رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از اواخر وقت شنبه شاهد بارش باران و برف به‌ویژه برف در گردنه‌ها و گذرگاه‌های کوهستانی مرکز و نیمه شرقی استان خواهیم بود و دمای هوا نیز کاهش محسوس دارد.

جواد نخعی  افزود: با نفوذ و فعالیت توده هوای ناپایدار جوی ازشنبه تا اواخر وقت یکشنبه اکثر نقاط استان تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت.

وی منطقه اثر این ناپایداری جوی را شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، زیرکوه، درمیان، نهبندان، قاینات، خوسف و ارتفاعات شهرستان‌های سرایان، فردوس و جنوب طبس اعلام کرد.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بر این اساس لغزندگی و یخ‌زدگی سطح جاده‌ها، امکان اختلال در ناوگان حمل و نقل و کاهش دید در اثر تشکیل مه قابل پیش‌بینی است.

وی شهروندان را به اجتناب از سفرهای غیرضروری، رعایت فاصله طولی با وسیله نقلیه جلویی، همراه داشتن تجهیزات سفرهای زمستانی از قبیل زنجیر چرخ، اطمینان از عملکرد برف پاک کن، بازدید ضد یخ وسیله نقلیه و داشتن سوخت کافی توصیه کرد.

نخعی گفت: سامانه دیگری شامل توده هوای سرد از صبح یکشنبه تا دوشنبه جو استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد که کاهش قابل ملاحظه دما از پنج تا هشت درجه را در پی دارد.

وی با هشدار نسبت به گسترش و تشدید سرما و یخبندان افزود: یخ‌زدگی سطح جاده‌ها به‌ویژه نیمه شرقی استان، اختلال در رفت و آمد، افزایش مصرف برق و گاز، احتمال خسارت به بخش کشاورزی و تاسیسات زیربنایی قابل پیش‌بینی بوده و به‌کارگیری تمهیدات لازم ضروری است.

براساس هشدار سطح نارنجی هواشناسی احتمال خسارت گسترده زیاد است و اقدام ضروری را می‌رساند.