رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ظرفیت کشتار دام در استان نیازمند افزایش است بنابراین در اجرای طرح خرید مازاد دام عشایر باید از ظرفیت استان‌های مجاور استفاده کنیم.

غلامرضا قوسی روز سه‌شنبه در بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از کشتارگاه دام بیرجند افزود: خرید دام مازاد عشایر از امروز به صورت رسمی از شهرستان بیرجند آغاز شد و دام خریداری شده در استان کشتار می‌شود.

وی بیان کرد: هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مربوطه از جمله دامپزشکی، جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام و امور عشایر شکل گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: میزان کشتار دام در استان با اجرای این طرح به مرور افزایش خواهد یافت و چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت سایر استان‌ها نداریم.

مدیر پشتیبانی امور دام خراسان ‌جنوبی هم گفت: با وجود کمبود زیرساخت‌ها اما در نخستین روز آغاز طرح، ۱۰۰ راس بره خریداری و در استان کشتار شد.

مهدی روشن افزود: به ازای خریداری هر کیلوگرم گوشت زنده بره و بزغاله ۵۰ هزار تومان، بز نر ۴۵ هزار تومان، قوچ ۴۵ هزار تومان و بز و میش نیز ۳۲ هزار تومان به دامداران پرداخت می‌شود.

مسوول کشتارگاه دام بیرجند هم گفت: در حال حاضر ظرفیت کشتار تا ۵۰۰ راس را داریم اما با توجه به کمبود پیش سرد در مجموعه، روزانه از ۱۲۰ تا ۱۵۰ راس کشتار خواهیم داشت.

عیسایی افزود: برای احداث واحدهای پیش سرد و سردخانه نیاز به ۲ میلیارد تومان تسهیلات داریم که برای دریافت آن پیگیری‌های زیادی انجام شده اما به نتیجه نرسیده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات این کشتارگاه آسفالت حدود ۳۰۰ متر جاده دسترسی است که این موضوع بارها در جلسات مورد بررسی قرار گرفته ولی محقق نشده است.

مسوول کشتارگاه دام بیرجند اظهار داشت: آنچه در توان داشته باشیم برای حل معضل کشتار دام در استان به کار می‌گیریم تا در رفع مشکلات دامداران و عشایر نیز سهمی داشته باشیم.