استاندار خراسان جنوبی گفت: تلاش داریم براساس نیازهای شمال شهر بیرجند تمام توان و تمرکز خود را در راستای محرومیت‌زدایی و تکمیل زیرساخت‌های این منطقه دنبال کنیم.

محمدصادق معتمدیان روز شنبه در آیین کلنگ‌زنی بیمارستان محلی مهرشهر بیرجند افزود: با توجه به فضای دو قطبی که از نظر امکانات و زیرساخت‌ها بین شمال و جنوب شهر بیرجند وجود داشت سند توسعه شمال شهر امسال تدوین شد.

وی با بیان اینکه جمعیت بالایی در منطقه شمال شهر بیرجند وجود دارد اظهار داشت: از طرفی به دلیل ساخت مسکن مهر در این منطقه و از سویی مهاجرت‌ روستاییان به دلیل خشکسالی‌ در سال‌های اخیر، شاهد تمرکز بیش از اندازه جمعیت در شمال شهر بیرجند هستیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: با همکاری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فرمانداری و مسوولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان، نقشه راهی طراحی شد تا بتوان زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز در بخش‌های مختلف منطقه شمال شهر بیرجند تامین شود.

وی ادامه داد: امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی بیمارستان محلی مهرشهر هستیم که با افتتاح آن بخشی از نیازهای درمانی مردم شمال شهر تامین خواهد شد.

معتمدیان با بیان اینکه تامین فضاهای آموزشی شهر بیرجند به ویژه شمال شهر در اولویت برنامه‌های ما است یادآور شد: در چند ماه گذشته اقدامات خوبی در این زمینه آغاز شده است.

وی گفت: علاوه بر اعتبارات استانی برای توسعه این بخش از شهرستان بیرجند، تلاش داریم از ظرفیت‌های ملی و دستگاه‌هایی فعال در حوزه محرومیت‌زدایی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این اقدامات استمرار یابد تا بخشی از دغدغه‌های مردم این منطقه رفع شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان به ویژه فرد خیری که برای احداث بیمارستان محلی مهرشهر بیرجند پیشقدم شده و تمایلی به نام بردن خود ندارد قدردانی می‌کنیم.

وی گفت: از اعتبارات استان و ملی کمک خواهیم کرد تا هر چه سریعتر شاهد افتتاح و بهره‌برداری این پروژه باشیم.

معتمدیان اظهار داشت: برای احداث کلینیک تخصصی در شمال شهر بیرجند نیز مجوز اولیه اخذ شده است و پنج هزار متر زمین مجاور بیمارستان در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان که به زودی محقق خواهد شد مجوز احداث این کلینیک اخذ می‌شود چرا که بدون شک این پروژه بخش قابل توجهی از دغدغه‌های درمانی مردم این منطقه رفع خواهد کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند هم در این آیین گفت: عملیات اجرایی بیمارستان محلی مهرشهر بیرجند با زیربنای ۲ هزار و ۱۸۰ مترمربع در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع آغاز شد.

محمد دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه پیش بینی شده این پروژه تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد افزود: این بیمارستان شامل بخش‌های اورژانس، اتاق عمل سرپایی، قسمت اداری، زنان، درمانگاه و داروخانه است.

وی بیان کرد: از سال گذشته که نیاز جدی خدمات درمانی به‌ خصوص در حوزه شمال شهر مطرح بود توانستیم موافقت وزارت بهداشت و درمان را برای احداث بیمارستان محلی در مهرشهر اخذ کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی  و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند عنوان کرد: بهمن ‌ماه پارسال مجوز احداث بیمارستان محلی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأیید شد.

وی ادامه داد: برای احداث این بیمارستان تفاهم‌نامه‌ای با خیر مربوطه که تمایل ندارد اسم وی مطرح شود منعقد و پیگیری زیادی برای تأمین زمین انجام شد که در نهایت زمین برای احداث بیمارستان در اختیار دانشگاه قرار گرفت.

دهقانی در ادامه با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای احداث کلینیک تخصصی در جواز این بیمارستان اظهار داشت: امید است با احداث این کلینیک با حضور وزیر بهداشت موافقت و مجوزهای لازم اخذ شود.

همچنین در نخستین روز دهه فجر با حضور استاندار خراسان جنوبی و خانواده شهید پاسدار مرتضی بصیری پور اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه شهید بصیری پور در بیرجند آغاز شد و هنرستان زنده یاد «هدایت‌ الله موسوی» در این شهر به بهره‌برداری رسید.

کلنگ‌زنی یادمان شهدای گمنام و بازپیرایی پارک پروفسور معتمدنژاد شهر بیرجند از دیگر برنامه‌های استاندار خراسان جنوبی در اولین روز دهه فجر بود.

اجرای بیش از چهار هزار و ۷۰۰ عنوان برنامه ویژه دهه فجر و گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان خراسان جنوبی آغاز شد.

یک هزار و ۶۱۴ طرح و پروژه عمرانی و زیرساختی همزمان با دهه فجر امسال در این استان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود.