معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: خودروهای حامل سوخت قاچاق یکی از معضلات جدی حوزه مقابله با قاچاق کالا و جاده‌های استان است که باید اقدامات بازدارنده در این زمینه انجام شود.

ا حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا  در جلسه کارگروه انجام اقدامات و تدابیر پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز با محوریت کارگروه‌های مرکزی و استانی افزود: تعقیب کردن خودرو شوتی یا حامل سوخت قاچاق پیامدهای منفی و ناگوار در پی دارد لذا باید شماره پلاک خودرو اعلام و سپس نسبت به توقیف آنها اقدام شود.

وی افزود: در طول هفته تعداد قابل توجهی از خودروهای شوتی سواری با سرعت سرسام‌آور و بدون توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی در جاده تردد می‌کنند و سرعت بالایی هم دارند که در صورت تعقیب و گریز موجب به خطر افتادن جان دیگران، مأموران و مسافران که در طول مسیر در حال تردد هستند، می‌شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: جایگاه‌داران سوخت استان باید نسبت به بروزرسانی دوربین‌های مداربسته و پایش‌ تصویری اقدام کنند تا در صورت لزوم نسبت به شناسایی خودروهای حامل قاچاق اقدام شود.

وی اظهار داشت: در خراسان جنوبی تعامل بین دستگاهی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم زبانزد است اما اگر بخواهیم به خود نمره بدهیم در مواردی از قبیل قاچاق سوخت، در حد رفع تکلیف بوده اما به عنوان مدیر یا مسوول نمره قابل قبولی نداریم.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا ادامه داد: هرگونه ترک فعل‌ مدیران دستگاه‌های متولی دراین حوزه‌ها باید به حوزه دادستانی استان اعلام شود.

وی بیان کرد: خودروهای قاچاق سوخت ۲ هفته توقیف می‌شوند که این زمان بازدارندگی ندارد و باید شرایط را بگونه‌ای فراهم کنیم که قاچاق برای فرد به صرفه نباشد لذا مدت توقیف خودروها باید بیشتر شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نظارت‌ بر حوزه قاچاق به ویژه خودروها باید تشدید شود، تصریح کرد: برخی خودروهای دیزل و سنگین باک غیراستاندارد داشته یا خودرو شوتی است که حتما پلاک آنها اعلام شود.

وی عنوان کرد: موضوع اجاره کارت‌های سوخت مهاجر و سرگردان اتوبوس‌ها نیز باید مورد نظارت قرار بگیرد و دستگاه‌های شناسایی شده برای برخورد قانونی معرفی شوند.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا یادآور شد: در خراسان جنوبی معادن غنی وجود دارد که برخی فعال نیستند یا گلخانه‌هایی که تعطیل شده‌اند اما سهمیه سوخت دارند.

وی ادامه داد: بعضا ظرفیت‌هایی برای نیازمندی سوخت اعلام می‌شود که کاذب بوده یا معادن و گلخانه‌ها غیرفعال است و باید در این حوزه نظارت‌ها بیشتر شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های متولی از قبیل جهاد کشاورزی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سایر موظف هستند بر این حوزه نظارت داشته باشند

وی افزود: اگر کسی بخواهد قانون را دور بزند باید به دادستانی معرفی‌ شود، اگر دستگاهی مشخص شود از سوخت استفاده نمی‌کند اما سهمیه دارند باید موضوع اعلام و با متخلفان برخورد قانونی شود.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا بیان کرد: ضرورت سطح دسترسی شرکت نفت به سامانه بارنامه حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را از طریق کارگروه مرکزی پیگیری خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: برخی اصناف انبار خود را جا به جا می‌کنند اما موضوع را ثبت یا اعلام نمی‌کنند که باید از طریق اداره کل صنعت، معدن و تجارت به این افراد هشدار داده شود تا کالاهای موجود در انبار مصداق قاچاق نباشد.

در این نشست اعلام شد از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲ نفر از عوامل خودروهای شوتی‌سوار قاچاق سوخت در جاده‌های استان جان خود را از دست داده‌اند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور