مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: اکنون سه دپارتمان ملی معدن نهبندان، گوهر تراشی فردوس و صنعت لاستیک در بیرجند فعال است که نقش بسزایی در توسعه مهارت آموزی دارند.

حسن کامرانی‌ فرد  در نشست خبری به مناسبت هفته ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای (۶ تا ۱۲ مرداد) از تجهیز دپارتمان معدن نهبندان با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال خبر داد و افزود: فضا و تجهیزات آموزشی به شرکت‌های دانش بنیان واگذار شده‌ است.

وی با اشاره به هزینه کرد ۳۲۰ میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز مراکز فنی و حرفه‌ای استان گفت: ۱۱۰ میلیارد ریال برای تعمیر و بهسازی مراکز فنی و حرفه‌ای در سال گذشته جذب و ۲۱۰ میلیارد ریال نیز در زمینه تجهیز مراکز استان هزینه شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: اکنون در بخش دولتی ۱۹ مرکز ثابت همچنین ۸۶ کارگاه آموزشی با ظرفیت آموزش سالانه ۲۰ هزار نفر در استان داریم.

وی گفت: سال ۱۴۰۲ در بخش دولتی ۲۹ هزار و ۲۹۰ نفر دوره آموزشی داشتیم و چهار ماه سال جاری نیز در بخش دولتی هشت هزار و ۲۵۴ نفر دوره آموزشی در مراکز فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی برگزار شد.

کامرانی فرد عنوان کرد: ۴۱۶ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای به همراه ۱۹ مرکز دولتی در استان ترویج و آموزش مهارت‌های فنی و حرفه ای را انجام می‌دهند.

وی گفت: سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۹۵ مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای صادر شد و ۴۱۶ آموزشگاه در خراسان جنوبی فعال است.

سه دپارتمان ملی مهارت در خراسان جنوبی فعال است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ هفت تفاهم‌نامه و از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز ۱۹ تفاهم نامه در استان با دستگاه‌های مختلف منعقد شد همچنین تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای استان به سامانه نظارت تصویری و اعلام حریق تجهیز شده‌اند.

وی به افتتاح کارگاه آموزشی مرکز فنی و حرفه‌ای زیرکوه با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: توسعه مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای سربیشه با اعتبار ۲۳ میلیون ریال و توسعه مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بیرجند با اعتبار ۱۰ هزار میلیون ریال در دست اجراست.

کامرانی‌ فرد بیان کرد: در راستای عدالت آموزشی خوابگاه شبانه روزی رایگان را با استفاده از ظرفیت خیرین در بیرجند راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به آموزش ۶۳۲ نفر در قالب طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و ۲۷۳ واحد پذیرنده از ابتدای سال ۱۴۰۳ افزود: همچنین سه هزار و ۳۳۷ نفر از ابتدای طرح در هزار و ۷۳ واحد پذیرنده آموزش دیده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: نمایشگاه دائمی تولیدات کارآموختگان در مرکز خواهران بیرجند راه‌اندازی شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های آموزشی این مجموعه متعدد است و محدودیت زمانی، مکانی و سنی ندارد، ادامه داد: آموزش‌های ما متناسب با بازار کار است و در مواردی حسب نیاز اعلامی یک کارخانه یا معدن فعال یک دوره آموزش فنی و حرفه‌ای را برگزار کرده‌ایم.