مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با توجه به آغاز فصل سرما ۳۵ تن علوفه برای مصرف حیات وحش در پاسگاه‌های محیط‌بانی استان ذخیره شد.

حسن اکبری افزود: حیات وحش خراسان جنوبی با کاهش شدید دما، برف و یخبندان با کمبود علوفه روبه‌رو می‌شوند که با توجه به پیش بینی‌ها به صورت منطقه‌ای علوفه مورد نیاز را ذخیره کردیم.

وی گفت: در این شرایط حیات وحش برای تامین تغذیه به سمت اراضی کشاورزی، باغ‌ها و حتی منازل مسکونی نیز هجوم می‌آورند که توزیع علوفه در منطقه برای جلوگیری از خسارت وحوش به اراضی کشاورزی مردم انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: در شرایط برف و یخبندان محیط بانان در مناطق در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز توزیع دانه و علوفه دستی بین وحوش و پرندگان انجام شود.

وی از همه علاقمندان به طبیعت و حیات وحش خواست با توجه به وسعت زیاد مناطق و کمبود نیرو در روزهای سرد زمستان از توجه به پرندگان و حیات وحش غافل نشوند.

اکبری با اشاره به این موضوع که در این شرایط سخت آب و هوایی وحوش به جوامع انسانی به‌خصوص روستاها بیشتر نزدیک می‌شوند و سوء استفاده برخی متخلفین شکار وصید هم وجود دارد از هم استانی‌ها درخواست کرد تا در صورت مشاهده مشکلی در این زمینه به نزدیکترین واحد محیط زیست اطلاع داده یا با شماره تلفن رایگان ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده «درمیان»، «مظفری»، «آرک و گرنگ»، «شاسکوه» و سه پناهگاه حیات وحش «تالاب کجی نمکزار نهبندان»، «رباط شور» و «نایبندان طبس» و هفت منطقه شکار ممنوع درح، جیک و زیدر، باقران، کمر سرخ، لشکرگاه عشق آباد و علی حیدر است.

منطقه حفاظت شده باقران بیرجند و کمرسرخ سرایان نیز در آخرین نشست شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان ۲ منطقه حفاظت شده جدید خراسان جنوبی مصوب شد.