#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 این روزها که بسیاری از افراد جامعه برای شکست ویروس کرونا در خانه ماندن را انتخاب کرده‌اند، دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای برای پر کردن اوقات و سرگرمی خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان نقش کلیدی دارند.

قرنطینه خانگی علاوه بر مزایای خودمراقبتی و کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس، وقتی طولانی شود برای افراد و خانواده‌ها مشکلاتی را به لحاظ روحی و عاطفی ایجاد می‌کند که اگر دستگاه‌های فرهنگی در تولید محتوای مفرح و شاد مثل طنز، فیلم، سریال، کلیپ و موسیقی موفق عمل کنند نقش مهمی در کمک به مردم برای سپری کردن این ایام خواهند داشت.

کما اینکه تجربه تولید و پخش سریال‌ها و برنامه‌های شبانه موفق از شبکه‌های مختلف سیما یا شبکه خانگی نشان داد که می‌توان بسیاری از مردم را پای تلویزیون نشاند و حتی عده‌ای را از ماهواره نشینی به دور کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط قرنطینه خانگی به دلیل بیماری کرونا باید تولید محتوای جذاب به ویژه توسط صدا و سیما تقویت شود.

دکتر احمد بخشی عقیده دارد: تعطیلات نوروز امسال جز سریال پایتخت که جذابیت داشت، محتوای جذاب دیگری را ندیدیم که باید از این به بعد تولید محتواهای جذاب‌تر برای سرگرمی مردم تولید شود.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در دوره قرنطینه و شرایط غیرعادی رخ می‌دهد، مشکلاتی است که کودکان و افراد مسن به آن گرفتار می‌شوند و این مشکلات شامل اضطراب و دلتنگی و سایر موارد است و در این ایام مدیریت صحیح زمان بسیار مهم است.

استاد دانشگاه بیرجند افزود: در ایام قرنطینه باید به نحوه و کیفیت گذران زمان توجه شود و استفاده از ظرفیت صدا و سیما با توجه به فراگیری آن و فضای مجازی برای پر کردن اوقات مردم به ویژه برای کودکان ضروری است.

وی گفت: در این دوران اخبار بیشتر منفی درخصوص بیماری کرونا به مردم می‌رسد که این اخبار در روحیه مردم اثر منفی دارد و باید با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و تولید محتوای جذاب مثل برنامه‌های طنز، فیلم و سریال زمان مردم را مدیریت کرد تا آسیب‌های روحی و روانی کمتری برای مردم رخ دهد.

بخشی اظهار داشت: متاسفانه کمبودهای فرهنگی هم در بعضی نقاط مشاهده می‌شود و گاهی شادی را مساوی لودگی قلمداد می‌کنیم در حالی که این تصور غلط است.

وی گفت: سال گذشته که شرایط عادی بود برنامه‌های متنوع‌تری تولید شد ولی امسال، جای خالی این برنامه‌ها بیشتر احساس می‌شود و از دستگاه‌های فرهنگی تقاضا داریم به بحث تولید محتوای جذاب و مورد نیاز قشرهای مختلف مردم توجه بیشتری داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند افزود: کتابخوانی در شرایط کنونی بهترین کار است و افرادی که در خانه کتابخانه دارند، آن کتاب‌ها را مطالعه کنند، عده‌ای هم که علاقه‌مند به فیلم هستند فیلم تماشا کنند و برای کودکان باید بازی‌های مربوط به سن آنها برایشان تهیه تا شرایط در خانه ماندن به بهترین شکل سپری شود.

وی اظهار داشت: از طرفی جامعه دغدغه معیشت و همچنین ابتلا به کرونا را دارد که تولید محتواهای مناسب به کاهش و رفع این بحران کمک می‌کند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: تولید محتوای جذاب در شرایط کنونی که مردم با قرنطینه خانگی مواجه‌اند برای مدیریت زمان در خانه به ویژه برای کودکان ضروری است.

سید علی زمزم افزود: برنامه‌های شاد مردم را سرگرم و از بسیاری آسیب‌های خانه‌نشینی کم می‌کند که اگر این محتوا در این ایام به درستی تولید شود در مدیریت افکار عمومی برای مقابله با کرونا هم موثر است.

وی اظهار داشت: پس از شیوع کرونا موسسات هنری و هنرمندان خراسان جنوبی با تولید برنامه‌های مفرح و طنز و مسابقه در فضای مجازی و اینستاگرام فعالیت‌های خوبی را انجام دادند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: بخش زیادی از مردم ممکن است همیشه به اینترنت و فضای مجازی دسترسی نداشته باشند اما همه مردم به رادیو و تلویزیون دسترسی دارند و صدا و سیما هم تولیدات خوبی در این مدت داشته است که باید این روند تداوم داشته و تقویت شود.

وی افزود: برای تولید برنامه‌های سرگرم کننده و جذاب باید به دنبال ذائقه‌شناسی مخاطب برویم.

معاون سیمای صدا و سیمای خراسان جنوبی هم گفت: پس از شیوع ویروس کرونا صدا و سیمای استان، اطلاع رسانی، آگاهی‌بخشی و تولید محتوای جذاب را در دستور کار قرار داد و از اسفند ماه سال قبل در قالب برنامه‌های مختلف تلویزیونی به این موضوع پرداخته شده است.

علی حسین زاده افزود: آگاهی‌بخشی و هشدار و همچنین امیدبخشی به جامعه در زمینه بیماری کرونا لازم است و هشدار به این دلیل است که این بیماری واگیر بوده و درمان خاصی هم ندارد، در بخش امیدبخشی هم با تولید محتوای جذاب برای تشویق جامعه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، لزوم پرهیز از ترددهای غیرضروری و ماندن در خانه محقق می‌شود.

وی اظهار داشت: تقویت و حمایت معنوی از مدافعان و متولیان سلامت نیز در دستور کار ما قرار گرفت چون بخش اصلی مقابله با این بیماری بر دوش مدافعان سلامت است که با تولید محتوای لازم مثل گزارش از بیمارستان‌ها و تلاش پرستاران، پزشکان و کادر بهداشت و درمان انجام شد.

معاون سیمای صدا و سیمای خراسان جنوبی بیان کرد: مردمی کردن و برجسته کردن نقش مردم در مقابله با کرونا در دستور کار ما بوده که مورد توجه مردم قرار گرفته و با تولید برنامه شبانه «شکست کرونا» با حضور مسوولان و کارشناسان از ابعاد مختلف به بیماری کرونا پرداخته شده است.

وی گفت: تولید محتوا درخصوص حرکت‌های خداپسندانه و جهادی از دیگر اقدامات بوده که مهر و محبت جامعه ایرانی را به تصویر کشیده و مواردی مثل بخشش اجاره بهای املاک، ضد عفونی معابر و کمک به نیازمندان در قالب‌های مختلف جذابیت خاص خود را داشت.

حسین زاده افزود: از ابتدای شیوع این بیماری چون حجم گسترده مخاطب ما دانش‌آموزان، دانشجویان و بازاریان هستند در کنداکتور برنامه‌ها تغییر رویکرد داشتیم  و تولید برنامه با محتوای جذاب و طنز، شاد و مفرح پیش رفت که نقش مهمی در مدیریت زمان مردم برای ماندن در خانه داشته است.

وی گفت: روند تولید محتوای مناسب برای مخاطبان در سیمای خراسان جنوبی به ویژه با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان و بهره‌گیری از معنویت این ماه مبارک ادامه دارد تا زمان در خانه ماندن مردم بهتر سپری شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (پنجم اردیبهشت) اعلام کرد: تاکنون ۸۸ هزار و ۱۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت۹۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۵۷۴ نفر رسید.

کیانوش جهانپور گفت: اگرچه شاهد نزول تدریجی موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا هستیم اما قطعا باید بهداشت عمومی و فردی و لغو تردد و سفرهای غیرضروری در دستور کار باشد. نکات بهداشتی هم باید با جدیت بیشتری مورد ملاحظه و مراعات باشد تا بتوانیم این مرحله را هر روز با روند کاهشی به سمت مهار و کنترل بیماری پیش ببریم.