رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: اکنون پنج طرح پژوهشی در حوزه محصولات راهبردی استان در حال اجرا است که نتایج آن امسال یا نیمه نخست سال ۱۴۰۳ منتشر می‌شود.

سید محمدحسین سید کاشی  در نشست خبری افزود: این طرح‌های پژوهشی برای محصولاتی از جمله عناب، زرشک، زعفران و آنغوزه با اعتبار پنج میلیارد ریال در دست اجراست.

وی ادامه داد: ۲ طرح پژوهشی با اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اجرا شده که هدف یکی از آنها شناسایی و رفع موانع تولید صنعت غذا در استان و دیگری معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گیاهان دارویی در قالب اطلس گیاهان دارویی بوده است.

وی گفت: ۲ محصول فناورانه از زرشک و عناب در قالب مکمل دارویی برای مشکلات گوارشی و فشار خون به صورت پایلوت تولید شده است که با تکمیل فرآیند تحقیق، قابلیت ورود به بازار را خواهد داشت.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ۲ محصول نوآورانه از زرشک و عناب در استان ثبت اختراع شده است که با تولید این محصولات می‌توان از برخی مشکلات شایع مانند سرفه و چربی کبد جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: شعار امسال جهاد دانشگاهی «جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت؛ ایمان، امید و اعتماد به جوانان» برگزیده شده است.

سیدکاشی عنوان کرد: مرکز آزمون جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تحت نظارت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی کشور امسال تاکنون آزمون‌های استخدامی گوناگونی با حضور حدود هفت هزار نفر برگزار کرده است.

وی با اشاره به برگزاری ۲ دوره آزمون فراگیر مشترک استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور افزود: همچنین برگزاری آزمون استخدامی بنیاد مسکن، برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه شغل مربی امور آموزش معلولان، برگزاری آزمون انتخاب کارشناس رسمی استاندارد (اشخاص حقیقی)، برگزاری آزمون جامع آموزشی شوراهای حل اختلاف، برگزاری آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین و برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله این آزمون‌ها بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در سال جاری چهارمین جشنواره منطقه‌ای علمی، فرهنگی، هنری و ادبی ابن‌حسام خوسفی همزمان با روز خوسف، برای نخستین بار در کشور در خراسان جنوبی برگزار شد.

پنج طرح پژوهشی محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی در حال اجرا است

وی با اشاره به اینکه تاکنون هزار و ۲۸۰ نمونه بافت خون بند ناف در استان ذخیره‌سازی شده است، عنوان کرد: این میزان حدود ۶ دهم درصد آمار کشوری بوده و بسیار پایین است و نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بیشتر دارد.

سیدکاشی افزود: ذخیره پنج عضو زایمانی از رحم که معمولاً در هنگام زایمان دور ریخته می‌شوند و مهمترین آن خون بند ناف است می‌تواند پس‌اندازی برای سلامتی نوزاد و یا حتی خانواده آن باشد که تا ۳۰ سال به صورت تضمینی قابلیت فریز شدن دارد.

وی ادامه داد: اکنون ذخیره‌سازی خون بند ناف در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس، طبس و نهبندان انجام می‌شود و در صورت اعلام آمادگی پزشکان و ماماها سایر شهرستان‌ها خدمات قابل ارائه است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: هزینه اولیه پرداختی توسط والدین نوزاد ۸۵ میلیون ریال است که به دلیل ناتوانی خانواده‌های استان در صدد قسط بندی کردن این رقم هستیم تا استقبال از طرح بیشتر شود.

وی با تاکید بر اینکه خون بند ناف در درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد اظهار کرد: در کشور تاکنون سه پیوند موفق از طریق استفاده از خون بند ناف ذخیره‌ شده داشته‌ایم و در بیرجند نیز یک مورد در حال بررسی است.

سیدکاشی در ادامه با اشاره به اینکه تدوین اطلس کاربردی گیاهان دارویی استان توسط جهاد دانشگاهی در چهار مرحله انجام می‌شود، گفت: مرحله اول این طرح پژوهشی در فروردین ماه امسال به اتمام رسید و ۳۴۰ گونه گیاهی در خوسف و بیرجند بررسی شد.

وی اضافه کرد: مرحله دوم تدوین اطلس کاربردی گیاهان دارویی با اعتبار ۲ میلیارد ریال به زودی در شهرستان‌های قاینات و زیرکوه آغاز می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری مرحله چهارم طرح “سرباز مهارت” در استان عنوان کرد: سهمیه استان امسال ۲۵ هزار نفر بوده است که تاکنون در مجموع ۱۵ هزار و ۱۰۰ نفر از آموزش‌های این طرح بهره‌مند شدند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور