مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان‌ جنوبی گفت: مرکز آفرینش‌های هنری صنایع‌ دستی روستای جهانی خراشاد تا دهه فجر امسال راه‌اندازی می‌شود.

حسن رمضانی روز چهارشنبه اظهار داشت: روستای خراشاد که سال ۱۳۹۷ از سوی شورای جهانی صنایع دستی در ردیف روستاهای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید، دارای ۱۷۰ کارگاه پارچه‌بافی است.

وی افزود: این مرکز در راستای کمک به توسعه این «هنر صنعت» همچنین به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی، ایجاد خلاقیت و تنوع‌بخشی به تولیدات، برگزاری مسابقات هنری، انجام مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با شیوه‌های بافت از گذشته تا به امروز، روش‌های رنگرزی و دستیابی به روش‌های نوین برای بسته‌بندی مناسب و بازاریابی محصولات تولیدی به‌زودی افتتاح می‌شود.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان ‌جنوبی گفت: پس از جهانی شدن روستای خراشاد علاوه بر تاثیرات مثبت در حوزه فروش محصول، تعداد سه واحد اقامتگاه بوم‌گردی در روستای خراشاد همچنین روستای نصرآباد ایجاد شده که رونق گردشگری را نیز درپی داشته است.

روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند سال ۱۳۹۷ به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله‌بافی سنتی) از سوی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید.

با احیای هنر ۳۰۰ ساله حوله‌بافی سنتی در این روستا تعداد کارگاه‌های انفرادی، مشاغل خانگی و اشتغال در این حوزه افزایش چند برابری داشته است.

چهار اثر باغ و عمارت تاریخی اکبریه، بیابان لوت، قنات بلده فردوس و روستای خراشاد در استان خراسان جنوبی ثبت جهانی شده است.