مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: ۱۵ میلیون دلار کالای تولیدی در یک سال گذشته توسط تعاونی‌های استان به کشورهای مختلف صادر شد.

غلامرضا اشرفی روز چهارشنبه در هفدهمین آیین تجلیل از تعاونی های برتر خراسان جنوبی افزود: عمده محصولات تولیدی تعاونی‌ها در حوزه فرش، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و کشاورزی بوده است.

وی با بیان اینکه هزار و ۱۶ تعاونی فعال در استان وجود دارد، اظهار داشت: در استان ۴۲ تعاونی برای ایجاد ۸۱۹ فرصت شغلی در استان در یک سال گذشته راه‌اندازی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه طی هفته تعاون ۹۵ برنامه برنامه محور در استان اجرا شد، تصریح کرد: در این مدت ۴۶۰ نظارت قانونی بر تعاونی‌های استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۳۶ برند مربوط به تعاونی‌ها در استان ثبت شده است، ادامه داد: اگر تعاونی بخواهد محصولی تولید و صادرات کند باید در زمینه برندسازی اقداماتی انجام دهد.

وی با اشاره به انتخاب تعاونی‌های برتر در استان، گفت: ۲۵۵ تعاونی در این فرایند و رقابت شرکت کرده بودند که امروز از ۲۱ تعاونی برتر در استان تجلیل شد.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم گفت: رئیس جمهور در جلسه تجلیل از تعاونی‌های برتر کشور به چند موضوع از جمله سند توسعه تعاون اشاره کرد.

غلامحسین حسینی افزود: در این سند به هفت بخش شامل اشاره شده است و برای ۲۹ دستگاه اجرایی در این زمینه وظایفی مشخص شده که اگر بندهای این سند اجرایی شود بخش عظیمی از مشکلات حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای جهش در بخش تعاون در استان زیرساخت‌های لازم وجود دارد، بیان کرد: روند تشکیل تعاونی‌ها در استان رو به رشد است و شاهد افزایش کیفیت فعالیت تعاونی‌ها هستیم.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بخش تعاون با کمبود سرمایه مواجه است، ادامه داد: سرمایه از دو طریق سرمایه مردم و تسهیلات تامین می‌شود و برای تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد کشور باید به سمت تسهیلات حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: باید فرایند پرداخت تسهیلات به شرکت‌های تعاونی تسهیل شده  اما در مصرف تسهیلات سخت‌گیری و نظارت بیشتری لحاظ شود تا این تسهیلات در نقطه هدف هزینه شود.

حسینی گفت: به حل مشکلات اقتصادی استان خراسان جنوبی امیدوار هستیم و از فرصت فعلی که مدیران ارشد اعتقاد ویژه‌ای به بخش تعاون دارند باید نهایت استفاده را ببریم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور