مهدی جعفری رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی پیش از ظهر امروز در دیدار با آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، اظهار کرد: تعاون روستایی یک مجموعه بسیار عظیم گسترده با شاخه‌ها و شبکه‌های متعدد از روستا تا شهر دارای پایگاه‌ها و تشکل هایی است.

وی افزود: از گذشته شبکه تعاون روستایی عرضه کالاهای کوپنی از جمله آرد و نفت را انجام می‌دادند. همان تشکل‌ها با سابقه کاری خود باقی ماندند و هرچند برخی از خدمات از تعاون روستایی گرفته شده اما برخی از خدمات را جایگزین کردند یا برخی از خدمات قبل ادامه دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: مردم نیز در این حوزه اموالی از خود در تعاون روستایی‌ها به جا گذاشته اند که امروزه دوستان در تعاون روستایی در خصوص مستند سازی اموال کار بسیار بزرگی را در پیش رو دارند که بتوانند حقوق مردم را ایفا کنند.

جعفری عنوان کرد: تعاون روستایی اعضایی داشته که حقوق عرفی و شرعی در املاک، ساختمان ها یا تجهیزات دارند که بتوانیم سند دریافت و ارزش آن به خود اعضای تشکل برگردد.

وجود بیش از ۲۰۰ تشکل در تعاون روستایی

وی اظهار کرد: در تعاون روستایی تشکل‌های کشاورزی، تعاونی‌های تولید، سهامی زراعی و زنان را داریم که بیش از ۲۰۰ تشکل معادل یک چهارم جمعیت استان در این تشکل سازماندهی شده و از خدمات این شبکه استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی در بحث کارکرد تشکل ها،گفت: ما خود واقف هستیم و اقرار می‌کنیم که مانند قدیم خدمات دهی به مردم انجام نمیشود.

جعفری افزود: تشکل های تعاون روستایی باید جایگاه خود را پیدا کرده تا بتوانند خدمات بیشتر و بهتری به اعضا بدهند.

وی اظهار کرد: در تعاون روستایی به دنبال این هستیم که یک تشکل سود آوری بشویم تا یک تشکل خدمات دهنده در حالی که نقش اصلی ما خدمات دهی به مردم است.

جشنواره ملی زرشک برگزار می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی به موضوع زرشک و اشاره و بیان کرد: در بحث زرشک خریدهای توافقی را شبکه‌های تعاون روستایی و تشکل‌ها انجام می‌دهند.

جعفری گفت: برای زرشک جشنواره ملی زرشک را با ابعاد گسترده برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم که از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه این جشنوراه در پنج شهرستان قاین، زیرکوه، بیرجند، درمیان و سربیشه برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: این جشنواره ها نهایتا در بیرجند اختتامیه ای با حضور مقامات عالیه کشوری و با حضور خبرنگارانی که از داخل و خارج کشور خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: جشنواره را گسترش دادیم که بتوانیم زرشک را به مردم ایران و دنیا بشناسانیم بازار برایش مشخص و بتوانیم برای ارتقای معیشت مردم از زرشک تلاش کنیم.

جعفری عنوان کرد: افزایش بهره وری در واحد سطح از دیگر اهداف ما است که مسئله مهم است.

وی به اقتصاد توریسم کشاورزی اشاره و تصریح کرد: باغات و صحنه های خوب کشاورزی را داریم که کمتر توانسته ایم از این صحنه های استفاده کنیم که ان شاءالله با برگزاری این جشنواره خود استان را معرفی کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: با برگزاری این جشنواره که مسئولان کشوری حضور خواهند داشت در حوزه های سیاسی، اقتصادی، هنری، اجتماعی و سفرایی که طی این مدت به استان خواهند آمد شاهد تحولاتی در این حوزه خواهیم بود.

جعفری با بیان اینکه استاندار رئیس جشنواره ملی زرشک و رئیس سازمان جهاد کشاورزی دبیر جشنواره است، بیان کرد: ۸ کمیته برای این جشنواره مشخص شده است.

وی اظهار کرد: یکی از کمیته های جشنواره را مردم نهاد کردیم که با کمک خود مردم بتوانیم این موضوع را پیش ببریم که امیدواریم در این حوزه به عایدات خوبی برسیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور