رییس دانشگاه بیرجند گفت: با وضعیت کنونی ارتباطی و پروازها در خراسان جنوبی امکان توسعه در هر عرصه‌ای از استان سلب می‌شود.

احمد خامسان روز چهارشنبه در دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی به میزبانی دانشگاه بیرجند افزود: بیش از یک سال است که همکاران ما در ستاد برگزاری این همایش در حال تلاش هستند و ۶ چهره برجسته کشوری مرتبط با همایش ملی فرهنگ دانشگاهی که قرار بود امروز سخنرانی کنند با یک کنسلی بی موقع شرکت هواپیمایی آتا از حضور این میهمانان محروم شدیم.

وی اظهار داشت: با این وضعیت امکان توسعه نه در فرهنگ و علم بلکه چشم‌انداز روشنی در حوزه اقتصاد و بازرگانی هم وجود ندارد.

رییس دانشگاه بیرجند گفت: وقتی یک هواپیمایی تعهدی نسبت به یک منطقه دارد که تنها هواپیمای مربوط به خراسان جنوبی  است و به راحتی بی‌تعهدی کرده، همه باید از این شرکت مطالبه‌گری کنیم و باید پاسخگو باشد.

وی افزود: هواپیمایی آتا باید از یک هفته قبل به ما خبر می‌داد که می‌توانستیم برنامه‌ریزی مجدد کنیم نه اینکه همه زحمات ما را بعد از یک سال و نیم که برای این همایش پیش بینی کرده بودیم با تصمیم خود بی‌نتیجه بگذارد.

خامسان بیان کرد: از دکتر نعمت الله فاضلی استاد برجسته دانشگاه که با وجود همه سختی‌ها و نبود پرواز زحمت سفر را تحمل کرده و ابتدا به طبس و سپس به بیرجند آمدند، تشکر می‌کنم.

وی گفت: اگر ما همه کارها را در خراسان جنوبی رها کرده و فقط به موضوع پرواز توجه کنیم، برایمان کافی است.

رییس دانشگاه بیرجند افزود: در جلسه‌ای در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خدمت مسوولان رسیدم و موضوع اعتبار دانشگاه بیرجند که در مقایسه با بعضی دانشگاه‌های همطراز ما کمتر بود را پیگیری کردیم و مسوولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آن استان‌ها را محروم قلمداد می‌کردند در حالی که محروم ما هستیم که وقتی به تهران می‌رویم گاهی باید ۴۸ ساعت در تهران برای تهیه بلیط پرواز از تهران به بیرجند معطل شویم در حالی که بعضی از آن استان‌ها ممکن است هفت پرواز فقط برای تهران در هفته داشته باشند.

وی همچنین گفت: این همایش ثمره رویکردی است که باید در آموزش عالی دنبال شود و اگر در دانشگاه گفته شده که قصد توسعه دانش و فناوری، کارآفرینی و مهارت آموزی را داریم و زیربنای آن تربیت و فرهنگ است و اگر بتوانیم نسل متعهد و بافرهنگ آن هم با فرهنگی دانشگاهی تربیت کنیم همه شاخص‌های اصلی آموزش عالی شکل می‌گیرد.

خامسان اظهار داشت: آنچه در خانواده‌ها، آموزش و پرورش و آموزش عالی نسبت به آن غفلت شده، همین فرهنگ دانشگاهی است و اگر توفیق پیدا کنیم در این حوزه باید بیشتر کار کنیم چون اگر این بخش اصلاح شود دیگر بخش ها هم به جایگاه خود می‌رسند.

وی بیان کرد: اگر داخل دانشگاه اخلاق حرفه‌ای ایجاد شود و این اخلاق را به جامعه تسری دهیم بسیاری از مشکلات رفع می‌شود چون در استانی مثل خراسان جنوبی که بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد بخش قابل توجهی جمعیت دانشجویی است که اگر اخلاق و فرهنگ دانشگاهی را داشته باشند می‌توانند در جامعه هم نقش فرهنگی خود را ایفا کنند.

دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی روز چهارشنبه ششم آذر با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و سایر نهادهای علمی و فرهنگی کشور در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.

دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سید ضیاء هاشمی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، دکتر حسین میرزایی رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر ابراهیم آبادی رییس مرکز نشر دانشگاهی، دکتر نعمت الله فاضلی و دکتر مقصود فراستخواه اساتید برجسته جامعه شناسی کشور از میهمانان افتتاحیه دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی بودند که اغلب آنان به دلیل لغو پرواز امروز مسیر تهران – بیرجند نتوانستند در این همایش شرکت کنند.

از یکم اردیبهشت سال گذشته تا دهم آبان امسال که فرصت دریافت مقالات به دبیرخانه همایش بود، ۱۰۰ مقاله به دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی ارسال و پس از داوری کمیته داوران ۸۰ مقاله تایید و پذیرش شد.

۴۰ داور از اساتید مطرح دانشگاه‌های سراسر کشور کار داوری آثار را برعهده داشتند که از ۸۰ مقاله پذیرش شده توسط کمیته داوران ۱۵ مقاله به شکل سخنرانی ارائه و بقیه مقالات در کتابچه همایش چاپ می‌شود همچنین مجموعه کامل مقالات هم در لوح فشرده تهیه خواهد شد.

دانشگاه بیرجند با بیش از ۴۰ سال سابقه علمی و آموزشی در شرق کشور اکنون حدود ۱۳ هزار دانشجو دارد.