معاون اقتصادی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: سرمایه گذاری خارجی در یک‌سال فعالیت دولت سیزدهم ۴.۸ میلیون دلار به صورت نقدی و غیرنقدی در استان جذب شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد پنج درصدی دارد.

محمد بهروزی روز چهارشنبه  اظهار داشت: این طرح‌ها مربوط به پروژه‌های کنسانتره آهن و گندله‌سازی، شمش فولاد ساده کربنی و کم‌آلیاژی مستقر در شهر شهید رحمانی خوسف و پروژه تولید کیسه یک لایه پلاستیکی از پلی‌اتلین در شهر صنعتی مود بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در استان از ۹۹۱ میلیون دلار به یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار رسیده که رشد ۲۳ درصدی دارد، بیان کرد: همچنین میزان سرمایه‌گذاری وارده به استان هم از ۸۷ میلیون دلار از ابتدای دولت سیزدهم به ۹۱.۲ میلیون دلار تا پایان شهریورماه سال جاری رسیده است.

معاون اقتصادی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی افزود: همچنین تعداد پروژه‌های دارای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی از ۱۶ پروژه در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۳ پروژه تا پایان شهریورماه سال جاری افزایش یافته است.

بهروزی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران خارجی دارای مجوز سرمایه‌گذاری فعال در این استان اتباع کشورهای چین، آفریقای جنوبی، آلمان، افغانستان، ترکیه و پاکستان هستند.

پیاده‌سازی ۴۰ لایه اطلاعاتی در اطلس سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی

وی اظهار داشت: با توجه به ضرورت طراحی سامانه هوشمند با امکان تجزیه و تحلیل داده‌های موثر بر فرایند تصمیم‌گیری و انتخاب سرمایه‌گذار برای تعیین اراضی مستعد سرمایه‌گذاری، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با استفاده از تکنولوژی روز مرتبط با کاربری داده‌های جغرافیایی و اخذ لایه‌های اطلاعاتی فضایی مکانی دستگاه‌های ذیربط و خدمات‌رسان در بستر GIS اقدام به تهیه اطلس سرمایه‌گذاری استان کرده است.

بهروزی خاطرنشان کرد: در طرح اطلس سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی تاکنون ۴۰ لایه اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی روی نقشه استان پیاده‌سازی شده و دستورالعمل‌های مرتبط با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از لایه‌های اطلاعاتی سند آمایش استان نیز بهره‌برداری شده است.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: در مدل بومی این اطلس، قابلیت تولید لکه‌های مجاز سرمایه‌گذاری به منظور بروزرسانی و تغییر لایه‌های اطلاعاتی، طراحی و پیش‌بینی شده که انتخاب اراضی مطلوب توسط سرمایه‌گذار با شرایط و مولفه‌های مدنظر پروژه سرمایه‌گذاری امکانپذیر است.

بهروزی افزود: همچنین از محل اعتبارات پژوهشی استان مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح “اصلاح نظام مجوزدهی استان مبتنی بر مدیریت دانش و فناوری‌های اطلاعات و تدوین فاز نقشه جامع سرمایه‌گذاری استان” در کارگروه پژوهش و فناوری مورد تصویب قرار گرفته و اقدامات لازم به منظور تعیین پیمانکار و مشاور طرح در حال انجام است.

وی همچنین از تشکیل انجمن اقتصاد خراسان جنوبی با مشارکت و همکاریی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان خبر داد و گفت: هدف از این انجمن ارتقای فرهنگ اقتصادی و ارائه خدمات فنی و علمی در حوزه علوم اقتصادی و انجام پژوهش‌های و تحقیقات کاربردی مرتبط با اقتصاد، حسابداری و مدیریت است.

بهروزی افزود: این انجمن به عنوان اتاق فکر اقتصادی استان از یک طرف اساتید و نخبگان علمی را با حوزه‌های اجرایی مرتبط می‌سازد و از طرف دیگر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های توسعه استان را مورد مطالعه و بررسی کارشناسی قرار می‌دهد.

معادن، کشاورزی و انرژی نو از ظرفیت‌های خراسان جنوبی

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی بنا به شرایط خاص طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی، در بسیاری از حوزه‌ها از جمله کشاورزی، معدن و انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد، بیان کرد: خراسان جنوبی در کریدور بادهای سیستان قرار دارد که بهترین ظرفیت برای احداث نیروگاه بادی است.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین وجود ۳۲۰ روز آفتابی در استان شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژهای تجدیدپذیر است.

بهروزی عنوان کرد: یکی از ظرفیت‌های خراسان جنوبی ایجاد و توسعه نیروگاه‌های مولد انرژی تجدیدپذیر است و در این زمینه تاکنون اقدامات خوبی هم رقم خورده و سه نیروگاه فعال در استان داریم که ۱۸ مگاوات برق تولیدی از محل سرمایه گذاری خارجی در استان تولید می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در صورتی که شرایط فراهم شود در سه و یا چهار سال آینده حجم برق تولیدی استان از محل سرمایه‌گذاری خارجی به ۵۰ مگاوات هم افزایش یابد.

بهروزی خاطرنشان کرد: براساس طرح اطلس سرمایه گذاری تاکنون ۱۵۰ لکه مطلوب برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی‌های نو که ظرفیت احداث بیش از ۴۰۰ مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی را در استان داشته باشد را احصا کرده‌ایم.

وی معادن را از دیگر ظرفیت‌های خراسان جنوبی برای سرمایه‌گذاری برشمرد و گفت: در استان بیش از ۵۰ نوع کانی معدنی برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد که فرآوری این کانی‌ها می‌تواند ارزش افزوده زیادی را نصیب استان کند و اقتصاد استان را متحول کند.

کم آبی و کمبود منابع اعتباری مهمترین محدودیت سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با تاکید براینکه در ابتدا باید زیرساخت‌ها را در حوزه معادن ارتقا دهیم، بیان کرد: تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی در راستای استفاده حداکثری از اقتصاد معدن باید به جد در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.

بهروزی تصریح کرد: همچنین انتظار داریم که معادن و صنایع معدنی هم حساب‌ بانکی و پرونده‌های مالی خود را در استان مستقر کنند تا استان از عواید استخراج و فرآوری مواد معدنی منتفع شود.

وی عناب، زرشک، زعفران، گل نرگس و انار را از محصولات راهبردی بخش کشاورزی استان برشمرد و گفت: مهمترین مشکل ما در زمینه محصولات کشاورزی هم خام فروشی، نبود بسته‌بندی مناسب، برندسازی و فرآوری است.

بهروزی گردشگری را از دیگر ظرفیت‌های مغفول خراسان جنوبی برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که کمتر به این مقوله توجه شده، نبود زیرساخت‌ها از جمله پروازها است.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های خوبی در زمینه آثار تاریخی و هم ظرفیت‌های طبیعی از جمله کویر و چشمه‌های آب معدنی را داریم که می‌تواند با حضور گردشگردان نقش موثری در اقتصاد این بخش و توسعه استان ایجاد کند.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: گردشگری سلامت از دیگر ظرفیت‌های استان با توجه به همجواری با کشور افغانستان است که تاکنون مغفول مانده است.

بهروزی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان در خراسان جنوبی داریم، بیان کرد: ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف در استان داریم که با ورود این شرکت‌ها می‌تواند به بالفعل تبدیل شود.

وی افزود: البته یکی از مشکلاتی که داریم این استان که شهرستان‌های خراسان جنوبی در زمینه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان کمتر ورود کرده‌اند و در خیلی از شهرستان‌های استان مراکز رشد نداریم.

بهروزی خاطرنشان کرد: در سال جاری براساس قانون، ۵۰ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ متعلق به شرکت‌های دانش بنیان است که در این بخش می‌تواند تحول بزرگی ایجاد کند.

وی مهمترین محدودیت زیرساختی استان را برای سرمایه گذاری، محدودیت منابع مالی و آبی دانست و اظهار داشت: اغلب واحدهای تولیدی خراسان جنوبی مشکل تامین منابع مالی دارند که از تامین آن از عهده استان خارج است.

فضای کسب و کار خراسان جنوبی رو به بهبودی

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین در استان بروکراسی اداری در صدور مجوزها داریم در این زمینه تاکنون تعداد ۱۱ کاربرگ پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات مخل کسب و کار با همکاری دستگاه‌های ذیربط به هیات مقررات‌زدایی ارسال شده است.

بهروزی خاطرنشان کرد: هرچند فضای کسب و کار در استان نسبت به گذشته بهبود یافته باز هم در این زمینه قوانین دست و پا گیر داریم و در مجموع روند صدور مجوزها در استان به کندی انجام می‌شود و شاخص ارزیابی کسب و کار که چندی قبل اتاق بازرگانی منتشر کرده، مقداری اندکی رتبه استان کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: محدودیت منابع آبی از دیگر مشکلات زیرساختی استان در حوزه سرمایه‌گذاری است، با توجه به خشکسالی‌های مستمر و پایین آمدن سطح آب در منابع آبی منطقه، تلاش شده از استقرار واحدهای آب‌بر جلوگیری به عمل آید و صنایع منطبق بر سند آمایش استان در اولویت استقرار قرار گیرند.

بهروزی اظهار داشت: شرایط استان ما در ۲ سال گذشته در تامین منابع مالی از جمله پرداخت تسهیلات ماده ۱۸ بهبود یافته و ایجاد زیرساخت‌های سرمایه گذاری از جمله تامین گاز و برق در استان هم رشد داشته است.

خراسان جنوبی رتبه نخست امنیت سرمایه‌گذاری در کشور را داراست

وی گفت: در مجموع در توزیع شاخص‌های توسعه‌ای در چند سال اخیر به برخی شهرستان‌ها توجه ویژه شده که ارتقا یافته‌اند، البته این موضوع به ظرفیت‌های خود شهرستان‌ها هم مرتبط است.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: ایجاد منافعی از جمله ارزآوری، انتقال فناوری و دانش، کمک به توسعه صادرات، ارتقای سطح کیفیت تولیدات داخلی، بازاریابی بین‌المللی، ایجاد رقابت و اشتغال از جمله مزایای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

بهروزی اظهار داشت: با توجه به اینکه زنجیره تامین از تولید، توزیع و مصرف متصل به هم هستند و بخش خصوصی اغلب بر تولید تمرکز کرده و از توزیع و بازار فروش غافل می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند تکمیل‌کننده این حلقه و اتصال دهنده زنجیره‌های تامین باشد.

وی گفت: منافع حاصل از سرمایه‌گذاری خارجی در صورتی عاید کشور و استان ما خواهد شد که بتوانیم با تلاش در راستای ایجاد بسترهای مناسب اقتصادی، سیاسی و حقوقی و بهبود فضای کسب و کار، شرایط را برای جذب سرمایه‌های خارجی تسهیل کنیم.

بهروزی اظهار داشت: زیرساخت‌های خوبی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و سایت مرزی این منطقه در ماهیرود همچنین شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان جنوبی برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وجود دارد و دلیلی وجود ندارد که سرمایه‌گذاران به دلیل نبود زیرساخت‌ها به استان نیایند.

وی ادامه داد: براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته خراسان جنوبی از نظر شاخص استانی امنیت سرمایه‌گذاری رتبه نخست را در کشور دارد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور