مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: براساس بررسی‌ها و بازدیدهای انجام شده از اماکن دولتی استان، روند مناسب‌سازی کُند بوده و نیازمند جدیت بیشتر است.

 حسن شرفی در نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: اماکن دولتی موظف هستند مناسب‌سازی را تا پایان آذر ماه انجام دهند و تاکنون ۲.۵ درصد بوده است.

وی گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید این دغدغه را داشته باشند و تا زمانی که به این باور نرسند در ادارات و اماکن دولتی محقق نخواهد شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: گاهی بحث اعتبارات بهانه می‌شود در صورتی که در قانون حمایت از معلولان آورده شده دستگاه‌ها مکلف هستند از محل اعتبارات سالانه دستگاه درخصوص مناسب‌سازی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: مناسب‌سازی اماکن دولتی امسال به جد در دستور کار قرار گرفته لذا از مجموعه‌های اداری بازدید می‌شود و دستگاهی که در این زمینه کوتاهی کند به استانداری اعلام تا تصمیم‌گیری لازم انجام شود.

شرفی با بیان اینکه مناسب‌سازی علاوه بر اماکن دولتی در سایر بخش‌ها از جمله منازل معلولان نیز باید انجام شود گفت: در زمینه مناسب‌سازی منازل، متقاضیان ابتدا اعلام نیاز کنند و سپس تیم کارشناسی بهزیستی در محل حاضر می‌شود و مناسب‌سازی براساس نظر این تیم با کمترین و حداقل هزینه انجام خواهد شد.

وی افزود: درخواست داریم در برخی اماکن خصوصی از جمله داروخانه‌ها و مطب‌ها اگر مناسب‌سازی نشود دانشگاه علوم پزشکی برای تمدید پروانه اقدام نکند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: امیدواریم در این جلسات مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و شهرداران به این باور برسند که مناسب‌سازی اماکن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تاکید کرد: انجام مناسب‌سازی در تمامی حوزه‌ها نیاز به مشارکت جمعی از فرد معلول تا مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران، شهرداران و مردم دارد.

شرفی با اشاره به اجرای طرح پایلوت “شهر بدون مانع” در ۲ شهر فردوس و بشرویه گفت: در این ارتباط اقدامات خوبی انجام شده و پیشرفت خوبی به‌ویژه در فردوس حاصل شده است.

وی بیان کرد: طرح مناسب‌سازی فضای شهری از سال ۹۲ برای معلولان در کشور مورد توجه قرار گرفته و تاکنون نواقصی در حوزه مناسب‌سازی فضای شهری برای تردد معلولان رفع شده اما این مناسب‌سازی نیاز به سرعت بیشتر دارد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس بهداشت و ا حسن پور