مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای طرح «۹ در ۹۹» در ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری این استان خبر داد و گفت: فعالیت‌های ۹ گانه سازمانی باید به صورت جهشی و ویژه مدنظر قرار گیرد.

علیرضا نصرآبادی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: کاداستر اراضی ملی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، مدیریت بهره‌برداری از مراتع، تشخیص و تعیین حدود ذخیره گاه‌های جنگلی، تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی در سطح عرصه‌های منابع طبیعی، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره‌برداری از محصولات فرعی در جنگل‌ها و مراتع از جمله این فعالیت‌های ۹ گانه است.

وی گفت: اخذ حقوق دولتی و و تقویت منابع اعتباری حاصل از فعالیت‌های اقتصادی در عرصه‌های منابع طبیعی، توسعه دولت الکترونیک در فضای کاری ادارات و ارتباطات با مردم و تقویت و توسعه صندوق‌های حمایت از بخش منابع طبیعی از دیگر فعالیت‌های ۹ گانه منابع طبیعی در سال جاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی درباره کاداستر اراضی ملی بیان کرد: امسال در سطح جنگل‌ها حدود ۱۵۰ هزار هکتار و سایر عرصه‌های مرتعی ۲۵۰ هزار هکتار کاداستر انجام خواهد شد در حالی که سال گذشته در سطح جنگل‌ها چهار هزار و ۵۰۰ هکتار و سایر عرصه‌ها ۳۰۰ هزار هکتار انجام شد.

وی وسعت مراتع استان خراسان جنوبی را هشت میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان بیش از ۲ میلیون هکتار دارای طرح مرتع‌داری هستند و امسال نیز ۷۰ هزار هکتار هدف‌گذاری شده است که ۲۴ هزار هکتار در سطح گیاهان دارویی خواهد بود.

نصرآبادی در ارتباط با طرح تعیین حدود ذخیره گاه‌های جنگلی گفت: در حال حاضر ذخیره گاه ناشناخته در استان نداریم و ۱۰ ذخیره گاه در سطح ۱۰ هزار هکتار تا پایان سال گذشته در استان شناسایی و تعیین حدود شد و اکنون در حال آمادگی برای واگذاری و بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: اکنون ۱۷ مورد پارک جنگلی در تمامی شهرستان‌های استان وجود دارد که ۲ پارک جنگلی بیرجند و قاین در مرحله ساماندهی، تکمیل و واگذاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: پارک جنگلی بیرجند در حال واگذاری به شهرداری بیرجند برای ایجاد تفرجگاه است و پارک جنگلی قاین نیز مراحل قانونی را در حال اتمام دارد و هر دو پارک به مساحت ۱۳۰ هکتار در سال جاری تکمیل خواهد شد.

وی درباره طرح زراعت چوب اظهار داشت: با توجه به وضعیت اقلیمی و کمبود بارندگی‌ها تاکنون در استان بحث زراعت چوب مطرح نبوده است لذا در این زمینه ورود نکرده‌ایم اما درخصوص ساماندهی محصولات فرعی جنگل و مرتع و گونه‌های گیاهی مانند آویشن، آنغوزه و وشا بستر خوبی وجود دارد.

نصرآبادی گفت: سال قبل میزان بهره‌برداری آنغوزه شیرین در استان ۵۰ تن بود که امسال ۵۶ تن محصول پیش بینی شده است.

وی مجموع محصولات فرعی مرتعی استان را در سال جاری ۱۱۲ تن پیش بینی کرد و افزود: حداقل محصول آنغوزه بین ۴۰ تا حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای استان ارزش اقتصادی دارد که امسال نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به طرح اخذ حقوق دولتی و تقویت منابع اعتباری در سال جاری تصریح کرد: مجموع درآمدهای مصوب استان در این زمینه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است و سال گذشته اعتبار استان از رقم مصوب بیشتر و وصول درآمد چندین برابر بود.

وی گفت: هرچند وصول درآمدها چالش‌هایی را برای اداره منابع طبیعی ایجاد می‌کند اما در راستای احقاق حقوق دولتی باید پیگیری شود و غالبا در طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی به حساب خزانه رفته و متناسب با برنامه‌ریزی‌ها برای احصای عرصه‌ها و مراتع هزینه می‌شود.

نصرآبادی با اشاره به اجرای طرح توسعه دولت الکترونیک در استان بیان کرد: این طرح قبل از اینکه امسال به ادارات منابع طبیعی استان‌ها ابلاغ شود سال ۹۶ در خراسان جنوبی انجام شد و به اتمام رسید که تسهیل در امور اداری مردم را در پی داشته است.

وی از تشکیل چهار صندوق توسعه حمایت از بخش منابع طبیعی در سال جاری خبر داد و گفت: از سال ۹۶ پیگیری‌های زیادی در این خصوص انجام و ۳۰ تعاونی تشکیل شد و سهم آورده بخش خصوصی که شامل تعاونی‌ها است نیز به حساب صندوق واریز شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: از جانب صندوق مادر تخصصی به استان بدقولی شد چون سهم دولت واریز نشد و در آخرین مرحله سلب اعتماد از طرف تعاونی‌ها شد و مجبور شدیم آورده آنها را برگشت بدهیم.

وی سرمایه صندوق را یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ۵۰ درصد از این میزان سهم تعاونی‌ها بود که به طور کامل واریز شد اما سهم صندوق مادر تخصصی واریز نشد لذا سهم مردم و تعاونی‌ها برگشت داده شد.

نصرآبادی افزود: امسال نیز به سازمان اعلام خواهیم کرد اگر اعلام کنند، سهم دولت را به استان کمک کنند اعتماد تعاونی‌های استان را جلب و صندوق را تشکیل خواهیم داد.

وی درخصوص طرح ساماندهی مسایل حفاظتی منابع طبیعی گفت: در این زمینه نیز خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌ها جلوتر بود و حدود پوشش حفاظتی مراتع مشخص شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: علیرغم کمبود شدید نیروی حفاظتی در استان، مراتع هر شهرستان به چند بلوک تقسیم‌بندی شد و سرانه نیروی حفاظتی در کشور برای هر ۱۰۰ هزار هکتار یک نفر است اما در استان به ازای هر نفر بیش از ۴۰۰ هزار هکتار عرصه است.

وی افزود: نیروهای حفاظتی اکنون با شرایط بسیار سختی مواجه هستند که خستگی و فرسودگی مفرط را در پی دارد از طرفی امکان سوءاستفاده نیز زیاد می‌شود اما با چنین شرایطی سال به سال نیروهای استان در حال کاهش است و توجه خاصی به نیروی انسانی نشده است.

نصرآبادی گفت: این در حالی است که اعتبارات در حوزه عملیاتی سال به سال در حال افزایش است و نیاز به نیروی انسانی بیشتر داریم که امید است توجه ویژه‌ای به این حوزه شود.

وی با اشاره به محورهای چهارگانه سازمانی در منابع طبیعی استان گفت: آبخیزداری و آبخوان داری، مدیریت منابع بیابانی، حفاظت و صیانت از جنگل‌ها و مراتع شامل برنامه‌های ثابت استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: در حوزه جنگل و توسعه فضای سبز، متوسط تولید نهال در سال‌های گذشته ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار اصله بود که سال گذشته با پیگیری استاندار متوسط تولید نهال به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار اصله رسید.

وی گفت: امسال نیز متوسط تولید نهال در استان پنج میلیون اصله است که اولین عملیات در روستای خرو طبس اجرا شده است.

نصرآبادی بیان کرد: در مجموع چهار میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال در عرصه‌های مرتع و بیابانی و ۲۰۰ هزار اصله در جنگل‌ها تا پایان سال کاشت خواهد شد.

وی افزود: در حوزه بیابان نیز سال گذشته ۷۷ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار به استان اختصاص یافت که با توجه به عملکرد خوب استان ۱۵ میلیارد تومان دیگر به این رقم افزوده شد و تا پایان سال مالی ادامه خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری پیشنهاد ما برای ادامه فعالیت در سال جاری بین ۵۰ تا ۵۵ میلیارد تومان برای اجرای ۱۱۰ سازه در عرصه ۴۵ هزار هکتار است.

وی ادامه داد: همچنین افزایش امکان مهار بیش از ۲.۵ میلیون مترمکعب روان آب و ۱۱۰ منبع آبی در ۸۵ روستا با جمعیت ۵۵ هزار نفر قابل پیش بینی است.