فرماندار فردوس گفت: امسال ۲۱ کلاس درس در این شهرستان کمبود معلم داشتند که از راه‌های مختلف تا حدودی مرتفع شد اما باید سهمیه‌ای برای خرید خدمات به شهرستان فردوس اختصاص یابد.

حمید حلاج‌مقدم  در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان فردوس که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی برگزار شد، از تمدید ماموریت ۳۴ نفر از فرهنگیان فردوس به دلیل کمبود معلم در سال جاری خبر داد.

وی افزود: اگرچه سهمیه پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان افزایش یافته است ولی باز هم خواستار افزایش سهمیه برای جبران عقب‌ماندگی‌ها هستیم.

فرماندار فردوس اظهار داشت: با توجه به استعدادهای درخشان دانش‌آموزان این شهرستان ضروری است توجه ویژه‌ای به پژوهشسرای فردوس و ساختمان در دست احداث این مرکز شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: با مدیریت صحیح بازنشستگی همکاران و نیز جذب نیروی انسانی بخصوص معلم که در دستور کار قرار دارد امیدواریم این کمبود در شهرستان فردوس تا حدودی مرتفع شود.

محمدعلی واقعی افزود: همچنین برای جبران این کمبود زمینه انتقال ۸۰ معلم را به فردوس فراهم کرده‌ایم.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان فردوس هم گفت: در مسابقات المپیاد ادبی کشور “مبینا زبرجدی” از فردوس توانست مدال برنز این مسابقات را کسب کند.

محمد ناظری افزود: استاندار خراسان جنوبی قول مساعد داد به شهرستان‌هایی که در المپیادهای کشوری مدال کسب کنند توجه ویژه شود و اعتبارات خوبی برای تجهیز پژوهشسرای این شهرستان‌ها اختصاص یابد.

وی به مشکل کمبود معلم در این شهرستان اشاره کرد و گفت: طی پنج سال آینده ۳۶۳ نفر از کارکنان آموزش و پرورش شهرستان فردوس بازنشسته می‌شوند که از این تعداد ۱۰۶ نفر به دلیل دارا بودن مدارک تحصیلی لیسانس و پایین‌تر امکان تمدید فعالیت آنها در آموزش و پرورش نخواهد بود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان فردوس اظهار داشت: علیرغم  ورود ۱۰۸ نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان به کادر شهرستان فردوس باز هم ۲۶۸ معلم کمبود خواهیم داشت.

وی افزود: مقرر شده بود این کمبود از طریق ماده ۲۸، دانشگاه فرهنگیان و انتقال افراد متقاضی جبران شود که مشکلات در این حوزه همچنان وجود دارد و کمبود معلم در فردوس بسیار زیاد است لذا باید سهمیه فردوس در دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد.

ناظری گفت: حد نصاب تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس درس در استان ۲۱ نفر بوده که این میزان در شهرستان فردوس حداقل ۲۵ نفر است و از میزان در نظر گرفته شده هم بیشتر است.

وی از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار در سفر مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی به فردوس برای نوسازی و بازسازی سرویس بهداشتی چند مدرسه و کمک خوب خیریه مهر پویا به برخی مدارس این شهرستان خبر داد و گفت: خیریه شهید دولتی فرهنگیان فردوس ۵۰ میلیون تومان و ۵۰ میلیون تومان نیز توسط موسسه ذهن پویا سال گذشته به دانش‌آموزان نیازمند کمک شده است.

در این نشست پس از بحث و تبادل نظر درخصوص افزایش کمک والدین به مدارس شبانه‌روزی و اینکه قیمت مواد غدایی روند رو به رشد را در سال‌های گذشته داشته، با تصویب اعضا مصوب شد به ازای هر دانش‌آموز ۶۰۰ هزار تومان برای یک سال اخذ شود و شهردار فردوس نیز اعلام کرد که هزینه دانش‌آموزان یتیم که مادر، سرپرست خانوار است را از طریق یک خیریه تامین خواهد کرد.