مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: صادرات تعاونی‌های استان در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد رشد داشته است.

غلامرضا اشرفی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، هفت میلیون و ۳۵۱ هزار دلار توسط تعاونی‌های استان صادرات صورت گرفته که این رقم در هشت ماه پارسال معادل پنج میلیون و ۳۵۲ هزار دلار بوده است.

وی افزود: در این مدت ۲۲ تعاونی در استان خراسان جنوبی محصولات خود را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم صادر کرده‌اند که این محصولات بیشتر شامل سنگ بازالت و گرانیت، محصولات کشاورزی از جمله زعفران، زرشک، بادام، زیره و عناب، عسل، فرش و صنایع دستی بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: محصولات تعاونی‌های خراسان جنوبی به کشورهای عراق، افغانستان، آلمان، کانادا، حوزه خلیج فارس (عمان و قطر)، مالزی و پاکستان صادر شده است.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها به عنوان یکی از بهترین بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند تاب‌آوری بسیار خوبی در شرایط تحریم داشته باشند که در کشور از دیر باز فعالیت خود را شروع کرده‌اند و براساس اسناد بالا دستی باید سهم آنها از تولید ناخالص داخلی کشور به بیش از ۲۵ درصد برسد.

اشرفی گفت: تعاونی‌ها یکی از بخش‌های فعال حوزه اقتصاد کشور است که سهمی حدود هفت درصد از تولید ناخالص داخلی دارند؛ از این رو تسهیل و رفع موانع صادرات بخش تعاونی می‌تواند به افزایش اشتغالزایی مستقیم کمک کند.

۹۵۷ تعاونی در استان خراسان جنوبی فعال است.

این استان با داشتن چهار شهرستان و بازارچه مرزی که ماهیرود فعال‌ترین آنهاست، امکان گسترش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را دارد.