شهرهای نهبندان و مود استان خراسان جنوبی در حوزه‌ هنرهای تجسمی و صنایع دستی به شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران پیوستند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در مراسم پایانی معرفی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور، نهبندان و مود از خراسان جنوبی برگزیده این دوره شدند.

سید علی زمزم روز دوشنبه اظهار داشت: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر عنوان طرحی برای شناسایی خلاقیت‌های فرهنگی و هنری در شهرها و مناطق جغرافیایی ایران و ایجاد شبکه‌هایی برای تعریف همکاری‌ها و برنامه‌های مشترک میان آنهاست.

وی افزود: خراسان جنوبی با ۱۳ طرح از شهرستان‌های سربیشه، قاینات، زیرکوه، نهبندان، سرایان و خوسف وارد رقابت با سایر استان‌ها در نخستین دوره از شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در هفت حوزه ادبیات، موسیقی، صنایع‌ دستی و سنتی، مد و لباس، سینما، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی تشکیل شد که نهبندان در حوزه هنرهای تجسمی و مود در حوزه صنایع دستی و سنتی برگزیده شدند.

وی افزود: در این رویداد ۳۶۷ شهر از ۳۱ استان کشور برنامه‌های خود را به دبیرخانه مرکزی ارسال کردند و بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ نفر ساعت کارگاه آموزشی در مراکز استان‌های سراسر کشور با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها و انجمن‌های هنری و فرهنگی برگزار شد.

مراسم اختتامیه معرفی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر دیروز (پنجم اردیبهشت) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت مجازی برگزار شد و ۶۰ شهر به عنوان اعضای این شبکه معرفی شدند.

طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با نگاه آمایشی و آینده‌نگر از سال ۱۳۹۷ در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح و روند اجرایی آن بر پایه پژوهش و مطالعه از تیر سال گذشته با هدف کمک به برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار، کشف، جذب و پرورش فعالیت‌ها و پیشنهادهای نو و پایدار بومی حمایت از آنها، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، تمرکززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ، توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به بهبود کسب‌وکارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق آغاز شد که بر مشارکت شهروندان، هنرمندان، تشکل‌ها و نهادهای هر شهر متکی است.

این طرح ابتدا قرار بود در حوزه تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و مد و لباس انجام شود اما بعد از ارائه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حوزه‌های سینما، ادبیات، رسانه و مطبوعات و چاپ و بسته‌بندی و هنرهای صناعی و سنتی هم در آن قرار گرفت و فراخوان برای ارسال اثر در تمامی این زمینه‌ها به شهرهای مختلف کشور اعلام شد.

پس از اعلام فراخوان، کارگاه‌های آموزشی نیز در همه استان‌های کشور برگزار شد تا استان‌ها و شهرها با شناخت کامل از شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر طرح‌ها و ایده‌های خود را تدوین کنند.

بنابراین در هر شهر، شورای برنامه‌ریزی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به ریاست فرماندار و دبیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور نمایندگان مجموعه‌ای از دستگاه‌های فرهنگی و هنری شهرستان تشکیل و سپس دبیرخانه شهر خلاق فرهنگ و هنر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آن شهر راه‌اندازی شد. پس از آن، شهرها مطابق با فراخوان، نسبت به انتخاب حوزه و شاخه موضوعی اقدام کردند.

هر شهر پس از امضای فرم‌های مربوطه توسط شهردار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمن‌های فرهنگی و هنری مرتبط، آنها را با نامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه، به دبیرخانه مرکزی ارسال کرد.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر دارد.