#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

فرماندار فردوس اعلام کرد: برنامه‌های اجلاسیه ملی جهادگران  همزمان با شروع رزمایش ۵۰ گروه جهادی خدمت‌رسان در این شهرستان آغاز شد.

مهدی روشن افزود: این برنامه‌ها تا ۱۳ شهریور ماه جاری روز برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران ادامه دارد و گروه‌های جهادی با حضور در فردوس و سایر نقاط خراسان جنوبی به مدت ۱۰ روز در راستای نیازها و عرصه‌های شناسایی شده در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و پزشکی به مردم منطقه خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی از حضور ۶۰۰ نخبه جهادی از سراسر کشور سه روز قبل از برگزاری اجلاسیه در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: کتاب خاطرات رهبر معظم انقلاب از زلزله فردوس همزمان با برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران نیز رونمایی می‌شود.

فرماندار فردوس اظهار داشت: شهریور سال ۱۳۴۷ زلزله‌ای در فردوس روی داد و ابتدا باید دولت وقت به مردم با کمک‌های معیشتی و درمانی خدمت‌رسانی می‌کرد که عملا این کار را انجام نداد و ۲ روز بعد از این واقعه تلخ، رهبر معظم انقلاب که در آن زمان طلبه‌ای ۲۹ ساله بودند با جمعی از روحانیت حدود ۸۰ نفر وارد منطقه شدند و پایگاه امدادی روحانیت را فعال کردند.

وی افزود: همان ابتدا با کار تشکیلاتی منظم که ایشان برنامه‌ریزی کرده بودند، ۱۲ کامیون امدادی همراه با این گروه وارد منطقه شد و اقلام امدادی در اختیار مردم قرار گرفت.

روشن گفت: آنچه حائر اهمیت است اینکه در یک نظام شاهنشاهی آن زمان به جای اینکه به مردم کمک شود و در اسناد ساواک هم هست که حتی یک ساختمان بهداری که نوساز بوده و در اثر زلزله فردوس خراب نشده آن را خراب کردند تا مردم نتوانند استفاده کنند.

وی بیان کرد: همچنین در حوزه خدمت‌رسانی مشکلاتی را برای مردم و گروه امدادی که وارد منطقه شد، به وجود آوردند ولی در مقابل یک گروه جهادی با کار تشکیلاتی می‌آید و به مردم خدمت‌رسانی می‌کند که اولین اردوی جهادی را در ایران رقم می‌زند.

فرماندار فردوس افزود: اولین اردوی جهادی که ۵۴ سال قبل توسط مقام معظم رهبری در زمان زلزله فردوس پایه‌گذاری شد، تاریخ و مبدا فعالیت‌های جهادی در کشور قرار می‌گیرد که یک کار جهادی بوده و امروز به عنوان الگو مطرح است.

وی گفت: همزمان با برگزاری اولین اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس، مبدا فعالیت جهادی در کشور مشخص می‌شود که افتخاری برای این شهرستان و استان خراسان جنوبی است.

روشن با اشاره به سیره کار جهادی رهبر معظم انقلاب که پس از زلزله فردوس در منطقه حضور یافتند گفت: در این حرکت جهادی کارهای فرهنگی و امدادی برنامه‌ریزی شده و نیازهای مردم به ثبت رسیده که این شاخص‌ها الگویی برای فعالان گروهای جهادی در کشور است.

وی ادامه داد: برای نخبگان جهادی که سه روز در شهرستان فردوس حضور خواهند داشت دوره تخصصی سیره جهادی رهبری برگزار می‌شود تا این الگوسازی منتقل شود.

فرماندار فردوس گفت: برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران بدان جهت اهمیت دارد که اولین بار جهادگران کل کشور دور هم جمع می‌شوند و یک الگو، مبدا و تاریخ برای ادامه کارشان پیدا می‌کنند که تاریخ آن به کار جهادی رهبر معظم انقلاب در زلزله سال ۴۷ فردوس مربوط می‌شود.

وی افزود: علاوه بر فعال شدن ستادی در استان، ۱۲ کمیته اعم از علمی، پشتیبانی، مشارکت‌های مردمی، اردوهای جهادی، بانوان، نمایشگاه و فرهنگی هنری از ۲ ماه قبل در فردوس تشکیل شده که تا روز برگزاری اجلاسیه برنامه‌های تعیین شده را پیگیری می‌کنند.

روشن با بیان اینکه از هفتم تا نهم شهریور برنامه‌های فرهنگی عزاداری با حضور سخنرانان و مداحان کشوری را در شهرستان خواهیم داشت گفت: همچنین بزرگداشت شهدا و افراد مرحوم که در پایگاه امدادی سال ۴۷ زلزله فردوس فعال بودند اعم از شهید هاشمی‌نژاد، شهید کامیاب، مرحوم آیت الله واعظ طبسی و آیت‌الله فردوسی پور و سایر بزرگان از دیگر این برنامه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی هنری برای عموم مردم پیش‌بینی شده است افزود: در حوزه رسانه و پرداختن به جهاد تبیین رسانه‌های استان فعال شده‌اند و پخش زنده اجلاسیه نیز هم برنامه‌ریزی شده است.

فرماندار فردوس اظهار داشت: اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس ۱۳ شهریور ماه با حضور هزار میهمان خارج از استان برگزار می‌شود و همزمان با برپایی این اجلاسیه ۱۵ پروژه در شهرستان فردوس افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اجلاسیه دستاوردهای مهمی برای منطقه به همراه خواهد داشت گفت: علاوه بر ۱۵ پروژه در حوزه محرومیت‌زدایی هم برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ها برنامه‌ریزی شده که مزایای آن شامل کل استان است.

روشن افزود: برخی از برنامه‌های اجلاسیه ملی جهادگران از اول شهریور آغاز شده و برپایی جلساتی با اقشار مختلف مردم و ضبط خاطرات از زلزله سال ۴۷ توسط یک تیم تدوین از دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در حال انجام است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری شمال بیرجند است.