فرماندار بیرجند با اشاره به رقابت ۲۲ کاندیدا در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف، گفت: در حوزه تخلفات انتخاباتی تاکنون ۱۲ مورد تذکر به ستادهای کاندیداها داده شده و هیات نظارت نیز سه مورد تذکر به این ستادها داده است.

علی ناصری، امروز دوشنبه ۲۸ بهمن، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف، ۲۴ کاندیدا تایید صلاحیت شدند.

وی ادامه داد: از ابتدا تاکنون سه نفر انصراف داده و یک نفر نیز از حوزه انتخابیه بیرجند به حوزه انتخابیه نهبندان منتقل شده و در حال حاضر ۲۲ نفر در رقابت انتخابات حضور دارند.

فرماندار بیرجند با اشاره به پیش‌بینی ۱۵۳ شعبه اخذ رأی در شهرستان بیرجند، افزود: از این تعداد، ۹۶ شعبه شهری، ۵۷ شعبه روستایی، ۸۶ شعبه ثابت و ۱۰ شعبه سیار هستند.

ناصری بیان کرد: ۴۳ شعبه اخذ رای در شهرستان خوسف نیز فعال خواهند بود که شامل؛ شش شعبه شهری، ۳۷ شعبه روستایی، ۱۰ شعبه ثابت و ۳۳ شعبه سیار خواهد بود.

وی ادامه داد: ۴۲ شعبه اخذ رای نیز در شهرستان درمیان شامل؛ ۹ شعبه شهری، ۳۳ شعبه روستایی، ۱۳ شعبه ثابت و ۲۹ شعبه سیار است.

فرماندار بیرجند با اشاره به اینکه تعرفه‌های لازم پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: در روز انتخابات ۳۳۰۰ نفر عوامل اجرایی انتخابات خواهند بود.

ناصری با اشاره به پیش‌بینی ۲۴ نقطه توسط شهرداری بیرجند برای تبلیغات کاندیداها، افزود: طبق قانون کاندیداها حق اجاره مکانی از شهر برای نصب بنرهای تبلیغاتی خود را ندارند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی برای عوامل اجرایی، تصریح کرد: افراد بالای هجده سال، متولدین قبل از  ۲ اسفند ۱۳۸۰ می‌توانند در  انتخابات این دوره شرکت کنند.

فرماندار بیرجند افزود: استقرار ستادهای انتخاباتی به دلایل امنیتی و رعایت مسائل ترافیکی در پنج نقطه بیرجند ممنوع شده است.

ناصری بیان کرد: تاکنون ۱۵ کاندیدا در سطح شهر بیرجند ستاد انتخاباتی تشکیل داده‌اند و هفت نفر نیز تاکنون ستاد انتخاباتی تشکیل نداده‌اند.

وی ادامه داد: طبق قانون، فعالیت تبلیغات انتخابات مجلس از بامداد روز پنجشنبه ۲۴ بهمن شروع شده و ساعت هشت صبح روز پنجشنبه یکم اسفند خاتمه می‌یابد.

ناصری اظهار کرد: تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی در محیط‌های دولتی و دانشگاه‌ها ممنوع است، اما برگزاری مناظرات در محیط‌هایی غیر از این محیط‌ها بلامانع است.

وی افزود: براساس ماده ۵۹ قانون انتخابات، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلم رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسائل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آن‌ها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی ( به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسائل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود.

وی اظهار کرد: قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشتمل بر ۱۲ ماده و ۱۴ تبصره به تایید شورای نگهبان رسیده و در این دور از انتخابات برای نخستین بار لازم‌الاجرا است.

فرماندار بیرجند ادامه داد: ماده هفت این قانون می‌گوید که داوطلبان موظف‌اند حسابی را برای واریز، برداشت و هرگونه نقل و انتقال وجوه و منابع نقدی مربوط به هزینه‌های انتخاباتی را نزد یکی از بانک‌هایی که دارای مجوز از بانک مرکزی هستند، تعیین و هنگام ثبت‌نام و یا درخواست مجوز  توسط احزاب شماره و مشخصات و گواهی بانک مربوطه را ارائه کنند.

ناصری یادآور شد: هرگونه فعالیت مالی انتخاباتی کاندیداها در خارج از شماره حساب مالی اعلام شده به فرمانداری تخلف محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون هفت نفر از کاندیداهای نمایندگی مجلس، شماره حساب و یا نماینده مالی خود را به فرمانداری معرفی نکرده‌اند که به آنان تذکر داده شده است.