مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین پیگیری مدیران استان و مسوولان محلی افغانستان قرار است گمرک رسمی این کشور به‌زودی در مرز یزدان شهرستان زیرکوه مستقر شود تا تجارت رسمی در این بازارچه مرزی شکل بگیرد.

حسن رحیمی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار خبر و هنر  افزود: در آخرین پیگیری‌ها طی چند روز اخیر مسوولان محلی افغانستان اذعان داشتند که مجوز استقرار گمرک در مرز یزدان را از دولت مرکزی خود گرفته‌اند و تا ۱۰ روز آینده گمرک این کشور در مرز یزدان خراسان جنوبی مستقر خواهد شد.

وی گفت: اگر به دنبال ثبات اقتصادی در مرز یزدان هستیم، منوط به استقرار گمرک افغانستان در این بازارچه‌ مرزی و سایر بازارچه‌هاست که تاکنون از سوی مسوولان استانی پیگیری‌های زیادی در این راستا انجام شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: البته مسوولان محلی افغانستان هم از چند ماه گذشته پیگیر اخذ مجوز از دولت مرکزی خود بودند که به اذعان خودشان پیگیری‌های آنان به نتیجه رسیده و موفق به اخذ مجوز استقرار گمرک در مرز یزدان شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه در قالب خرده‌فروشی فعال است و صادرات بار با کامیون تا راه‌اندازی گمرک افغانستان متوقف شده است.

رحیمی‌زاده گفت: با استقرار گمرک افغانستان در مرز یزدان روند صادرات و واردات کالا در این منطقه مرزی در چارچوب قانونی انجام می‌شود.

وی افزود: همه تلاش‌ها بر این است که بازارچه‌های مرزی استان به‌صورت رسمی و با استقرار گمرک افغانستان بازگشایی شود تا تجار ۲ کشور همسایه و مردم ساکن در شهرستان‌های مرزی به‌ویژه مرزنشینان از عایدات این گذرگاه‌ها بهره‌مند شوند.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از پیشرفت ۷۰ درصدی راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری (تونل تصویربرداری) در مرز رسمی ماهیرود نیز خبر داد و گفت: این پروژه قرار بود در دهه فجر به بهره‌برداری برسد که به دلیل سرما احداث سوله و ساختمان دستگاه مدتی با تاخیر انجام شد و تا پایان سال جاری این طرح تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

وی بیان کرد: هزینه راه‌اندازی و نصب دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود شهرستان سربیشه ۸۰ میلیارد تومان است که حدود ۲۰ میلیارد تومان صرف ساخت سوله و مابقی اعتبار برای خرید تجهیزات این دستگاه مورد نیاز است.

رحیمی‌زاده گفت: با نصب دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود، کامیون‌های حمل کالاهای صادراتی در محل اسکن می‌شوند و این اقدام در تسهیل و روان‌سازی فرآیند صادرات تاثیر بسزایی دارد همچنین مقایسه تصاویر مربوط به اسکن کالا در گمرک مبدا و در مرز ماهیرود، مانع از قاچاق کالا می‌شود.

وی اضافه کرد: صادرات کالا از گمرکات بیرجند، مرز ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی ماهیرود طی ۱۰ ماه گذشته ۹۸ میلیون و ۸۱ هزار و ۳۶۶ دلار ارزآوری داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۷۶۸ هزار و ۴۲۹ تن کالای تولیدی خراسان جنوبی از گمرکات بیرجند، مرز ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود به خارج از کشور صادر شد.

وی افزود: کالاهای تولیدی استان در این مدت به کشورهای عراق، پاکستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال چهار درصد به لحاظ ارزشی و ۴۱ درصد به لحاظ وزنی کاهش داشته است.

رحیمی‌زاده بیان کرد: صیفی‌جات، سیمان، کاشی و سرامیک، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، هیدروکربن سبک، گازوئیل، قیر، میلگرد و خرما از جمله کالاهای صادراتی از گمرک خراسان جنوبی در این مدت بوده است.

وی همچنین از صادرات یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۷۱۱ تن کالای تولیدی دیگر استان‌های کشور از گمرک ماهیرود خراسان جنوبی در ۱۰ ماه گذشته خبر داد و گفت: این کالاها ۵۲۹ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۸۰ دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: شیشه، مشتقات نفتی، کود و ایزوگام از جمله کالاهای تولیدی دیگر استان‌های کشور است که از خراسان جنوبی به خارج کشور صادر شد.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال ۲ هزار و ۵۲ تن کالا به ارزش ۲۰ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۶۵۷ دلار نیز به خراسان جنوبی وارد شده است.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های مرزی شرق کشور است که چهار بازارچه مرزی دارد و از این تعداد، سه بازارچه در سال‌های گذشته از طرف کشور افغانستان تعطیل شد و در این مدت مراودات تجاری فقط از طریق مرز رسمی ماهیرود در شهرستان سربیشه انجام شده است.

بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه نیز بعد از هفت سال تعطیلی در شهریور امسال بازگشایی شد و با تاکید و حمایت رییس جمهور فعالیت آن در قالب خرده‌فروشی رونق گرفت.

گام‌های فعال‌سازی دومین معبر مرزی خراسان جنوبی بعد از مرز ماهیرود ادامه دارد و پیگیری برای راه‌اندازی گمرک رسمی افغانستان یکی از این اقدامات است.