رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۱۷ ماه اخیر با وجود شرایط سخت، غیر از حق مسکن و ماموریت بقیه مطالبات بخش بهداشت و درمان استان به‌روز پرداخت شده است.

 سید محمد موسوی میرزایی  در دیدار مدیران بخش سلامت استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند که به مناسبت هفته سلامت انجام شد افزود: در این مدت به طور متوسط به ازای هر یک ماه، یک ماه مطالبات را پرداخت کردیم.

وی گفت: پرستاران چندی پیش گفتند مطالبات ما یک سال عقب است که پاسخ دادیم از پایه یک سال عقب است و گرنه فقط در یک سال گذشته ۱۱ ماه کارانه پرداخت کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: باید قدردان زحمات افراد زیادی باشیم و تیم مدیریتی دانشگاه به طور هفتگی در تهران حضور دارند، هر وقت وزارتخانه رفتیم دست خالی برنگشتیم.

وی با تاکید بر اینکه عدالت‌محوری را سرلوحه کار قرار داده‌ایم گفت: بی‌عدالتی سم مهلکی است که باعث ایجاد نارضایتی در بین کارکنان می‌شود.

موسوی میرزایی افزود: همچنین بین همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی، بیمه سلامت و سایر بیمه‌ها وفاق و همدلی شکل گرفته و هدف همه ما این است که خدمات مطلوبی در حوزه سلامت به مردم ارایه شود.

وی گفت: دیدگاهی در دانشگاه علوم پزشکی داریم و معتقدیم که حافظ یکی از موهبت‌های الهی یعنی حیات انسان‌ها هستیم و بر این باوریم اگر کم‌کاری و سهل‌انگاری در جایی شود علاوه بر دست تقدیر روزگار که به ما بر می‌گردد باید در پیشگاه خداوند نیز پاسخگو باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: نکته مهمی که وجود دارد، ما قسمتی از این چرخه کل کشور هستیم و در همه جای دنیا نگاه دولت‌ها به سمت بهداشت و درمان بوده که مقوله مهم و راهبردی است و در کشور ما نیز این اهمیت وجود داشته که حسب شرایط اجتماعی و اقتصادی با فراز و نشیب همراه بوده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ سال سختی برای ما بود زیرا دولت سیزدهم کشور را با بدهی‌های زیاد قبلی تحویل گرفته و تحریم‌ها شدت گرفته بود با این وجود سعی کردیم در حیطه‌های مختلف گام‌های موثری برداریم.

موسوی میرزایی به بیمارستان در حال ساخت شهرستان خوسف اشاره کرد و گفت: احداث بیمارستان خوسف که سال ۹۲ شروع شد، ۳۵ درصد پیشرفت داشت و در یک سال گذشته به ۹۸ درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: پروژه‌های بیمارستان نهبندان، آشیانه بالگرد نهبندان، بیمارستان طبس و بیمارستان زیرکوه هم شروع شد و حدود ۳۰ پروژه را قبل از سال جدید شروع کردیم که در دست انجام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در بیرجند هم بخش پیوند و جراحی اطفال راه‌اندازی شد و با انعقاد قرارداد بین چند موسسه از جمله محکم و محک خدمات خوبی به خصوص برای قشر محروم ارایه شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی بخش فیزیوتراپی و کار درمانی بیمارستان رازی بیرجند گفت: پروژه آزمایشگاه بیمارستان رازی فعال است و تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، عملیات اجرایی بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند نیز در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

موسوی میرزایی گفت: برای بخش روانپزشکی بیمارستان امام رضا (ع) ۱۰ میلیارد تومان اعتبار پیگیری شده و امسال تعیین تکلیف خواهد شد که تحول خوبی در این حوزه ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: با وجود همه مشکلاتی که داشتیم اما در شهرستان‌های محروم و کمتر برخوردار استان به طرز قابل توجهی امکانات درمانی و بهداشتی توسعه یافته است به طوری که سال گذشته پنج مرکز بهداشتی و درمانی راه‌اندازی شد و مجوزهای خوبی گرفتیم که این مراکز در سال جاری هم راه‌اندازی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگرچه کمبودهای دارویی ناشی از مشکلات کلان کشور بود اما تلاش کردیم سطح دسترسی مردم به خدمات دارویی آسان باشد از همین رو ۳۰ داروخانه به آمار موجود اضافه شده است.

وی درباره حوزه دانشجویی گفت: دیدگاه ما بر سخت‌گیری خارج از قاعده نیست چون نتیجه عکس می‌دهد اما صحن دانشگاه علوم پزشکی از لحاظ عفاف و حجاب نسبت به گذشته تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد و با تقویت حوزه دانشجویی و فرهنگی تلاش شده تذکرات جدی را در دستور کار قرار دهیم تا خط قرمزها رعایت شود.

موسوی میرزایی افزود: در مورد اغتشاشات سال گذشته نیز نگاه پدرانه و برادرانه نسبت به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و آنان را از خودمان می‌دانستیم که غفلت کردند لذا در فاز اول نزدیک به ۱۲ دانشجو تعلیق شدند اما با همکاری مراجع ذیربط به نحوی مدیریت کردیم که هم متنبه شدند و هم کمترین حاشیه در پرونده‌هایشان ایجاد شد.

وی اظهار داشت: از این فرصت همدلی بین دانشگاه علوم پزشکی و بیمه‌ها باید استفاده کنیم البته این همدلی بین کارشناسان باید بیشتر شود زیرا به ماندگاری پزشکان در استان کمک می‌کند، ما قسمتی از جامعه هستیم و همیشه نارضایتی وجود دارد ولی حداکثر توان را برای حفظ سلامت مردم به کار می‌گیریم و تلاش داریم در قسمت پرسنلی به عدالت نزدیک‌تر شویم.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی هم در این دیدار با بیان اینکه ۶۳ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند گفت: با تدابیر دولت هیچ مانعی برای بیمه شدن آحاد ملت وجود ندارد.

علی اربابی ادامه داد: طی چند سال اخیر رویکرد سازمان‌های بیمه‌گر به خصوص بیمه سلامت کرامت مردم است لذا تلاش شده رفتار سازمان بیمه سلامت کریمانه باشد.

وی گفت: سال گذشته برای دهک‌های کم درآمد ۱۰ تا ۱۵ درصد فرانشیز بیمه بیشتر بود و با توجه با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی بستری افراد کم درآمد و مددجویان نهادهای حمایتی با رعایت نظام ارجاع رایگان شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: برای مددجویان بهزیستی هم هزینه خدمات با تعرفه خصوصی پرداخت شده که تاثیر خوبی در کیفیت زندگی این افراد داشته است.

وی افزود: درخصوص بیماران خاص و صعب‌العلاج هم صندوقی با همین عنوان سال گذشته در سازمان بیمه سلامت شکل گرفت لذا ۹ هزار و ۳۰۰ نفر در خراسان جنوبی نشان‌دار شدند و تاکنون بالغ بر پنج میلیارد تومان هزینه برای افراد پرداخت شده است.

اربابی گفت: در حوزه ناباروری هم به طور جدی کاهش هزینه‌های درمان دنبال می‌شود که دغدغه بزرگ مردم در حوزه درمان و تامین هزینه‌ها رفع شود تا جمعیت کشور به رشد مناسب برسد.

وی با اشاره به طرح پزشکی خانواده که در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است اظهار داشت: این موضوع منجر به مصرف هدفمند منابع و ارایه خدمات مطلوب به مردم خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی را زیر پوشش دارد و برنامه‌های هفته سلامت از نهم تا پانزدهم اردیبهشت با شعار “سلامت برای همه با پزشکی خانواده” برگزار می‌شود.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور