مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: طبق رصد انجام شده در سال گذشته، خراسان جنوبی جزو معدود استان‌هایی است که نشریات آن با نگاه ملی مسائل استانی را بررسی می‌کنند.

ناصر نبی‌زاده در بازدید استاندار از روزنامه “آوای خراسان جنوبی” گفت: این روزنامه از قدیمی‌ترین روزنامه‌های استان و جزو اولین نشریات منتشر شده در جنوب خراسان بزرگ بوده است.

وی با اشاره به اینکه روزنامه آوای خراسان جنوبی اعتماد عمومی جامعه را کسب کرده است ادامه داد: یکی از ویژگی‌های قابل توجه این روزنامه برگزاری نشست‌های موضوع‌محور و بررسی مسائل با حضور بخش دولتی و هم بخش خصوصی و مردم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر توجه عمیق‌تر به موضوعات استانی نسبت به موضوعات ملی، مخاطب بیشتری دارد و طبق رصدی که سال گذشته از طریق وزارتخانه بر روزنامه‌های استان انجام دادیم، مشخص شد که جزو معدود استان‌هایی هستیم که با نگاه ملی مسائل استانی را بررسی می‌کنیم.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های این استان نگاه مثبت شهروندان به نشریات استانی است و طبق آمار میزان تهیه نشریات استانی در خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌ها بالاتر است که دغدغه‌مندی جامعه نسبت به مسائل توسعه‌ای استان را نشان می‌دهد.

نبی‌زاده به تلاش‌های روزنامه آوای خراسان جنوبی برای مقابله با کرونا و انتشار اخبار و اطلاع‌رسانی‌های این حوزه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در مدت شیوع کرونا بالغ بر ۳۰ هزار خبر و گزارش توسط رسانه‌های استان منتشر شده است.

وی همچنین در بازدید استاندار خراسان جنوبی از روزنامه “زعفران” گفت: خوشبختانه روزنامه‌ها و رسانه‌های استان انعکاس نگاه توسعه‌ای را اولویت اصلی خود قرار داده‌اند و طبق رصد ما در هفته اول خرداد ماه، نگاه توسعه‌ای و مسائل اقتصادی در مطالب روزنامه‌ها جایگاه بسیار خوبی دارد.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان خراسان جنوبی بیان کرد: رسانه‌ها مشکلات متعددی دارند و شرایط ناشی از کرونا نیز این مشکلات را بیشتر کرده است.

نبی‌زاده با بیان اینکه برای حمایت از نشریات با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رایزنی‌هایی صورت گرفته است افزود: میزان یارانه اختصاصی به نشریات ۴۱۰ میلیون تومان در سال ۹۷ بود که سال ۹۸ به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و با پیگیری‌های انجام شده در سال ۹۹ و پرداخت آخرین قسط، نزدیک به یک میلیارد تومان یارانه خواهیم داشت.

وی به تاکیدات معاون سیاسی،  امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در شورای اطلاع‌رسانی استان برای تبیین پیوست رسانه‌ای پروژه‌های کلان استان اشاره کرد و گفت: این موضوع را در سال ۱۴۰۰ به صورت خاص پیگیری خواهیم کرد تا به عنوان تعهدی برای پروژه‌های بزرگ اجرایی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: دو پیشنهاد استاندار برای حمایت از نشریات مبنی بر ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در قالب رپرتاژهای خبری و افزایش اشتراک نشریات نیز به طور جدی دنبال می‌شود.

وی افزود: طبق رصد انجام شده از روزنامه زعفران در هفته اول خرداد ماه، موضوعات اجتماعی و فرهنگی ۳۰ درصد، اقتصادی و توسعه ۲۰ درصد، سیاسی و انتخابات ۱۶ درصد، بهداشتی و کرونا ۹ درصد و سایر موارد ۲۵ درصد مطالب را تشکیل داده‌اند.

بازدید استاندار از روزنامه‌های زعفران و آوای خراسان جنوبی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیرکل دفتر استاندار، مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، مدیرکل و معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی از دی سال گذشته تاکنون از دفتر روزنامه‌های “امروز خراسان جنوبی”، “زعفران” و “آوای خراسان جنوبی” بازدید کرده است.

براساس آخرین آمار رسمی بیش از ۱۳۰ نشریه و پایگاه خبری و ۱۵ خبرگزاری در استان خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.