های  برای حضور در یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران آماده  شد. مدیر  عروسک  و  خراسان جنوبی گفت: ۳۰۰ قطعه عروسک دست‌ساخته بانوان روستایی در موزه عروسک استان حضور دارند و تاکنون آثار دست‌ساخته این هنرمندان در ۹۰ نمایشگاه ملی، استانی و خارجی به نمایش گذاشته شده است.

اسما گنجعلی عروسک‌ها را سفیر فرهنگی استان دانست و گفت: با ساخت عروسک‌های  استان تلاش می‌کنیم فرهنگ فراموش شده استان را احیا و کودکان و نوجوانان را با این فرهنگ آشنا کنیم.

وی گفت این موزه از پنج بخش تشکیل می شود، اظهار کرد: بخش اول این موزه عروسک های دست ساز مردمی است که معرف نوع پوشش و فرهنگ کهن مردم خراسان جنوبی است.

مدیر موزه عروسک فرهنگ و هنر خراسان جنوبی بیان کرد: از آنجایی که اولین عروسک ثبت شده ایرانی در فهرست میراث ناملموس عروسک های روستای تاجمیر است، بخش دوم موزه را به مردم شناسی این منطقه اختصاص داده ایم.

گنجعلی ادامه داد: سالن های بعدی موزه شامل عروسک های اقوام ایرانی، عروسک های با پیکرهای چوبی و عروسک های نقوش فرش است.

وی افزود: در این موزه ۳۰۰ عروسک دست ساز نگهداری می شود و در نمایشگاه های مختلف استانی و ملی در معرض نمایش گذاشته شده اند.

مدیر موزه عروسک، فرهنگ و هنر خراسان جنوبی گفت: ما از مهد کودک ها و مدارس خراسان جنوبی نیز بازدید داشته و در کنار این بازدیدها کارگاه های ساخت عروسک و کارگاه قصهگویی را با توجه به سن کودک داشته ایم.

گنجعلی اظهار کرد: همچنین این عروسک ها در نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته کشور که ۳ تا ۶ بهمن در تهران برگزار می شود، نمایش داده می شوند.

لازم به ذکر است موزه عروسک، فرهنگ و هنر خراسان جنوبی ۱۸ اسفندماه سال ۹۵ با حمایت اداره کل  و  خراسان جنوبی و در راستای برنامه های پروژه  افتتاح شد. این موزه دومین موزه عروسک کشور و اولین موزه عروسک های بومی در ایران است/

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله