دبیر نخستین جشنواره ملی شعر آب گفت: ۳۵۷ اثر از ۲۲۹ شاعر و ۲۵ استان کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

جعفر عباسی سه‌شنبه شب در آیین پایانی نخستین جشنواره ملی شعر آب که در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: از این تعداد ۱۷۲ اثر مربوط به بخش اصلی، ۱۰۲ اثر در بخش نگرش‌های آیینی به آب و ۸۳ اثر در بخش شعر کودک و نوجوان است.

وی گفت: نخستین جشنواره ملی شعر آب از برنامه‌ها و ابتکارات دبیرخانه همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی در دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند بود که تیرماه ۹۸ در کمیته علمی همایش مطرح شد.

وی بیان کرد: این جشنواره با حمایت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی کار خود را آغاز کرد و فراخوان جشنواره به انجمن‌ها و شاعران سراسر کشور ارسال شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: امروز هزینه‌های میلیاردی برای جبران کسری مخازن استان ناشی از بی‌تدبیری‌ها در سالیان گذشته است.

حسین امامی افزود: جشنوار ملی شعر آب نقش ادبیات و علوم انسانی را در موضوع آب پررنگ می‌کند و هر اقدامی که با پشتوانه اجتماعی باشد، تاثیرگذاری خوبی دارد چرا که همراهی مردم در مدیریت مصرف آب نقش مهمی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی هم گفت: مسئله آب برای خراسان جنوبی که در کویر واقع شده از اهمیت اساسی برخوردار است و در مجموع زندگی بشر با آب جاودانه است.

ناصر نبی‌زاده افزود: این جشنواره زمینه‌ای را فراهم کرده تا با همت شاعران سراسر کشور تجربه موفقی در موضوع ادبیات و آب داشته‌ باشیم.

براساس رای هیات داوران در بخش اصلی جشنواره محسن کاویانی از استان قم و محمد زارعی از استان مرکزی به عنوان شاعران برگزیده و جلال صابری از اصفهان، محبوبه عباسی از خراسان جنوبی و زهرا سعادتی از شهرستان کاشان به عنوان شاعران شایسته تقدیر انتخاب شدند.

همچنین در بخش شعر کودک و نوجوان هادی فردوسی و سمیه تورجی از استان فارس به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند و زهرا داوری از خراسان شمالی در این بخش به عنوان شاعر شایسته تقدیر معرفی شد.

هیات داوران این جشنواره در بخش شعر آیینی هیچ شاعری را حائز رتبه برتر انتخاب نکرد و حمید حسینیان از یاسوج به عنوان شاعر شایسته تقدیر در این بخش انتخاب شد.