مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: برای حل مشکلات فعالان حوزه سنگ و گوهرتراشی استان انجمن یا اتحادیه تخصصی پیگیری و تشکیل می‌شود.

،  هادی شاهوردی در کارگروه رفع موانع تولید حوزه صنایع دستی خراسان جنوبی که با حضور معاون استاندار در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند برگزار شد، افزود: بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی با مشارکت شهرداری در ایام خاص سال مانند عید نوروز برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: راه‌اندازی بازارچه تخصصی نیاز به اعتبار دارد اما در حال پیگیری برای راه‌اندازی آن هستیم، امسال نیز مبلغی از محل سفر استاندار به شهرستان به این مهم اختصاص یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اضافه کرد: راه‌اندازی مرکز تخصصی سنگ، زمینه آموزش، اشتغال، تولید و فروش انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را فراهم و با فرآوری آن ارزش اقتصادی بالایی عاید استان ‌و شهرستان می‌شود.

وی با اشاره به درخواست برخی صنعتگران حوزه سنگ در خصوص بیمه، اظهار داشت: اسامی تعدادی از صنعتگران از جمله در حوزه سنگ‌ها به وزارتخانه ارسال شده تا نسبت به بیمه این افراد اقدام شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته بر اساس اعلام گمرکات، ۵۰۰ هزار دلار صادرات چمدانی مستند صنایع دستی در استان داشته‌ایم.

شاهوردی عنوان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش فنی و حرفه‌ای استان خواهیم داشت، دوره‌های آموزشی عمومی صنایع دستی توسط فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های تخصصی توسط اداره کل میراث فرهنگی ارایه خواهد شد.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور