معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: تکدی‌گری و زباله‌گردی، دو آسیب اجتماعی هستند و مردم در ساماندهی این افراد نقش کلیدی دارند.

 ناصر خوش خبر در نشست کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده استان که با دستور کار ساماندهی متکدیان و زباله‌گردها برگزار شد، تاکید کرد: تفکیک زباله از مبداء به عنوان یکی از راه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی باید از خانواده‌ها شروع شود.

وی افزود: چنانچه موضوع تفکیک زباله از منازل را به مردم توصیه می‌کنیم باید مشوق‌های لازم را هم برای آنها در نظر بگیریم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اصلاح برخی الگوهای جمع‌آوری زباله از سطح شهر، نقش رسانه‌ها و صدا و سیما را در فرهنگ‌سازی بسیار موثر دانست.

وی از فرمانداران و شهرداران خواست با الگوگیری از دیگر استان‌ها در تفکیک زباله از مبدأ همچنین کاهش زباله‌گردی و تکدی‌گری در سطح استان اقدام کنند.

خوش خبر تصریح کرد: در این زمینه باید آگاهی‌های لازم به مردم داده شود تا از ترحم و دلسوزی بی‌مورد درخصوص متکدیان و زباله‌گردها جلوگیری کرده و با متولیان، همراهی و همکاری لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه تکدی‌گری و زباله‌گردی ریشه در فقر دارند گفت: نهادهای حمایتی بررسی کنند چنانچه خدماتی که به زباله‌گردها و متکدیان زیر پوشش ارائه می‌شود، کافی نیست؛ در زمینه توانمندسازی خانواده‌های این دو قشر جامعه، اقداماتی نظیر حمایت در راستای انجام کار و فعالیت اقتصادی آنها انجام شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این افراد در هر جایی که بتوانند تولید ثروت و کسب درآمد کنند، حمایت می‌شوند.

وی افزود: لازم است فرمانداران و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، شرح وظایف و ماموریت‌های دستگاه‌ها را در قالب “طرح جامع ساماندهی تکدی‌گری و زباله‌گردی” تدوین کرده و با مسئولیت‌سازی برای دستگاه‌های اجرایی در جهت  کاهش تکدی‌گری و زباله‌گردی اقدام کنند.

خوش خبر گفت: عملکرد دستگاه‌ها در این زمینه در بازه زمانی مشخصی، پس از بررسی در کارگروه شهرستانی برای طرح در کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت و خانواده استانداری ارائه شود.

شهردار بیرجند نیز در این نشست گزارشی را از اقدامات انجام شده ارائه کرد و سایر اعضا در این خصوص نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.