معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی از اجرای طرح فرهنگی “مردم شایسته خدمت” در این استان خبر داد و گفت: این طرح به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان رسیده و با محوریت مساجد در دستور کار قرار گرفته است.

 سید محمدرضا طالبی در نشست هماهنگی اجرای طرح فرهنگی “مردم شایسته خدمت” که در استانداری برگزار شد افزود: این طرح اواخر اسفند پارسال با هدف ارائه خدمت بی واسطه به مردم در راستای جهاد امیدآفرینی در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب شد.

وی گفت: هدف از اجرای طرح مردم شایسته خدمت، ضابطه‌مند و هدفمند شدن ارائه خدمت به مردم است و این طرح نیز با توجه به وضعیت جغرافیایی قابلیت طرح در شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها را دارد و چنانچه نیاز باشد یک موضوع می‌تواند کم یا اضافه شود اما کلیت طرح در شورای فرهنگ عمومی با حضور نماینده ولی فقیه در استان مصوب شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: محوریت اجرای این طرح، مساجد است و با رویکردی که دولت انقلابی و مردمی دارد، ائمه جمعه و جماعات، روحانیون، بسیج و سپاه در تمامی شهرستان‌ها همگرایی و همپوشانی بسیار خوبی دارند که نتیجه آن رفع مشکلات مردم و امیدآفرینی در جامعه است.

امیدآفرینی در جامعه از مصادیق جهاد تبیین است

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه امیدآفرینی و پرهیز از ایجاد ناامیدی در جامعه افزود: امیدآفرینی در جامعه از مصادیق جهاد تبیین است که باید مورد توجه مسئولان، مبلغان، ائمه جمعه و جماعات باشد تا از این طریق نقشه‌های دشمن را افشا کنیم.

طالبی تصریح کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن با روش‌های مختلف اعم از راه‌اندازی جنگ سخت و نیمه سخت، جنگ فرهنگی و نرم و جنگ هوشمند و بعد از سال ۱۴۰۰ با راه‌اندازی جنگ ترکیبی تمام عیار در راستای براندازی نظام جمهوری اسلامی با هدف ناامید کردن مردم از انقلاب و نظام تلاش کرده و هر آنچه در توان داشته، به میدان آورده است.

وی گفت: دشمن نقطه بسیار خطرناکی را هدف قرار داده زیرا اگر مردم از نظام ناامید شوند در اعتقاداتشان اثرگذار می‌شود و به دنبال آن موجب بی‌تفاوتی نسبت به حضور در صحنه، مناسبت‌های ملی و مذهبی، وظایف و کارکردهایی آنان خواهد شد و اگر همه این بی‌تفاوتی‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرند ضرباتی به نظام و انقلاب می‌زند که جبران آن کار سختی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: با وجود توطئه‌های دشمن اما مردم ما به‌ ویژه در خراسان جنوبی مردم انقلابی در بزنگاه‌ها با دشمن‌شناسی که دارند ترفند دشمن را تشخیص داده و در زمان خود نه بزرگ را به دشمن می‌گویند.

وی گفت: در عین حال ممکن است جاهایی مشاهده شود که دشمن از طریق جنگ فرهنگی و مطرح کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی بتواند بر افکار برخی افراد اثرگذار شود در نتیجه در این راستا باید با اقدامات جهادی و انقلابی و حضور در بین مردم توسط مسئولان به طور مستمر نقشه‌های دشمن افشا شود.

اجرای طرح در سه بخش مسئولان، مردم و رسانه 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: بعد از آسیب‌شناسی میز خدمت، طرح فرهنگی “مردم شایسته خدمت” ۲۰ اسفند پارسال در شورای فرهنگ عمومی استان مصوب شد که مخاطب اجرای آن در سه بخش مسئولان، تشکل‌های مردمی و پیوست رسانه‌ای تعریف شده است.

علی فرخنده با اشاره به اینکه در حوزه اجرای طرح مسئولیت با فرمانداران است افزود: برپایی میز خدمت در بخش مسئولان طرح برنامه‌ریزی شده که در این مرحله مساجد هدف با تمرکز بر مناطق کم‌برخوردار با محوریت کارگروه امور مساجد شورای فرهنگ عمومی با هماهنگی فرمانداران شناسایی شده و برنامه‌ریزی لازم صورت می‌گیرد تا یک روز در هفته تحت عنوان روز خدمت، مسئولان پاسخگوی مردم باشند.

وی با اشاره به شیوه‌های اجرایی این طرح در حوزه مردمی اظهار داشت: راه‌اندازی پویش‌های مردمی، ساماندهی ظرفیت‌های مالی و تکریم چهره‌های برتر خدمت‌رسان به مردم و پویش کاسب امین از جمله این موارد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: باید در نظام مدیریتی و نظارتی، خدمات‌ به مردم در ساعات غیراداری هم در سبد جاری مدیران قرار گیرد.

وی ادامه داد: در تمامی برنامه‌های اجرای طرح مردم شایسته خدمت، پیوست رسانه‌ای آن مهم است لذا باید همه رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما همکاری داشته باشند و تولید برنامه‌های کوتاه و جذاب در این زمینه مد نظر قرار گیرد و با تولید گزارش‌های شهروندمحور مردم را در این طرح دخیل کنیم.

خدمت‌رسانی و پاسخگویی به مردم گسترش یابد

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: عنوان طرح مردم شایسته خدمت که در شورای فرهنگ عمومی استان مصوب شده مورد تایید نماینده ولی فقیه در استان است و خدمت به مردم در راس آن قرار دارد.

حجت‌الاسلام محسن مشرفی افزود: باید ارتقا و گسترش خدمت‌رسانی به مردم با پاسخگویی مدیران دستگاه‌های اجرایی در این طرح مورد توجه قرار گیرد زیرا دولت ما دولت مردمی است.

وی با اشاره به فرا رسیدن روز قدس که ۲۳ ماه رمضان تعیین شده است گفت: حرکت روز جهانی قدس از مزار شهید القدس استان شهید مرتضی بصیری‌پور و آغاز راهپیمایی از مساجد خواهد بود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: برای حمایت قاطع از آرمان فلسطین، نمایش جمعیت در روز قدس از طریق رسانه‌ها و بهره‌مندی از محتوای نماز جمعه و سخنرانی روز قدس برنامه‌ریزی ویژه انجام می‌شود.

وی گفت: همه فرمانداران و مدیران تلاش کنند امکانات لازم برای حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس در اختیار مردم قرار گیرد.