامه داد:  بعد از آنکه نهضت مشروطه راه افتاد، توانست جلوی خودکامگی و استبداد را بگیرد و مانع همه‌جانبه استعمارگران در کشور شود اما انگلیس به همین مقدار نقش‌آفرینی مردم ایران در سرنوشت‌شان هم ناراحت بود.

خطیب جمعه بیرجند گفت: از همین رو یک فرد نظامی تندخو به نام رضاخان میرپنج را با طراحی نظامیان انگلیسی بلند کردند و به کودتای سیاه معروف شد.

وی با بیان اینکه روایتی از حضرت علی (ع) نقل شده که منطبق بر حوادث زمان رضاخان است افزود: طبق این روایت فردی پرسید کی می‌توانیم طعم آزادی را بچشیم و حضرت فرمود هنوز راه داریم و به حوادثی که رخ خواهد داد اشاره کرد و گفت هنوز سلطان ظلم خود را کامل نکرده و هنوز آن ملحد کافر از قزوین خروج نکرده تا حجاب و عفت را کنار بزند، دل‌ها را از کفر پر کند، مرزها را تغییر دهد و رونق و وحدت را از بین ببرد.

حجت الاسلام مشرفی اظهار داشت: گویا امام علی (ع) در آن زمان به کودتای رضاخان اشاره دارد که هر کسی از او تبعیت کند دینش را از دست می‌دهد و کار به جایی می‌رسد که ۲ گروه بر سر زنان قیام می‌کنند، گروهی بر دین می‌گریند و گروهی هم برای دنیا بر سر می‌زنند که در رفتار ملی مذهبی‌های دوران پهلوی کاملا روشن است.

وی گفت: چرا انگلیس این رفتار را می‌کند به خاطر اینکه مردم انقلابی ایران پاهایشان را روی رگ حساس استکبار یعنی نظام سلطه گذاشته‌اند، چون استکبار می‌خواهد بر مردم سلطه داشته باشد و وقتی مردم ایران وقتی جلوی این ناهنجاری ایستادند، استکبار به خشم افتاد و دشمنی خود را به اشکال مختلف انجام داد.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: امام جواد (ع) درس تفاوت بین دشمن صریح و دشمن منافق را به ما آموخت؛ دشمن آشکار را انسان به راحتی می‌شناسد اما با وجود دشمنانی مثل مأمون عباسی که از روش‌های شبه مذهبی استفاده می‌کنند مردم دچار اشتباه می‌شوند و فرق بین دشمن را نمی‌شناسند.

وی اضافه کرد: امروز در شرایطی که تبلیغات رسانه‌ای دشمن به شیوه‌های مختلف زهر خود را می‌ریزد، وظیفه آحاد مردم این است که از طرفی فضاحت‌های عصر پهلوی و استکبار را بازگو کنند و از طرفی دستاوردهای عظیمی که مردم و نظام با وجود همه دشمنی‌ها به دست آورند، باید گفته شود.

حجت الاسلام مشرفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فطرت انسان وابسته و متمایل به معبود و بندگی کردن است پس نیاز به اکتساب ندارد و عمومی و فراگیر است.

وی اظهار داشت: بشریت ناسپاس هم هست و وقتی مشکل حل می‌شود برخی روی بر میگردانند و این ویژگی برخی انسان‌هایی است که دچار غفلت و ناسپاسی می‌شوند.

امام جمعه موقت بیرجند افزود: با این گرایش انسان به جز خدا با هیچ‌ معبودی آرامش پیدا نمی‌کند هرچند عده‌ای هم به سمت خدایان بدلی رفته‌اند و هرگز به سعادت نمی‌رسند.

وی ماه رجب را ایام ناب برای مناجات خواند و گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید آگاه باشید که خدای شما نسیم‌های رحمتی دارد و خود را در معرض این نسیم قرار دهید.

حجت الاسلام مشرفی بیان کرد: امسال به خاطر کرونا مراسم اعتکاف نداریم اما به تاکید مقام معظم رهبری بهتر است در هر روز از سه روز اعتکاف نماز جعفر طیار خوانده شود.

وی افزود: عالم اهل سنت می‌گوید هیچ آیه‌ای نیامده مگر آنکه سرور آنها علی ابن ابی طالب (ع) است و آقای مومنین حضرت علی است؛ امروز هم احتیاج مبرم به دست گرفتن سیره آن حضرت در بندگی خدا، سبک زندگی، سیاست، عدالت، حکومت‌داری، مقابله با ستمگران و رفتار با منافقان داریم.