?مدیریت بحران خراسان جنوبی با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر کاهش محسوس دما و بروز یخبندان بویژه در چهار شهرستان استان به کشاورزان و دامداران هشدار داد

میر جلیلی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: مطابق پیش بینی های هواشناسی مبنی بر کاهش دمای هوا در سطح استان  و وقوع یخبندان شبانه طی روز‌های شنبه تا دوشنبه هفته آینده، بویژه در شهرستان های بیرجند، سربیشه، قاینات و درمیان ضروری است تا کشاورزان،دامدارن،عشایر و گلخانه داران استان ضمن توجه به هشدارها تدابیر و اقدامات لازم را جهت جلوگیری از خسارت احتمالی به دام و محصولاتشان انجام دهند.

او افزود: در نقاط کوهپایه‌ای نیز دمای هوا به صفر و زیرصفر درجه خواهد رسید.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی نیز درباره کاهش محسوس دما و وقوع یخبندان در این استان از فردا (جمعه) هشدار داد.

این هشدار در سطح نارنجی (آمادگی) صادر و اعلام شده است که نفوذ و استقرار توده هوای سرد شمالی کاهش محسوس و قابل ملاحظه دما (۸ تا ۱۲ درجه سلسیوس) را به همراه دارد و زمان شروع به تدریج از روز جمعه هجدهم مهر ماه است.

وقوع سرما و یخبندان شبانه و خسارت بویژه به محصولات محصولات زراعی شامل تمامی محصولات علوفه‌ای، پنبه، چغندر قند، حبوبات و سایر همچنین محصولات باغی از قبیل زرشک و گیاهان دارویی در شهرستان‌های سربیشه، قاینات، درمیان و بیرجند همچنین نواحی سردسیر و کوهستانی دیگر شهرستان‌ ها اثرات این کاهش دما خواهد بود.

بنابر پیش بینی اداره کل هواشناسی این وضعیت تا روز دوشنبه ۲۱ مهر ماه ادامه دارد.

جمع‌آوری محصولات برداشت شده و انتقال آن به مکان‌های سرپوشیده، تهیه سوخت مورد نیاز و کنترل سیستم‌های گرمایشی برای سالن‌های پرورشی نظیر مرغداری‌ها، دامداری‌ها، گلخانه‌ها و اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای مقابله و جلوگیری از خسارت سرمازدگی زودرس پاییزه در مزارع و باغات از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

آبیاری سنگین باغات و مزارع در محدوده دوره سرما، آتش زدن لاستیک و روشن کردن بخاری‌های باغی در حاشیه باغات و مزارع، برنامه‌ریزی تسریع در عملیات برداشت محصولات زراعی و باغی تا حد امکان و تخلیه آب سامانه‌های آبیاری تحت فشار و سم پاش‌ها برای جلوگیری از یخ‌زدگی، ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر از دیگر توصیه‌ها است.

پنجشنبه و جمعه (۱۷ و ۱۸ مهر) وزش باد شدید گاهی گرد و خاک، افزایش ابر با احتمال بارش پراکنده در نواحی شمالی و مرتفع استان وجود دارد.

همچنین در این مدت گاهی وزش باد شدید در نواحی شرقی و غربی استان سبب خیزش گرد و خاک خواهد شد.