معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: طبق درجه‌بندی‌ها و رتبه‌بندی‌های شاخص و مدنظر سازمان شهرداری‌های کشور، شهرداری فردوس به عنوان شهرداری برتر در استان انتخاب شود.

 محمد فرهادی روز دوشنبه در نشست تجلیل از شهرداران و دهیاران شهرستان فردوس افزود: خراسان جنوبی جزو ۹ استانی است که بحث خرید دام مازاد در آن اتفاق افتاده است.

وی گفت: کشتارگاه استان ظرفیت کشتار روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ دام را دارد اما به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی محدود بوده و باید روزانه ۱۵۰ راس دام ذبح شود چرا که ظرفیت نگهداری دام بعد از کشتار و رعایت ضوابط بهداشتی در استان محدود است.

وی افزود: پیگیر خروج دام به استان های مجاور هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک از این ظرفیت برای کمک به وضعیت دامداران استفاده کنیم

فرهادی گفت: به ازای هر کیلوگرم دام مازاد خریداری می‌شود سه کیلوگرم جو در اختیار دامدار قرار می گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: کشتارگاه صنعتی توسط بخش خصوصی در شهرستان خوسف در حال تکمیل است که در صورت ورود به چرخه کشتار مشکل خرید دام مازاد دامداران حل خواهد شد.

فرماندار شهرستان فردوس نیز در این نشست گفت: در شهرستان فردوس در حال حاضر ۲۹ روستا داریم که ۲۴ روستا دارای شورای اسلامی روستا و دهیاری است.

حمید حلاج مقدم با بیان اینکه شهرستان فردوس بالاترین سرانه جمعیت شهری را در استان به خود اختصاص داده است گفت: مبالغی که از محل مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود در شهرستان بسیار اندک بوده و باید شاخص‌هایی را در نظر بگیریم که بر اساس آن شاخص جمعیت به عنوان شاخص توزیع اعتبار قرار نگیرد.

دهیار روستای خانکوک گفت : نبود توجه مسئولان به دامداران و کشاورزان بویژه در تامین نهاده‌های دامی که مهمترین مشکل دامداران روستاهای این شهرستان است باعث شده تا دامداران با مشکلات جدی در این خصوص روبرو شوند.

دانشور افزود: کاهش مداوم دبی چاه‌های کشاورزی، نبود اینترنت و آنتن‌دهی پایین تلفن همراه،٬ احداث مرکز شبانه‌روزی برای تحصیل دانش‌آموزان، احداث پاسگاه انتظامی،کم عرض بودن جاده مواصلاتی به روستاهای بخش مرکزی، ضرورت تامین آب شرب سالم و بهداشتی به خصوص برای عشایر، تامین تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین حمل و نقل برای دهیاری‌ها،٬ احداث سالن چند منظوره امداد و نجات، تسهیل در تغییر کاربری زمین های ملی به مسکونی که در اختیار محیط زیست است و در روستاها با مشکل مواجه شده و ایجاد پارک در دهستان حومه از مهمترین مشکلات روستاهای بخش مرکزی است.

حسن نامی، دهیار روستای مهران کوشک نیز لزوم بازنگری طرح هادی روستاها، تامین اعتبار هزینه آسفالت و اجرای طرح هادی، حذف هزینه هنگفت تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی، ایجاد زیرساخت آب، برق و گاز به مناطق اضافه شده در طرح هادی، ۲ تعرفه شدن آب شرب در روستاها را از مهمترین مشکلات روستاهای این منطقه عنوان کرد.

شهردار باغستان نیز در این جلسه گفت: در بحث ماشین‌آلات عمرانی کمبود جدی داریم و برای اجاره نیز مشکلات زیادی وجود دارد و هزینه‌های اجاره این ماشین‌آلات بسیار بالاست.

مهدی قلی زاده افزود: در خصوص ساخت ساختمان آتش‌نشانی باغستان تاکنون ۴۱۰ میلیون تومان کمک شد و تکمیل این پروژه نیازمند ۲ میلیارد تومان اعتبار است٬ انتظار داریم هم در خصوص تأمین ماشین‌آلات آتش‌نشانی و هم تکمیل ساختمان مساعدت ویژه‌ای شود.

وی گفت: ۶۰ هزار متر پیاده‌رو سازی و بهسازی معابر داریم که در فاز اول ۱۵ هزار متر عملیات اجرایی آن آغاز شده و برای بهسازی و مرمت پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی در ادامه تاکید کرد: در خصوص بحث حمل و نقل عمومی نیز فاصله باغستان تا فردوس ۱۵ کیلومتر بوده و هزینه کرایه تاکسی برای همشهریان و مسافران که به این شهر می‌آیند بالاست که امیدواریم در این زمینه نیز تدابیری اندیشیده شود.

عضو شورای اسلامی شهر فردوس گفت: شهرداران فرمانده خط مقدم خدمت به مردم هستند.

حسین اکبری افزود: شهرداران و دهیاران ما علیرغم همه کمبودها خدمات خوبی را ارائه کرده و هیچگاه از تلاش دست برنداشتند.

وی با اشاره به احداث باند دوم مسیر سه راهی روم فردوس که در سال ۸۸ عملیات اجرایی آن آغاز شده است افزود: این پروژه در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن بیش از هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در خصوص کاهش دبی کشاورزی که توسط دهیاران مطرح شده بود گفت: به دلیل وجود الزامات قانونی دستگاه متولی که آب منطقه‌ای است پیگیر این موضوع خواهد بود و به‌زودی مشکل مرتفع خواهد شد.

محمد فرهادی در خصوص تأمین ماشین‌آلات عمرانی نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها تامین ماشین‌آلات مشکل بوده اما قول می‌دهیم این موضوع در استان به صورت ویژه دیده شود.

بازدید از بازارچه صنایع دستی فردوس که سال ۹۴ عملیات اجرایی آن آغاز شده و تاکنون ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است از برنامه های سفر معاون استاندار به شهرستان فردوس بود که بنا بر اعلام رییس میراث فرهنگی شهرستان فردوس این پروژه برای تکمیل ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در حاشیه بازدید از پارک تون افزود: پارک تون شهرستان فردوس باید به عنوان منطقه نمونه از لحاظ کشت گیاهان دارویی و درآمدزایی برای شهرداری‌ها در استان مطرح شده و اردوهایی برای بازدید شهرداران استان در نظر گرفته شود.

پروژه مجموعه ورزشی چند منظوره جوادالائمه با که با برآورد اولیه ۲ میلیارد تومان به دلیل تعلل در آغاز عملیات اجرایی اکنون برای اجرا و تکمیل به ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

بازدید از استخر ذخیره آب های سطحی شهرستان فردوس، پروژه آنتنی سالن ورزشی دو هزار متری فردوس، بازدید از پروژه پیاده‌رو سازی خیابان کشاورز اسلامیه، بازدید از استخر ذخیره آب قنات بلده پروژه باند امداد و نجات و پروژه احداث باند دوم محور فردوس سرایان از برنامه‌های معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در سفر یک روزه به شهرستان فردوس بود.

در بایان از شهرداران فردوس، اسلامیه و باغستان و دهیاران شهرستان فردوس تجلیل شد.