معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: برنامه ما در سال جاری اجرای مداخلات موثر با هدف کاهش تصادفات درون و برون شهری در ۶ گام محوری است.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز دوشنبه در نشست کارگروه اجرای مداخلات موثر به منظور پیشگیری و کاهش تصادفات منتهی به ورود ضرر جانی و مالی که در دادگستری استان برگزار شد، افزود: بررسی وضعیت پیش‌رو، پیگیری و هماهنگی رفع نقاط حادثه‌خیز، کنترل هوشمند، دوبانده‌سازی محورهای پرتردد، به‌روز رسانی دوربین‌های مدار بسته، شناسایی بانک اطلاعات رانندگان پرخطر و ارایه آموزش لازم در دستور کار برنامه‌های سال جاری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه میزان تلفات جاده‌ای قابل توجه است گفت: امروز در حوزه تخفیفات بیمه‌ای سیاست‌ها خودرو محور است تا راننده محور که اگر تخفیفات به سوی افراد اعمال شود، بیشتر موثر خواهد بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: فرد صرف داشتن گواهینامه رانندگی صلاحیت رانندگی را ندارد لذا باید رانندگان پرخطر شناسایی و اعمال قانون شوند.

وی افزود: نمی‌توان نسبت به جان انسان‌ها بی‌تفاوت باشیم پس رانندگان پرخطر باید توجیه و هشدارهای لازم در زمینه ضبط گواهینامه، وسیله نقلیه و گذراندن کلاس‌های آموزشی و توجیهی به آنها ابلاغ شود.

وی گفت: پیشگیری از وقوع جرم تکلیفی است که برعهده دستگاه قضا گذاشته شده اما پیشگیری کار فراقوه‌ای است که دستگاه‌های مختلف باید در کنار هم قرار گیرند.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها بر حقوق عامه و کاهخش آمار جانباختگان حوادث جاده‌ای تاکید داشته‌اند که می‌طلبد نسبت به تحقق این مهم تمامی دستگاه‌ها اقدام کنند.

وی افزود: حفاری‌هایی که در معابر انجام می‌شود برابر مقررات باید حتما به پلیس اطلاع داده شود اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها اقدام به حفاری می‌‎کنند و پلیس مطلع نیست که حادثه‌ساز می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه شترهای سرگردان در محورهای برون شهری باید تعیین تکلیف شوند گفت: با توجه به فرارسیدن ایام محرم مجوز هیات‌های عزاداری برای عبور از خیابان‌هایی که بار ترافیکی دارند نیز صادر نشود.

به گزارش ایرنا از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۶ نفر در حوزه برون شهری و ۱۲ نفر در حوزه درون شهری خراسان جنوبی بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.